01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

VYUŽITÍ OBJEKTŮ NA VENKOVĚ

Venkov je zasažen zpravidla vyšší nezaměstnaností v důsledku úbytku pracovních příležitostí v zemědělství, zhoršenou dopravní obslužností a při nižší koupěschopnosti obyvatel i malými možnostmi uplatnění živnostníků nabízejících drobné služby. Následující návrh řešení si neklade za cíl objevit již...

Venkov je zasažen zpravidla vyšší nezaměstnaností v důsledku úbytku pracovních příležitostí v zemědělství, zhoršenou dopravní obslužností a při nižší koupěschopnosti obyvatel i malými možnostmi uplatnění živnostníků nabízejících drobné služby.

Následující návrh řešení si neklade za cíl objevit již objevené, ale chce se na základě zpracovaných materiálů Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva zemědělství podílet na tvorbě nového programu umožňujícího start nových nezemědělských podnikatelských činností na venkově při minimální finanční náročnosti a při využití stávající infrastruktury a existujících staveb.

EXISTUJÍCÍ MOŽNOSTI

Možnosti rozvoje jsou především v nevyužitých kapacitách nebytových nemovitostí v majetku fyzických osob, obchodních společností i obcí. Objekty jsou zpravidla napojeny či připraveny k napojení na sítě elektrické energie, vody, popřípadě kanalizace a plynu a jsou dopravně přístupné po místních zpevněných komunikacích.

Jejich využití je vhodné pro provozovny s malým počtem zaměstnanců (zhruba do 20), především dělnických profesí, které se zabývají ekologicky šetrnou výrobou a pro základny poskytovatelů služeb (například dopravních), které nejsou přímo vázány na počet obyvatel obce a získání zakázky umístěním provozovny.

BARIÉRY

V prvé řadě to je nedostatek informací. Neexistuje jakákoliv ucelená či dílčí nabídka ať již ze strany vlastníků, obcí nebo agentur. Zatímco v případě budovaných průmyslových zón jsou oslovováni potenciální zahraniční investoři, v tomto případě by za investory mohly být považovány firmy ze segmentu domácích malých a středních podniků (MSP), které hledají dostatečnou plochu za přijatelných cenových podmínek a které uvažují o zaměstnávání pracovníků z místních zdrojů.

Nedostatek informací vede ze strany vlastníků nemovitostí k nereálným cenovým požadavkům. K jejich zreálnění může dojít opět po vybudování informačních toků, které by jak vlastníkům, tak zájemcům podávaly přehled o cenách.

Okamžitému využití brání i nevyhovující stavebně-technický stav a nutnost vstupních investic ze strany uživatele, čemuž však musí předcházet dohoda s vlastníkem snižující rizika z investice vyplývajících.

PODSTATA PROJEKTU

Návrh projektu řešícího danou problematiku předpokládá:

[*] vytvořit databázi údajů o volných objektech na venkově a cílenou kampaní ji "naservírovat" investorům z okruhu MSP,

[*] doplnit prostředky nutné na realizaci tak, aby zhoršené konkurenční prostředí vesnice bylo kompenzováno,

[*] institucionalizovat propojení obce - vlastníka - investora a správce finančních prostředků dotací posílit jistoty každé ze zúčastněných stran.

Cíle programu:

1. Pro investora (podnikatele) - nižší cena realizace oproti stavbám "na zelené louce", návratnost investice ve spojení s pronájmem je rychlejší v porovnání s novou investicí.

2. Pro obyvatele - vytvoření nových pracovních míst již v etapě realizace projektu a následně i provozu (měla by se zvýšit poptávka po dodávkách malých stavebních a instalatérských firem v místě realizace). Zvýší se kupní síla obyvatel obce a vytvoří podmínky pro rozvoj dalších služeb jako synergický efekt investice.

3. Pro obec - stávající budovy se opětně začlení do života obce je předpoklad zvýšení příjmů daně z nemovitostí.

4. Pro vlastníka - dosud nevyužívaná nemovitost se stane zdrojem příjmů.

KONTEXT SE STÁVAJÍCÍMI PROGRAMY

Návrh se svým cílem přibližuje stávajícímu programu VESNICE. Klade však důraz na aktivní vyhledávání nových investorů. Byla by možná i změna programu tak, aby bylo umožněno čerpat prostředky programu VESNICE i pro subjekty se sídlem mimo obec realizace projektu a rozšířit okruh podporovaných činností.

Při své realizaci program počítá s aktivní účastí obcí při vyhledávání objektů a vlastníků - na rozdíl od stávajících programů KREDIT, VESNICE, REGION, REGENERACE a PREFERENCE, kdy žadatelé v okamžiku podání žádosti mají objekty již vybrány. Uvedené programy nejsou přímo určeny pro podporu podnikatelských aktivit venkova (s výjimkou deklarovaných cílů programu VESNICE).

Omezení programu VESNICE, který je navrhovanému programu nejbližší, vyplývá ze seznamu podporovaných činností a podmínky, že "...žadatel musí mít sídlo v obci realizace projektu...", což ve svých důsledcích konzervuje podnikatelské aktivity v obcích a stojí v protikladu k expanzi úspěšných.

Je zřejmé, že nejprve je nutno pracovní místa vytvořit, následně můžeme očekávat rozvoj služeb pro obyvatele a až v poslední řadě stojí přestěhování sídel podniků na venkov. Nízká koupěschopnost venkovského obyvatelstva, izolovanost obcí v důsledku omezení hromadné dopravy a nadprůměrná nezaměstnanost těžko umožní spontánní rozvoj služeb.

Existující programy ve své podstatě neřeší otázku propagace nezemědělských podnikatelských aktivit venkova. Vzhledem k ekonomické síle zemědělských podniků nelze počítat s jejich investicemi do nezemědělských činností, rovněž pro obce je nereálné, aby v každé vznikla průmyslová zóna.

Venkovské prostředí je vhodné především pro malé a střední podniky. Pro realizaci navrhovaného programu by byl nejvhodnější samostatný titul podpory.

Svou koncepcí by program zaplnil oblasti podpory v rámci předvstupního programu EU pro zemědělství a rozvoj venkova SAPARD (viz "Zásady pro poskytování dotací na přípravu projektů venkovských mikroregionů" - kde je uvedeno, že "...přednost mohou dostat konkrétní akce směřující k utváření nových pracovních míst např. rekonstrukcí objektů opuštěného zemědělského závodu. S podporou z programu SAPARD lze získat pracovní místa i pro nezemědělské podnikání...").

V případě schválení samostatného programu by místo dotací jednotlivých akcí bylo umožněno systémově podporovat vznik prakticky veškerého nezemědělského podnikání v obcích od samého počátku. Obce by se otevřely pro rozvoj i podnikatelům, kteří dokázali své podnikatelské schopnosti na jiných projektech, v jiných obcích a městech.

OTÁZKA PRIORIT

Navrhovaný program si klade za cíl podporu podnikání v obcích s využitím již existujících staveb. Lze souhlasit s tím, že dnes není dostatek prostředků k jeho plné realizaci, což je však otázka priorit.

Tvorba předpokladů plnohodnotného života na venkově je kontinuální proces, který vyžaduje neustálou aktivitu, aby postupná globalizace nevedla k jeho zániku. Věřím, že se vznikem krajů bude výběr priorit přehodnocen a obcím bude podána pomocná ruka pro zachování jejich existence a nezávislosti.

LUBOMÍR BUŇKA,

AKONTTAX, s. r. o., Rakovník

FOTO JOSEF JELÍNEK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down