Přístupnost úřadu a jeho transparentnost, stejně jako řízení kvality chodu a fungování úřadu i zapojení občanů do tohoto procesu, jsou základní skupiny jednotlivých 43 kritérií, podle nichž v soutěži Přívětivý úřad obcí II. typu 2017 bylo letos Ministerstvem vnitra ČR hodnoceno hned několik desítek přihlášených úřadů obcí s pověřeným obecním úřadem.
Přívětivý úřad je soutěží mapující stav přívětivosti a otevřeností obecních a městských úřadů vůči občanům a jejich potřebám. Základní hodnoticí kategorií je poskytování nadstandardních služeb či běžných služeb v nadstandardní kvalitě. Cílem soutěže je ocenit snahu představitelů obcí/měst a obecních/městských úřadů ve zvyšování přívětivosti úřadu.
Vyhlášení výsledků soutěže pro úřady obcí III. typu se uskutečnilo minulý týden v Praze. Oceněno bylo celkem 14 úřadů obcí s pověřeným obecním úřadem za jejich nadstandardně kvalitní servis služeb. Šlo o krajské vítěze už druhého ročníku této motivační soutěže a o tři celorepublikově nejpřívětivější úřady. Nově byl také vyhlášen "skokan roku". Ocenění předávali David Sláma, ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy Ministerstva vnitra, a Marie Kostruhová, ředitelka odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra, spolu s řediteli krajských úřadů.
V rámci slavnostního vyhlášení výsledků soutěže byla pokřtěna také publikace Přívětivý úřad 2017 – Příklady dobré praxe obcí s pověřeným obecním úřadem. V elektronické verzi ji lze zdarma stáhnout na: Publikace - Přívětivý úřad obcí II. typu 2017 - Příklady dobré praxe .
Jak v úvodu slavnostního ceremoniálu David Sláma mj. připomněl, ze 165 úřadů, které se soutěže účastnily, má například už 13,3 % otevřen CzechPOINT pro veřejnost čtyřicet a více hodin a dalších 20 % nejméně 35 hodin týdně. Možnost objednat se telefonicky či e-mailem k vyřízení úřední záležitosti na určitý termín poskytuje občanům již 78 % úřadů zapojených do soutěže. Místní poplatky lze zaplatit platební kartou na 47 % úřadů.
Vcelku běžné už je zveřejňování materiálů ze zasedání zastupitelstva na webu úřadu: usnesení (88 %) a zápisů (65 %). Stále častější je však také opraxe zveřejňování podkladů pro jednání zastupitelstva předem (letos už 17 %), podnětů a připomínek (12 %) či zápisů z jednání výborů zastupitelstva (18 %). Rozklikávací rozpočet je vyvěšen na webu 38 % úřadů, které letos vstoupily do soutěže. V případě územního plánu jde dokonce o 83 % úřadů.
Úřady obcí s pověřeným úřadem se činí i na webových stránkách – plných 80 % ze soutěžících na svém webu zveřejní alespoň deset nových příspěvků měsíčně. Facebookový profil má zřízeno 67 % úřadů a aktivní správu sociálních sítí (alespoň 15 příspěvků za každý měsíc) vykazuje 47 %. Na 40 % do soutěže zapojených úřadů také speciální aplikací umožňuje veřejnosti hlásit prostřednictvím internetu závady na majetku obce. Kontakty na úředníky (jméno a příjmení, funkce, pevná telefonní linka či e-mailová adresa) mají na svém webu vyvěšeny prakticky všechny zúčastněné úřady. Do budoucna se jako další možnost jeví na webu používat i aplikátor přítomnosti toho kterého konkrétního úředníka na pracovišti – zatím tak činí pouze 2 % úřadů.
Zajímavá zjištění soutěž přinesla rovněž v oblasti sběru názorů občanů na kvalitu služeb úřadů. Ankety využívá 17 % z nich, 5 % pak dotazníky, 3 % zvolila formu mystery (utajených) klientů a celých 27 % se přidržuje tradičních setkávání s občany.
VÝSLEDKY SOUTĚŽE
- V celorepublikovém hodnocení úřadů obcí II. typu se na prvních třech místech umístily úřady měst Příbor, Klášterec nad Ohří a Česká Kamenice.
- Krajskými vítězi soutěže jsou úřady obcí II. typu: Veselí nad Lužnicí (Jihočeský kraj), Adamov (Jihomoravský kraj), Horní Slavkov (Karlovarský kraj), Velká Bíteš (Kraj Vysočina), Hostinné (Královéhradecký kraj), Lomnice nad Popelkou (Liberecký kraj), Příbor (Moravskoslezský kraj), Hlubočky (Olomoucký kraj), Letohrad (Pardubický kraj), Starý Plzenec (Plzeňský kraj), Nové Strašecí (Středočeský kraj), Klášterec nad Ohří (Ústecký kraj) a Bojkovice (Zlínský kraj).
- Skokanem roku za výrazný meziroční posun v celkovém republikovém pořadí se stal úřad města Starý Plzenec, který z loňského 95. místa letos poskočil na 5. místo.*
/rš/
Na snímku: Zástupci města Příbor po převzetí ceny pro republikového vítěze soutěže spolu se zástupci jejích organizátorů. Zleva: ředitelka Magistrátu hl. m. Prahy Martina Děvěrová, vedoucí odboru organizačních a správních činností MěÚ Příbor Rostislav Michálek, ředitelka odboru veřejné správy, dozoru a kontroly MV ČR Marie Kostruhová, starosta města Příbor Bohuslav Majer a ředitel odboru strategického rozvoje a koordinace veřejné správy MV ČR David Sláma
Foto: Ivan Ryšavý
Navrhoval bych také, aby se zveřejňovaly obce, které přívětivé nejsou a které neslouží občanům tak jak měly. Jsou obce, (např. Holešov), který neřeší žádosti občanů a nejedná v zájmu nápravy chyb a nedostatků, které referenti páchají. V Holešově jsou případy, kdy nápravu neudělaly v Holešově 20 let. Některé problémy trvají i více jak 5 let. Kde volání po nápravě a obnově životního prostředí např. v MČ Kolonka Za Cukrovarem je v nevyhovujícím stavu. Je v místě umožněn vandalismus. Už více jak 13 let rekonstruuje město holešovský zámek, jehož financování je neprůhledné. Je to také proto, že do funkcí v RM či úřadě jsou obsazované neúspěšnými lidmi z předchozích funkci. Dokonce je do RM jmenován neúspěšný zastupitel města, (nebyl zvolen, avšak kamarádi jej jmenovali do funkce "radního" města). Na úřadě je všude cítit arogance a mstivost kritizovaných úředníků. Podávané podněty (www.podnety.cz) jsou ignorované a neřeší se. Ačkoliv jsem na to osobně upozornil Odbor veřejné správy MV, nic se nemění, naopak občan, který se v Holešově ozve je považován za rebela.