Ocenění, ale i nejedno varování na adresu reformy veřejné správy v ČR zaznělo při jednání Česko-francouzské konference měst a regionů ze strany zahraničních hostů. Akce se konala ve dnech 8.-10. března v Praze a zúčastnilo se jí přes tři sta představitelů měst, obcí a regionů z obou zemí. Její...
Ocenění, ale i nejedno varování na adresu reformy veřejné správy v ČR zaznělo při jednání Česko-francouzské konference měst a regionů ze strany zahraničních hostů. Akce se konala ve dnech 8.-10. března v Praze a zúčastnilo se jí přes tři sta představitelů měst, obcí a regionů z obou zemí. Její význam zdůraznila účast předsedů senátů obou zemí.
Například pracovník Evropské komise Jean-Francois Drevet připomněl, že pouze vznik dobře fungující místní správy zajistí ČR příliv financí z fondů Evropské unie. Francouzi se podle vlastních slov dopustili při budování veřejné správy řady chyb - jednou z nich byla nesmírná komplikovanost jejích struktur, které se staly pro občany nesrozumitelnými.
Další negativní zkušeností Francouzů bylo kumulování funkcí představitelů místních správ, které se nakonec muselo legislativně omezit. Na české straně proti tomu zazněl názor, že nikoliv kumulování, ale větší počet lidí se zkušenostmi z místní správy by v Parlamentu ČR prospěl zdárnějšímu průběhu reformy.
Markantním rozdílem ve způsobu hospodaření obcí v obou zemích je daleko vyšší podíl půjček na francouzské straně, kde půjčky dosahují v průměru 10 % rozpočtu obce. I zde varovali Francouzi před příliš složitým a neprůhledným systémem financování obcí.
OD DOBYTÍ BASTILY
Francouzi považují svých 36 000 obcí za protiváhu státu a "strážce demokracie", a to přesto, že zde donedávna fungoval silně centralistický model. Územní dělení bylo založeno již po Velké francouzské revoluci v roce 1789, kdy se respektovaly původní volební obvody. V současnosti existují ve Francii 3 úrovně místních samospráv: obec, departement a jako nejmladší prvek region. Reformou prošla i známá funkce prefekta, jehož výkonné pravomoci byly přeneseny na místní zastupitelstva. Následnou kontrolu legality rozhodnutí vykonává tento zástupce státu nadále. Zkušenost ukázala, že po decentralizaci vykonávají obce své funkce lépe než stát.
DLOUHÁ TRADICE
Spolupráce mezi oběma samosprávami má již předlistopadovou tradici. V současnosti má více než 60 měst a obcí ČR francouského partnera. Některá města vykazují stejné charakteristiky, na základě kterých se dělí o stejné zkušenosti. Tyto společné rysy se zakládají buď na specifické administrativní situaci příslušného města (sídelní město kraje - to je příklad spolupráce mezi městy Rennes a Brno nebo Limoges a Plzeň) či na hospodářském významu (Lorient a České Budějovice).
Spolupráce existuje například i mezi ostravským a lotrinským regionem, které byly orientovány na těžební činnost a musely přistoupit k průmyslové restrukturalizaci. V rámci spolupráce se ostravský region může opřít o francouzského odborníka, který půspobí při Agentuře pro regionální rozvoj v Ostravě.
Závěrem připomeňme slova předsedy Svazu měst a obcí ČR a primátora Ostravy Evžena Tošenovského, že právě díky řadě zahraničních kontaktů jsou představitelé municipalit připraveni na reformu veřejné správy i na finance z evropských fondů možná lépe než státní správa.
VÁCLAV DRAŠNAR
FOTO AUTOR