01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

ÚKOLY ENERGETICKÉHO MANAGEMENTU

V programech České energetické agentury a Státního fondu životního prostředí - podprogram č. IX ČEA podpory "Zpracování energetických koncepcí měst a obcí" a program 2.7.1 SFŽP v oblasti ochrany ovzduší "Koncepty snižování emisí a imisí znečišťujících látek do ovzduší" - je zdůrazňována úloha...

V programech České energetické agentury a Státního fondu životního prostředí - podprogram č. IX ČEA podpory "Zpracování energetických koncepcí měst a obcí" a program 2.7.1 SFŽP v oblasti ochrany ovzduší "Koncepty snižování emisí a imisí znečišťujících látek do ovzduší" - je zdůrazňována úloha energetického managementu při realizaci vytvořených koncepcí.

Proč by měla města a obce věnovat větší pozornost právě energetickému řízení, jak by mohla posílit svou roli v této oblasti a co by mělo být obsahem této činnosti? Existují alespoň čtyři závažné důvody, proč se místní správa musí zabývat otázkami, spojenými se spotřebou a výrobou energie. Vyplývají z následujících odpovědností místní správy:

Finanční

Náklady na energii z obecního rozpočtu jsou zahrnuty v několika výdajových položkách a mnohdy, zejména ve větších městech, nejsou souhrnně vyčísleny. Přesná znalost a sledování těchto nákladů umožňuje efektivní hospodaření s veřejnými prostředky a usnadňuje finanční plánování obecních rozpočtů.

Právní

Výkon státní správy se opírá o zákony, z nichž řada se váže k výrobě a spotřebě energie a související ochraně životního prostředí před znečišťujícími látkami. Obce v mnoha případech vykonávají státní správu a jejich zákonná zodpovědnost je zakotvena v příslušných právních normách.

Za ochranu životního prostředí

Výroba a spotřeba energie patří mezi činnosti, které přispívají nejvíce ke znečištění ovzduší. Proto by měla být města a obce pro své občany a pro subjekty na svém území příkladem efektivního využívání energie.

Obecná odpovědnost

Nutnost věnovat se otázkám energie v celém řetězci výroby a užití na úrovni měst a obcí vyplývá především z obecné odpovědnosti představitelů místní správy za podporu udržitelného rozvoje. Agenda 21, celosvětový plán ochrany životního prostředí a rozvoje podtrhuje nutnost spolupráce a úsilí orgánů místní správy v této oblasti, neboť kořeny činností, které jsou předmětem Agendy 21, jsou v činnostech na místní úrovni.

Tuto odpovědnost lze promítnout do cílů v jednotlivých rolích měst a obcí ve vztahu ke spotřebě a výrobě energie (viz tab.).

Stanovené cíle v oblasti energetického řízení je třeba zapracovat do dokumentů, o které se energetické řízení opírá a které jsou zpracovány v rovině:

[*] strategické - energetická koncepce města nebo obce - konkretizuje výše uvedené obecné cíle v jednotlivých činnostech města či obce na delší časové období (až 15 let);

[*] programové - vytvoření energetické koncepce není postačujícím krokem k dosažení žádoucích cílů v jednotlivých oblastech energetického řízení města nebo obce a je třeba ji dále rozpracovat do konkrétního programu (energetického plánu), opatření a projektů;

[*] realizační - příprava konkrétních projektů spolu s jejich nezbytným technicko-ekonomickým vyhodnocením v oblasti finanční a environmentální.

Příprava, realizace plánu i nezbytné vyhodnocení jeho dopadů a přínosů by mělo být prováděno v úzké součinnosti se zájmovými skupinami na úrovni obce a musí být zabezpečeno po stránce politické, institucionální i zdrojové (lidské, finanční, technické zdroje, know-how atd.).

VLADIMÍRA HENELOVÁ,

PETR HONSKUS,

March Consulting, s. r. o.

Obecné cíle energetického řízení města/obce

Úloha města/obce Stanovený cíl v dané činnosti/cíl energetického řízení - příklad

kontrola a snižování vlastních nákladů (finanční úspory veřejných

Spotřebitel prostředků)

zvýšení energetické účinnosti ve spotřebě (prevence znečištění ovzduší)

energeticky účinná výroba a rozvod energie (úspora neobnovitelných

zdrojů energie)

podpora lokálně dostupných paliv a výroby energie v území (např.

Výrobce/distributor podpora užití obnovitelných zdrojů energie

snižování dopadů výroby a rozvodu energie na životní prostředí

kvalitní služba obyvatelům za přijatelné náklady

podpora místní zaměstnanosti atd.

Regulátor řádný výkon regulačních funkcí, vyplývajících z existující legislativy

příklad pro ostatní spotřebitele

Iniciátor podpora informovanosti subjektů na území města/obce

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down