Na přípravě a zajišťování obrany státu se podílí i města a obce, z čehož pro ně vyplývají povinnosti stanovené zejména zákonem č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky. Obce vykonávají činnosti související se zajišťováním obrany státu v tzv. přenesené působnosti. Při plnění těchto...
Na přípravě a zajišťování obrany státu se podílí i města a obce, z čehož pro ně vyplývají povinnosti stanovené zejména zákonem č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky.
Obce vykonávají činnosti související se zajišťováním obrany státu v tzv. přenesené působnosti. Při plnění těchto úkolů a povinností nad nimi vykonávají dozor okresní úřady.
Samospráva plní úkoly a poskytuje údaje podle pokynů ministerstev a jiných správních úřadů.
VĚCNÉ PROSTŘEDKY
Jedná se o movité a nemovité věci ve vlastnictví státu, územních samosprávných celků a právnických a fyzických osob nebo jimi poskytované služby, které lze využít v zájmu zajišťování obrany státu. Obce zabezpečují jejich dodání na základě rozhodnutí okresního úřadu.
Za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu zabezpečují obce na základě rozhodnutí okresních úřadů výběr a povolávání fyzických osob k pracovním výpomocem nebo k pracovním povinnostem.
Pracovní výpomoc je povinnost fyzických osob vykonávat jednorázové a mimořádné úkoly, nezbytné k zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu. Pracovní povinnost je povinnost fyzických osob vykonávat po nezbytně nutnou dobu určené práce k zajišťování obrany státu za stavu ohrožení nebo za válečného stavu, které tyto fyzické osoby vykonávají u určeného zaměstnavatele a podle potřeb i nad rámec pracovní doby stanovené pracovněprávními předpisy, zejména zákoníkem práce.
Obce plní úkoly spojené s prověřením opatření pro zabezpečení obrany státu podle rozhodnutí okresních úřadů, konajících z rozhodnutí Ministerstva obrany. Prověřením opatření pro zabezpečení obrany státu je praktické ověření nebo realizace úkolů uložených jednotlivým subjektům (ministerstvům, okresním úřadům, obcím, újezdním úřadům, ale i občanům). Simuluje se situace za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu. Přitom může být uskutečněno i prověření většího rozsahu, jehož se účastní ozbrojené síly, povolávají se vojáci mimo činnou službu a použijí se věcné prostředky ve vlastnictví právnických a fyzických osob.
SOUČINNOST PŘI VÝCVIKU
Obce poskytují potřebnou součinnost v případě výcviku ozbrojených sil mimo území vojenských újezdů. Byla-li způsobena škoda právnickým a fyzickým osobám či na majetku obce a vznikla-li v přímé souvislosti s výcvikem ozbrojených sil nebo s prověřením opatření pro zabezpečení obrany státu, obce tyto škody sepisují. Takto způsobenou škodu hradí stát.
Výcvik ozbrojených sil mimo území vojenských újezdů se provádí na základě dohody mezi příslušnými veliteli ozbrojených sil a orgány územních samosprávných celků. Ozbrojené síly mohou (na základě dohody) ke svému výcviku využívat pozemky, vodní toky, pozemní komunikace, stavby určené k demolici a jiné stavby ve vlastnictví obcí, územních samosprávných celků a právnických nebo fyzických osob.
PŘÍPRAVA OBČANŮ
Ve spolupráci s okresními úřady obce zabezpečují a organizují přípravu občanů k obraně státu: zdravotnickou přípravu, přípravu k civilní ochraně, zájmovou činnost s technickým a sportovním zaměřením, přípravu obyvatelstva k sebeobraně a vzájemné pomoci a další činnosti. Za přípravu nesou obce odpovědnost spolu s dalšími orgány státu.
Obce poskytují potřebnou pomoc při evakuaci obyvatel a pomáhají zajišťovat její organizaci.
Na výzvu územních samosprávných celků jsou právnické a fyzické osoby povinny poskytnout jim údaje a informace o věcných prostředcích, které vlastní, o výrobních programech a výrobních kapacitách, o kvalifikaci svých zaměstnanců, o zdravotní způsobilosti fyzických osob povolávaných k pracovní povinnosti a pracovní výpomoci. Fyzické osoby jsou povinny na výzvu sdělit údaje o svém vzdělání a o svém zdravotním stavu.
