Zaměstnanci úřadů po celé republice pracují s širokou škálou informačních systémů, které primárně slouží k evidenci údajů a podpoře procesů institucí. Poslední dobou je však trendem „otevření“ systému veřejnosti.
Jak je to možné?
Dění probíhá na několika úrovních. Tou první je zobrazení dat z informačního systému úřadu na webových stránkách města. Může se jednat jak o informace o rozpočtu, tak konkrétní smlouvy, objednávky, faktury, zápisy z jednání zastupitelstva apod. Důležité je si v tomto případě uvědomit, že systém zajišťuje zveřejnění automaticky, referent nic nepřepisuje a například u informací na elektronické úřední desce nemusí hlídat datum sejmutí. Data se dají zveřejnit v plné šíři anebo nastavit úroveň detailu zobrazení. Tato funkce souvisí i s povinnostmi vyplývajícími ze zákona na ochranu osobních údajů.
V druhé řadě se bavíme o situaci, kdy občan může „zapisovat“ údaje do informačního systému úřadu. Abychom byli přesnější – občan může na webových stránkách zadat údaje do formuláře, které se objeví v systému úřadu v takové struktuře, že po jejich akceptaci referentem se s nimi dá okamžitě, bez opisování, v rámci informačního systému pracovat.
K zaslání taktových dat slouží úplné elektronické podání, které je součástí Portálu občana.
Princip fungování úplného elektronického podání
Občan se přihlásí na webové stránky města. K přihlášení si může zvolit jeden ze tří podporovaných způsobů – všeobecně rozšířené mojeID, datové schránky nebo vlastní login vydaný úřadem. V každém případě se jedná o ověřeného uživatele, což dokládá, že například u mojeID lze využít pouze validovanou identitu.
Poté si klasicky vybere životní situaci, kterou chce řešit. U té je připraven formulář, po jehož vyplnění a odeslání se občan NEmusí dostavit na úřad. Jeho podání je automaticky považováno za ověřené / důvěryhodné. Podání se zapíše do spisové služby úřadu a po schválení je s ním dle jeho povahy dále nakládáno. V některých případech se například propíše přímo do agendy.
V rámci Portálu občana má navíc jako přihlášený uživatel k dispozici přehled o svých místních poplatcích a může je rovnou zaplatit. Pomůže mu k tomu platební brána.
Společně na jedné vlně
Úplné elektronické podání je nejmodernějším způsobem elektronické komunikace ve vztahu občan – úřad. Navíc Portál občana nabízí do budoucna široké možnosti rozvoje a přináší úřadům mnoho výhod. Nejen že referenti nemusí informace přepisovat, občané chodit na úřad, ale i zástupci města mohou hrdě prohlásit, že fungují transparentně – a doložit to právě pomocí informačního systému.*
Ing. Jan Vopátek
Product Manager
VERA, spol. s r.o.