Se záměrem Ministerstva vnitra změnit způsob financování matričních úřadů nesouhlasí Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR). Zatímco ministerstvo sází na tzv. výkonnostní model, který má být od 1. ledna 2019 založen na počtu provedených prvozápisů, SMS ČR by dalo přednost smíšenému modelu financování.
Příspěvek na výkon matriční agendy je dosud obcím přidělován podle počtu obyvatel ve správním obvodu obce s matričním úřadem. Podle návrhu Ministerstva vnitra má dojít od 1. ledna 2019 prostřednictvím zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2019 ke změně způsobu financování činnosti matričních úřadů obcí v rámci výkonu přenesené působnosti na tzv. výkonnostní model, podle něhož mají být příspěvky obcím přidělovány výhradně podle počtu provedených prvozápisů.
„Jako nejvhodnější řešení úpravy sítě matričních úřadů bylo navrženo financování za provedený prvozápis (tedy základní matriční úkon) s rozličnými sazbami (státního příspěvku na výkon matriční agendy – pozn. redakce) podle druhu prvozápisu (897 Kč za prvozápis narození, 3588 Kč za prvozápis uzavření manželství a 1794 Kč za prvozápis úmrtí). Navržené částky v sobě zahrnují jak náklady na samotný prvozápis, tak i náklady na další matriční úkony (duplikáty, určení otcovství, změna jména a příjmení apod.) a režijní náklady (např. výjezdy pracovníků matričních úřadů na svatby. Ministerstvo vnitra předpokládá, že při takto nastaveném modelu financování bude ušetřeno přibližně 160 mil. Kč.“ (z předkládací zprávy Ministerstva vnitra).
Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) považuje tento návrh Ministerstva vnitra za zmatečný a uspěchaný. Se zástupci územních samospráv nebyl podle SMO ČR předkládaný model financování ze strany Ministerstva vnitra dostatečně projednán, zástupcům obcí a krajů byly v průběhu května a června 2018 předkládány neúplné, zavádějící a zmatečné informace o plánovaném rušení některých matričních úřadů. O změně způsobu financování pak byla ze strany Ministerstva vnitra informována pouze část územních samospráv.
SMS ČR je názoru, že navrhovaná změna se negativně dotkne zejména rozpočtů menších obcí s nízkým počtem prvozápisů. V konečném důsledku může tato změna podle SMS ČR vést k nedostatečnému financování výkonu matriční agendy a k zániku matričních úřadů v některých menších obcích a centralizaci výkonu matriční agendy do větších obcí, což povede k dalšímu oddalování dostupnosti této základní a pro občany zásadní správní agendy z venkova do větších měst.
SMS ČR přitom nesouhlasí s tím, že by měly být při financování matrik zohledňovány jen takzvané prvozápisy. „Agenda matričních úřadů je mnohem širší. Občané se na ně obracejí také z důvodů změn jména, příjmení, určení otcovství, velmi se zvýšily žádosti o nahlížení do matričních knih ze strany lidí, kteří dohledávají své předky, ale také další matriční činnosti, jako je dohledání matričních údajů a zápisů pro úřady, notáře a podobně. Celkově v posledních dvou letech nárůst matričních úkonů stoupá,“ vysvětluje Marie Kabátová, starostka městyse Lhenic. Obává se, že vzdalování veřejné správy občanovi – a tedy snižování její dostupnosti, může v dlouhodobém horizontu vést k dalšímu vylidňování venkova.
Návrh Ministerstva vnitra podle SMS ČR nijak nereflektuje skutečnost, že přístup k matričnímu úřadu je zapotřebí občanům plně zajistit v úředních hodinách, s čímž jsou spojeny náklady na provoz a personální zajištění chodu úřadu, a to zcela bez ohledu na případný počet provedených prvozápisů či jiných úkonů. Výše příspěvků za prvozápis, jak navrhuje ministerstvo vnitra, je, jak dále uvádí Sdružení místních samospráv ČR, sporná, řádně nereflektuje náročnost těchto jednotlivých úkonů (časová náročnost, personální, materiální a režijní náklady). Způsob, kterým Mnisterstvo vnitra k těmto částkám dospělo, je nejasný.
Sdružení místních samospráv se přiklání k možnému zavedení smíšeného modelu financování založeného na kombinaci paušální (minimální) částky příspěvku na pokrytí nákladů na provoz úřadu spolu s dalšími příspěvky podle skutečného počtu provedených úkonů na úseku matriky, reflektujícími početní náročnost vykonávané agendy v jednotlivých obcích.
Stanovení způsobu určení výše příspěvku by mělo být předmětem dalších odborných diskusí mezi Ministerstvem vnitra a místními samosprávami. V tomto ohledu Sdružení místních samospráv apeluje na vládu České republiky, která by měla tento návrh Ministerstva vnitra projednávat na svém jednání dnes, 18. července 2018, aby k tomuto návrhu zaujala negativní postoj a uložila ministrovi vnitra, aby o způsobu financování dále jednal se zástupci samospráv.
Protože návrh Ministerstva vnitra má být realizován prostřednictvím zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2019, Sdružení místních samospráv činí v tomto ohledu i další legislativní kroky a připomínky k návrhu zákona o státním rozpočtu.*
/zr/
K ilustračnímu foto:
Z letošního květnového happeningu, který před Úřadem vlády ČR uspořádalo Sdružení místních samospráv ČR spolu se Spolkem pro obnovu venkova ČR na protest proti tehdejšímu záměru Ministerstva vnitra, nechat zaniknout zhruba 450 matričních úřadů, které vykazují minimum prvozápisů – zejména v menších obcích
Foto: Ivan Ryšavý