Těžká nákladní auta už pár týdnů nesmí do úzkých serpentin přes les Baginec v Rychvaldské ulici v Bohumíně. Ta spojuje městské části Skřečoň a Záblatí. Vjezd tranzitní dopravě nad 12 tun zakázal Bohumín kvůli vyšší bezpečnosti. Řidiči kamionů si na nové omezení postupně zvykají.
„Jde o problematický úsek s úzkou silnicí téměř bez krajnice. Osobní auta se tady míjejí jen s velkou opatrností. U těch nákladních šlo doslova o hazard. Často tudy jezdí i cyklisté. Nejvíce kolizní úsek je přitom přímo v rodinné zástavbě mezi ulicemi Blatná a Myslivecká, kudy chodí do školy děti,“ vysvětlil místostarosta Bohumína Lumír Macura.
Opatření obecné povahy s místní úpravou dopravního provozu vydalo město ve spolupráci s Rychvaldem a Dolní Lutyní. Značky zakazující kamionům vjezd do bohumínských serpentin už začínají v Rychvaldu u Penny marketu a v centru Dolní Lutyně. „Omezení kamionové dopravy na území Bohumína, ale i sousedních obcí nám umožňuje silniční zákon. Připravovali jsme ho půl roku. Bez spolupráce s Rychvaldem a Dolní Lutyní bychom ho však vydat nemohli,“ upřesnil Lumír Macura.
Záměr muselo město projednat s dotčenými orgány, vlastníkem komunikace i sousedními obcemi. Zatímco ty opatření přivítaly a proti nebyla ani Správa silnic Moravskoslezského kraje jako vlastník komunikace, tak naopak dopravní inspektorát Policie ČR a Dětmarovice, které se obávají nárůstu provozu, s ním nesouhlasili.
„Velmi mě těší, že jsme se s Bohumínem a Rychvaldem domluvili a přes odpor některých institucí omezení prosadili. Díky němu klesne tranzitní kamionová doprava z centra Dolní Lutyně směrem na rozcestí Rychvaldské, Bohumínské, Hraniční a Záblatské ulice, což občané ocení,“ sdělil starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek.
„Ideálním řešením by bylo, kdyby dotčenými místy mohla projíždět jen osobní auta, ale jedná o krajské silnice druhé a třetí třídy, která jsou na těžká vozidla dimenzovány, a tak není bohužel možné takový zákaz vyhlásit,“ uzavřel Lumír Macura.
Na dodržování zákazu vjezdu teď dohlíží městská i státní policie. „Řidiči si na úpravu postupně zvykají. Počet kamionů na dotčených ulicích klesl, stále se však najdou ti, kteří omezení porušují,“ konstatoval ředitel bohumínských strážníků Karel Vach.
Radnice plánuje v nebezpečném úseku ve Skřečoni v Rychvaldské ulici ještě další opatření, a to nový chodník. Ten vznikne v místě dopravní závady mezi Mysliveckou a Blatnou ulicí. Jeho projektování je ovšem náročné. Musí se vejít do úzkého prostoru, překáží mu vzrostlá zeleň a budou potřebovat opěrné zdi. Kvůli tomu zeleň bohužel padne, nicméně vzrostlá lípa přímo v zatáčce by nakonec měla zůstat. Výstavbu chce město zahájit už příští rok.*
/zr/
Ilustrační foto: Lucie Balcarová