01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

KDYŽ ŠKOLA UČÍ ŽÁKY MYSLET

ŠKOLSTVÍ Zdá se vám, že vaše základní škola nevede žáky k samostatné práci? Že neučí děti myslet, vytvářet si vlastní názor, ale nutí je k papouškování... Pak se zkuste zeptat jejího ředitele, jestli ví o programu ČTENÍM A PSANÍM KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ. S programem, který radí učitelům, jak vést při...

ŠKOLSTVÍ

Zdá se vám, že vaše základní škola nevede žáky k samostatné práci? Že neučí děti myslet, vytvářet si vlastní názor, ale nutí je k papouškování... Pak se zkuste zeptat jejího ředitele, jestli ví o programu ČTENÍM A PSANÍM KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ.

S programem, který radí učitelům, jak vést při běžném vyučování žáky k hledání informací, k jejich třídění a vyhodnocování, seznamuje pedagogy tréninkové a metodické centrum občanského sdružení Kritické myšlení. V březnu letošního roku získala z rukou lektorky Patricie L. Bloem z Cleveland State University v Ohiu jeho certifikát Základní škola v Chlupově ulici v Praze 5. Zavázala se tím především k soustavnému vzdělávání všech členů pedagogického sboru, ale také ke spolupráci se současnými i budoucími učiteli, kteří se ve zmíněném programu vzdělávají.

Certifikát může získat pouze škola, jejíž učitelé se v metodách a strategiích programu proškolí, a hlavně s nimi pravidelně, aktivně a systematicky pracují a rozvíjejí je.

"Nemůžeme pochopitelně školu zahltit množstvím úkolů ani návštěv, musí mít v první řadě čas na vlastní práci," vysvětluje národní koordinátorka programu Hana Košťálová. "Je pro nás cenným spolupracovníkem, který program obohacuje svými nápady a ke kterému můžeme několikrát do roka přivést na hospitaci účastníky právě probíhajících kurzů, aby získali konkrétní představu, jak lze program realizovat v praxi."

Základní škola v Chlupově ulici je pro hlavní město netypická, má pouze 1. stupeň, existuje tedy "na výjimku" ze zákona. Starosta Městské části Praha 13 Pavel Bratský však ví, proč ji na ministerstvu školství "vybojoval". Argumentoval její prací, vysvětloval, proč právě takovou školu Praha potřebuje. Školička sice léty přišla o důvod svého vzniku (ani dvě mamutí velkoškoly tehdy nestačily pojmout děti rodícího se sídliště), zato si více než pevně vybudovala nový důvod existence - nesporné kvality a přebohatá náplň činnosti do ní přivádějí stále více žáků, dokonce i těch ochotných dojíždět.

Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení učitele nadchl - i když jim přináší dost práce navíc. Dnešní děti jsou zvyklé informace přijímat, ale už o nich nepřemýšlejí.

"Je obtížné už naučit je poslouchat, co jim sděluje kamarádka či učitel. Začínali jsme od prazákladů: poslouchat, vnímat, ptát se proč a hledat odpověď," říká učitelka Blanka Staňková. Zdánlivé maličkosti zabraly spoustu času i energie, než se začaly vracet.

Dneska žáci, kteří se ještě před rokem rozčilovali, proč se jich učitelka pořád ptá PROČ?, tvrdí, že by jim diskuze v hodinách chyběla. A to jim je deset, jedenáct let. Mluví s vámi jako partneři, slušně, bez ostychu. Umějí se vyjadřovat, formulovat. Rozhodně jim nechybí sebevědomí. Právě tyhle vlastnosti obdivujeme na školácích v zahraničí a našim školám vyčítáme, že je k nim nevede. Bohužel, často tomu tak skutečně je. Ale někdy stačí je trochu popostrčit.

"Pomáhá nám k tomu i obec," říká ředitelka školy Blanka Janovská. "Jako zřizovatel pečuje o provoz, na ní záleží, jestli školu vybavíme jen tím nejzákladnějším, nebo i nad plán. Zatím nám vždycky vyšla vstříc."

Starosta sleduje práci všech svých škol, pravidelně se schází s jejich řediteli, ptá se, co je sužuje, co by radnice mohla a měla udělat pro to, aby jim ubyly vrásky na čele.

"Dát dětem kvalitní základní vzdělání je to nejdůležitější, co můžeme pro budoucnost naší země udělat," říká Pavel Bratský. "Čím lepší bude, tím líp se nám tu jednou bude žít."

JAROSLAVA VOLFOVÁ

FOTO AUTORKA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down