Pověření pracovníci územních samosprávných celků jsou oprávněni v nezbytně nutném rozsahu vyžadovat a shromažďovat údaje, potřebné pro zajišťování obrany státu. Při plnění těchto úkolů mohou vjíždět na pozemky a vstupovat do objektu ve vlastnictví právnických a fyzických osob. Před vstupem do objektů jsou povinny informovat jejich majitele nebo provozovatele a prokázat se plnou mocí. Mají povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech v souvislosti s plněním úkolů při zajišťování obrany státu.
Jestliže právnická nebo fyzická osoba poruší zákonem stanovené povinnosti, např. nepředá na výzvu věcné prostředky, nesplní pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc, poruší vládní nařízení, jímž se omezuje svoboda pohybu a pobytu a právo pokojně se shromažďovat, může obec uložit pokutu až do výše 5 mil. Kč právnické nebo až do výše 1 mil. Kč fyzické osobě. Při nesplnění povinností za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu může obec uložit pokutu až do výše pětinásobku uvedených částek, přičemž spolu s uložením pokuty stanoví lhůtu pro zjednání nápravy.
Pokud ani v této lhůtě není učiněna náprava, může uložit pokutu novou. Pokuta spolu s uložením nové pokuty nesmí přesáhnout šestinásobek nejvýše přípustných částek. Tedy nejvýše 30 mil. Kč u právnické a 6 mil. Kč u fyzické osoby.
DALŠÍ POVINNOSTI
Obce mají některá další oprávnění a povinnosti. Jsou-li za válečného stavu nařízeny prezidentem republiky mimořádné odvody, občané podléhající branné povinnosti a dosud neodvedení jsou povinni se k těmto odvodům přihlásit u obecního úřadu v místě jejich trvalého nebo přechodného pobytu.
Obce pověřené vedením matrik zasílají kopii úmrtního listu brance, odvedence nebo vojáka mimo činnou službu územní vojenské správě podle místa jejich posledního trvalého pobytu. Při úmrtí vojáka v činné službě zasílají kopii úmrtního listu vojenskému útvaru, jehož byl voják příslušníkem.
Proplácejí jízdné autobusem nebo v nejnižší třídě osobního vlaku či rychlíku, které branci vynaložili na cestu z místa trvalého nebo přechodného pobytu na území ČR k vojenskému odvodu, ke stanovené lékařské prohlídce, odbornému vyšetření a zpět.
Občané vykonávající civilní službu v organizacích, jejichž zřizovateli jsou obce, mají nárok na náhradu jízdného při nástupu k výkonu civilní služby a při návratu z ní. Dále na bezplatné ubytování, bezplatný pracovní oděv, stravu nejméně třikrát denně, služné, jenž odpovídá služnému vojína v základní službě (450 Kč) a příspěvek na ošacení ve výši 150 Kč. Pokud občan poruší povinnosti, jež vyplývají z civilní služby, může vedoucí organizace, v níž občan vykonává civilní službu, navrhnout územní vojenské správě, aby prodloužila dobu jejího trvání.
Pověřené obecní úřady pořizují k 1. lednu každého kalendářního roku seznamy mužů, kteří dosáhnou v daném roce 18 let a předkládají je příslušné územní vojenské správě do 15. ledna.
Města vykonávající působnost okresních úřadů (Praha, Brno, Plzeň a Ostrava) mohou u náčelníka Generálního štábu vyžadovat nasazení armády k záchranným pracím při pohromách. Hrozí-li nebezpečí z prodlení, mohou vyžadovat použití armády u velitele vojenského útvaru nebo náčelníka vojenského zařízení, které jsou nejblíže místu po-hromy.
Příslušní vedoucí orgánů územní samo-správy mohou vyžadovat použití vojenské techniky s nezbytně nutnou obsluhou v jiných závažných situacích ohrožujících život, zdraví, značné majetkové hodnoty nebo životní prostředí. O použití vojenské techniky s nezbytně nutnou obsluhou žádají u ministra obrany prostřednictvím náčelníka Generálního štábu.
JIŘÍ VANÍČEK
Obce vykonávají činnosti související se zajišťováním obrany státu v tzv. přenesené působnosti. Při plnění těchto úkolů a povinností nad nimi vykonávají dozor okresní úřady.