Zvýšené konkurenční tlaky jsou umocněné rozvíjející se globalizací a elektronizací. Obranou proti sílící konkurenci je využívání informačních technologií a rozvíjení tvořivého potenciálu lidí. Pro udržení a rozvoj malého a středního podnikání se nabízí jedna z cest - vytváření podnikatelských...
Zvýšené konkurenční tlaky jsou umocněné rozvíjející se globalizací a elektronizací. Obranou proti sílící konkurenci je využívání informačních technologií a rozvíjení tvořivého potenciálu lidí.
Pro udržení a rozvoj malého a středního podnikání se nabízí jedna z cest - vytváření podnikatelských řetězců a produkčně-obchodních sítí v rámci cíleného rozvoje podnikání v regionu s možností využití mezinárodní spolupráce.
Manažerský svazový fond (MSF) se jako servisní organizace pro manažery zabývá mimo jiné i zpracováváním analýz potenciálu prosperity podniků. Analýzy jsou zaměřeny na zjištění názorů respondentů na zadané okruhy témat. Respondenti vyplní dotazník z pohledu silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb. Vyhodnocení je provedeno formou analýzy SWOT do redukovaných témat a klíčových námětů.
Následuje zpracování miniprojektů na analýzou identifikované náměty. Výsledkem prací je tvůrčí zapojení respondentů v řešitelských týmech a vytvoření zásobníku námětů změn a inovací. Uvedený přístup byl použit u velkých firem i malých a středních podniků. Jeho aplikaci má MSF připravenu i pro regionální spolupráci malých a středních podniků a veřejné správy včetně možnosti otevření nových trhů v zahraničí.
VÝHODY SPOLUPRÁCE
Příprava strategie je založena na analýze specifik regionu, jeho podnikatelského prostředí a na zpracování optimálního rozvoje vybraných odvětví s cílem jejich propojení do podnikatelských řetězců. Projekty mohou zahrnovat zahraniční spolupráci s cílem zpřístupnit kapitál, rozvinout konkurenceschopnost i rozšířit trh.
Příprava jednotlivých projektů členů v síti má určitá úskalí. Síť má teoreticky sériové propojení. Z hlediska riskmanagementu musí mít kritická místa a kapacitně omezené projekty členů sítě paralelní propojení. Součástí projektu je i podpora úřadů regionu motivovaných nejen zvýšením zaměstnanosti.
STRATEGIE PODNIKÁNÍ
Strategie podnikání vychází z marketingového poznání stavu a výhledu, stanovení segmentu trhu i konkurenční výhody. Obsazení a udržení vybraného segmentu trhu vyžaduje správné načasování změn a inovací, které je nutno hledat mimo oblast financování.
Formulace jejich řešení však musí mít finanční rozměr. Musí vycházet z controllingového přístupu dosažení chtěného a možného s uplatněním zpětné vazby zdokonalování. Součástí strategie je i riziková politika. Potřeby zákazníků musí management znát a rozšířenou nabídkou je i spoluvytvářet. Chce-li určený segment trhu udržet, musí usilovat o překonání zákazníkova očekávání.
Management člena sítě musí vytvářet předpoklady pro jednotu cílů i řízení vnitřního prostředí společnosti včetně motivace lidí. Ta musí vycházet z hodnocení výkonu a spravedlivého odměňování, případně i s uplatněním sankčních nástrojů.
Základním principem managementu je partnerství ve vzájemné výměně informací a postojů s přímou vazbou na odpovědnost za řešené cíle. Vedle znalostí a dovedností vystupují do popředí i osobnostní a manažerské charakteristiky.