Zpoplatnění všech komunikací I. tříd pro vozy nad 3,5 tuny bude chtít prosadit na Ministerstvu dopravy Jihočeský kraj. Dnes se na tom shodl krajský radní pro dopravu Jiří Švec na jednání s představiteli obcí ležících podél silnice ve směru České Budějovice – Písek – Nová Hospoda - Plzeň a České Budějovice – Vodňany - Strakonice – Klatovy – Plzeň.
Kraj tím dává najevo, že odmítá původní návrh ministerstva zpoplatnit silnice I. tříd s výjimkou komunikace na trase České Budějovice – Vodňany - Strakonice – Klatovy – Plzeň.
Krajský radní zároveň připomněl, že kraj původně zpoplatnění komunikací I. tříd pro vozy nad 3,5 tuny zcela odmítal. „Ministerstvo dopravy však na náš návrh vůbec nereagovalo a za půl roku nám ani neodpovědělo,“ zdůraznil Jiří Švec. „Navíc ministerstvo již vypsalo tendr na zavedení mýtného a není reálné, že by jej zrušilo. V jeho rámci počítá se zpoplatněním zmíněné komunikace České Budějovice – Písek – Nová Hospoda – Plzeň. Tím pádem by ale hrozilo riziko, že by se nákladní doprava přesunula na téměř paralelní trasu České Budějovice – Vodňany - Strakonice – Klatovy – Plzeň. Proto jsme se dohodli, že chceme zavést mýtné i na této trase a budeme jej prosazovat i na dalších jihočeských jedničkách, aby se ani jinde nic takového neopakovalo,“ dodal radní.
Policie a celníci budou muset kontrolovat, aby si kamiony nezkracovaly cestu jinudy
Za další kroky, které bude kraj po ministerstvu dopravy požadovat, považuje Švec například, aby se výtěžek z mýtného promítl i do rozpočtu obcí, kterými budou zpoplatněné úseky silnic I. tříd procházet. „Rovněž budeme chtít ze strany policie a celní správy důslednější kontroly dodržování toho, aby si kamiony nekrátily cestu přes obce, kde se mýtné nevybírá. A to i o víkendech a svátcích,“ doplnil Jiří Švec.
Stát se chystá v celé republice od roku 2020 pro vozy nad 3,5 vybírat mýtné na zhruba 900 kilometrech silnic I. tříd, z toho celých 20 procent se jich nachází na jihu Čech. „V důsledku toho hrozí, že nákladní vozy a kamiony budou využívat nezpoplatněné silnice vedoucí obcemi našeho kraje. Kromě ohrožení bezpečnosti místních obyvatel to znamená také zvýšení hlukové zátěže a ničení obecních i krajských komunikací,“ uzavřel radní Jihočeského kraje Jiří Švec.
Návrhy na zpoplatnění silnic I. tříd na jihu Čech
*I/20 – Nová Hospoda (D4) – Písek (I/29) – Vodňany I/22 – České Budějovice
*I/20 – Plzeň – Nezbavětice (I/19) – Blatná – Nová Hospoda (D4)
*I/19 – Oltyně (I/29) – Tábor (D3) – Pelhřimov (I/34)
*I/34 – České Budějovice (I/3) – Třeboň (I/24) – Jindřichův Hradec (I/23) – Jarošov nad Nežárkou (I/23) – Pelhřimov (I/19) – Humpolec (D1 km 90) – Havlíčkův Brod
Celkem by tedy bylo nově zpoplatněno na jihu Čech více než 181 kilometrů silnic I. třídy.*
/zr/
K foto:
Radní Jihočeského kraje Jiří Švec při jednání s představiteli obcí ležících podél silnice ve směru České Budějovice – Písek – Nová Hospoda - Plzeň a České Budějovice – Vodňany - Strakonice – Klatovy – Plzeň
Foto: archiv kraje