Dvacet procent Čechů den co den vypije nějaký nápoj v plechovce. Patříte mezi ně i vy a jak nakládáte s prázdnými plechovkami?

V parku Portheimka, který se nachází v městské části Praha 5, dnes veřejnost mohla mimo jiné obdivovat ohromující pixelatu – speciální instalaci, která spojuje umění a ekologické povědomí. Prázdné plechovky od nápojů byly použity k vytvoření pixelovaného velkoformátového nástěnného obrazce, který lidé mohou obdivovat už zdálky a který inovativním způsobem předává důležité poselství o recyklaci.

 Zároveň se v ulicích Prahy 5 pohybovali promotéři s výrazně zbarvenými batohy na zádech, kam mohl každý kolemjdoucí odhodit prázdnou nápojovou plechovku. V Portheimce připravili také plechové srdce na sběr nápojových plechovek. Tam lidé mají možnost odhodit plechovku až do 1. července.

Cílem putovní kampaně iniciativy Každá plechovka International Recycling Tour je připomenout lidem, že udržování veřejných venkovních prostor v čistotě vyžaduje společné úsilí. Každodenní drobné úkony, jako je správná likvidace kovových obalů, pomohou ve výsledku všem ke zdravějšímu a udržitelnějšímu životu na naší planetě. V letošním roce se do International Recycling Tour připojilo na 20 míst po světě, a kromě České republiky se tak ve stejný čas zapojily i Rakousko, Brazílie, Kolumbie, Francie, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálie, Černá Hora, Nizozemsko, Polsko, Rumunsko, Srbsko, Slovinsko, Španělsko a Spojené království.

NOVÝ PRŮZKUM O RECYKLAČNÍCH ZVYKLOSTECH: EVROPANÉ CHTĚJÍ, ABY FIRMY ZLEPŠILY RECYKLOVATELNOST SVÝCH NÁPOJOVÝCH OBALŮ

V průzkumu, který v souvislosti se Světovým dnem životního prostředí 2022 uskutečnila agentura LUCID ve spolupráci s iniciativou Každá plechovka se počítá ve 14 evropských zemích, drtivá většina respondentů uvedla, že ochrana životního prostředí a recyklace jsou důležité, ale pro řešení současných ekologických problémů se nedělá dost.

Výsledky průzkumu ukazují, že obyvatelé Evropy chtějí, aby se pro ochranu životního prostředí dělalo více (91 %), a přestože existuje pocit individuální odpovědnosti, je v první řadě na výrobcích, aby zlepšili recyklovatelnost svých obalů; 87 % respondentů napříč Evropou uvedlo, že podniky by měly používat pouze obaly, které jsou neomezeně recyklovatelné. Zároveň 89 % z nich souhlasí s tvrzením, že výrobci by měli být odpovědní za zvolené obaly a měli by používat pouze plně recyklovatelné obalové materiály.

Oproti tomu méně než 7 z 10 dotázaných se domnívá, že by spotřebitelé měli nést odpovědnost za obaly, které kupují.

Pokud se podíváme na výsledky dosažené v České republice, v průzkumu 82 % oslovených Čechů uvedlo, že by firmy měly být zodpovědné za obaly, ve kterých svoje nápoje prodávají.

RECYKLACE JE NÁROČNÁ, SPOTŘEBITELÉ BY SI PŘÁLI VĚTŠÍ PODPORU

V evropském porovnání Češi jednoznačně vedou, co se týče spotřeby nápojových plechovek doma: 20 % z nich každý den doma vypije nějaký nápoj v plechovce a dalších 29 % alespoň jednou týdně. Více nápoje z plechovek doma konzumují už jen Řekové, kde doma alespoň jednou týdně vypije nápoj v plechu 58 % z nich. I venku či v práci Češi konzumují nápoje v plechovkách také poměrně intenzivně: 41 % Čechů vypije nějakou plechovku alespoň jednou týdně v práci, 42 % pak jednou týdně někde venku při venkovních akcích.

Čísla z průzkumu však bohužel ukazují, že co se třídění a recyklace týče, jsou na tom Češi v porovnání s Evropou hůře – jenom 42 % z těch, kteří plechovku doma vypijí, ji zároveň vždy zrecyklují. Oproti tomu například Britové a Irové ji pokaždé zrecyklují v 67 % případů, Italové v 65 % případů a Španělé v 61 % případů. Podrobnější výsledky průzkumu naleznete v přiloženém pdf.

Česká republika by podle požadavků EU měla do roku 2025 dosáhnout 50% recyklace všech hliníkových obalů. Přitom průměrný podíl recyklovaných plechovek v Evropě je přes 75 %, tudíž v Česku máme velkou příležitost a zároveň možnost udělat mnohem více. Jsem rád, že International Recycling Tour je další možností, jak na nekonečnou recyklovatelnost plechovek a možnosti třídění nápojových obalů veřejnost znovu upozornit,“ konstatoval Radek Mádr, předseda výboru českého spolku Každá plechovka se počítá.

Obecně průzkum ukázal, že co se třídění a recyklace týče, máme v Evropě ještě hodně na čem pracovat. Z více než 12 800 respondentů pouhých 52 % doma plechovky od nápojů vždy třídí. Míra recyklace dramaticky klesá mimo domov, kde pouze 33 % Evropanů odkládá plechovky od nápojů do nádob na tříděný odpad, když jsou v práci, a 30 %, když jsou venku. 

Není proto žádné překvapení, že respondenti volají po lepší recyklační infrastruktuře: 52 % by si přálo více odpadkových košů ve veřejných prostorách (Češi pouze v 35 % případů) a 50 % by uvítalo zavedení systému zálohování obalů (35 % Čechů). Na podporu snah o recyklaci si 53 % občanů přeje, aby se v jejich zemích používaly pouze 100% recyklovatelné obaly (Čechů si to přeje 40 %).

Nápojové plechovky lze recyklovat donekonečna – to je hlavní poselství našeho turné a důvod, proč pracujeme na tom, abychom inspirovali ke změně chování a pomohli dosáhnout 100% recyklace plechovek v Evropě i jinde ve světě. Tohoto ambiciózního cíle lze dosáhnout pouze tehdy, pokud spotřebitelé, výrobci, organizátoři akcí a místní komunity spojí své síly, aby recyklovali každou plechovku od nápoje a společně budovali udržitelnější planetu,“ vysvětlil David Van Heuverswyn, ředitel iniciativy Každá plechovka se počítá.
/zr/

Ilustrační snímek: archiv iniciativy Každá plechovka se počítá*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down