U kongresového centra Aldis v Hradci Králové byla otevřena nová lávka přes Labe. Je určena pro pěší a cyklisty a propojuje dvě strategické lokality v centru města, tedy Smetanovo nábřeží a oblast kolem kongresového centra, v němž se pořádají i mnohé akce pro zástupce obcí a měst z celé ČR. Samotná stavba byla zahájena v září roku 2021 a dokončena o 18 měsíců později. Město ze svého rozpočtu zaplatilo za vybudování lávky zhruba 72 milionů korun, zbytek z celkové částky 174,76 milionu včetně DPH pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) ve výši 102,7 milionu korun. Jde o projekt realizovaný v rámci Integrované územní investice Hradecko-pardubické aglomerace.
Umístění lávky do této lokality má klíčový význam pro rozvoj pěší a cyklistické dopravy v Hradci Králové. Propojuje centrum města v oblasti Smetanova nábřeží s klidovými zónami u Aldisu či Šimkovými sady a pomáhá kultivaci tamního veřejného prostoru. Nejenže umístění lávky ocení cyklisté, koloběžkáři a další sportovci, ale především jde o pohodlnou a bezpečnou trasu, kudy se lze dostat pěšky z jednoho břehu řeky Labe na druhý.
Lávka přes Labe je postavena ze segmentů tvořených vysokohodnotným betonem (UHPC), který umožňuje použití velmi subtilních prvků a zaručuje dlouhodobou trvanlivost. Poměrně tenkou mostovku z vysokopevnostního betonu drží nosná ocelová lana, nosná žebra pak vizuálně přecházejí ve sloupky zábradlí s výplní z ocelových lanek. Výplň zábradlí je transparentní, čímž nijak výrazně neomezuje pohled na vodu a do krajiny. Architektonicky a technicky je její konstrukce považována za unikátní, což navíc dokládá i její plochý podélný profil. Samotný návrh lávky vytvořil tým architektů Libor Kábrt, Martin Elich a Gabriela Elichová.
Kromě stavby lávky vznikla na obou jejích stranách nová předpolí. Stavební firma se v těchto oblastech musela potýkat nejen s vysokým množstvím inženýrských sítí, ale také nestabilním podložím kvůli blízkosti vody a přítomnosti jílu a písku. Obě předpolí byla upravena, na Smetanově nábřeží nově přibyly lavičky a zeleň.
Zhruba před třemi lety začala u kongresového centra Aldis vznikat nová zóna, vybudována tam byla budova ČSOB a podmiňující stavbou v této oblasti, kromě zastávek MHD v Pilnáčkově ulici, byla právě lávka u Aldisu. Pokud by se nepodařilo stavbu lávky zahájit v určitém termínu, muselo by město uhradit společnosti Radlice Rozvojová pokutu ve výši zhruba 15 milionů korun. I přes komplikace při výběrovém řízení, které město vypisovalo opakovaně, se nakonec podařilo vybrat společnost Stavby mostů, která se zhostila výstavby lávky. Oficiálně byla zahájena 1. září 2021 a dokončena v termínu o 18 měsíců později, a to včetně kolaudace. Samotné stavbě lávky předcházela demolice dvou teras a úprava terénu. V polovině října se také na lávce uskutečnila zátěžová zkouška, která dopadla podle očekávání úspěšně. Na zkoušce se kromě stavební firmy, příslušných odborníků a města podílely také Technické služby Hradec Králové, které k zátěžové zkoušce poskytly šest multikár o váze 3,5 tuny k zatížení.*
/zr/
Foto: archiv města