Průzkum názorů na dopravní situaci v české metropoli: Pražany trápí nedostavěné metro a doprava na čtyřce
Podcast Insider zaměřil pozornost na dopravní situaci v Praze. Cílem jeho nejnovějšího průzkumu ve spolupráci s agenturou Ipsos bylo zjistit, jak obyvatelé hlavního města vnímají rozvoj hromadné dopravy, kde vidí jeho limity a které infrastrukturní projekty považují za klíčové.
Hlavní zjištění jsou následující:
* Klíčový projekt: Dostavbu metra D vnímá jako prioritní 73 % dotazovaných a pro více než polovinu jde o nejzásadnější ze všech infrastrukturních projektů veřejné dopravy v Praze. 43 % vnímá rozvoj nových stanic a linek metra jako problematický.
* Hlavně, ať se staví: To, že by v ČR měly být urychleny povolovací procesy u dopravních projektů i za cenu omezení diskuze s památkáři, ekology apod., si myslí 57 % Pražanů.
* Myslete na Prahu 4: Praha 4 je respondenty považována za tu část Prahy, která by si zasloužila největší zlepšení, co se týká aktuální infrastruktury MHD z hlediska dostupnosti do zbytku metropole.
Proč se nestaví?
Jako rozhodující faktor, který nejvíce limituje rozvoj dopravní infrastruktury v Praze, vidí respondenti dlouhé povolovací procesy a rozhodovací lhůty (83 %). Mezi jinými zmiňují památkáře, ekology a další účastníky povolovacích řízení (77 %). O něco méně problematicky vnímají finanční náročnost projektů nebo rychlost samotné výstavby.
Více než polovina Pražanů proto uvádí, že by v ČR měly být urychleny povolovací procesy i za cenu omezení možností pro vyjádření všem stranám.
Vadí výluky a pomalý rozvoj
Stejně jako v případě všech velkých měst, je i v Praze funkční městská hromadná doprava klíčová. V Praze je MHD suverénně nejvyužívanějším způsobem přepravy – pravidelně slouží 87 % Pražanů, častěji pak ženám (91 %) a mladým ve věku 18 až 24 let (96 %).
Četné využívání MHD se ale není zárukou spokojenosti s jejím stavem a rozvojem. U nadzemních spojů uvádějí jako nejvíce problematickou četnost výluk a oprav (38 %), ale také vzhled a kvalitu stanic (30 %). Naopak vzhled a kvalita vozů je nejméně problematickou oblastí (20 %). Tento názor je ještě silnější u Pražanů starších 60 let, kde je s vozy spokojeno 85 % z nich.
V případě podzemní dráhy – metra je nejsvízelnější pomalý nebo chybějící rozvoj nových stanic a linek Jako problematický ho vnímá 43 % dotázaných. Oproti tomu četnost intervalů mezi jednotlivými spoji vidí bezproblémově 84 % Pražanů.
Dopravně nedostatečně obsloužený jih města
Průzkum také ukázal, že co se potřeby rozvoje dopravní infrastruktury MHD týče, nejsou si všechny městské části rovny. Zatímco Praha 2, Praha 7 (obě 3 %) nebo Praha 3 (4%) si větší pozornost zaslouží jen minimálně, v případě Prahy 9 (12 %), Prahy 10 (14 %) a Prahy 4 je to naopak. Poslední zmiňovaná část, pod kterou spadají čtvrti jako Nusle, Krč nebo Michle, si větší péči zaslouží podle 17 % dotazovaných.
Úlevu Praze 4 by mělo mimo jiné přinést dokončení metra D, jehož dostavbu vnímá jako prioritní 73 % Pražanů. V žebříčku klíčových projektů veřejné dopravy v Praze se umístil s velkým odstupem na prvním místě. Více než polovina dotázaných (53 %) pak metro D považuje za vůbec nejzásadnější projekt. Podzemní dráha obsadila i druhé místo - nové linky metra E/O považuje za klíčové 56 % obyvatel metropole.
Česko vs. svět
Mírný optimismus převládal v momentě, kdy měli respondenti porovnat rozvoj dopravní infrastruktury v ČR s dalšími zeměmi regionu CEE. Třetina (33 %) je přesvědčena, že má tuzemská infrastruktura navrch, jen 21 % respondentů vidí situaci v ČR jako horší. Zbytek pak buď danou věc nedokáže posoudit nebo považuje situace v daných zemích za srovnatelné.
Sběr dat byl realizován od 17. ledna do 23. ledna na reprezentativním vzorku 1 050 obyvatel Prahy starších 18 let. Průzkum provedla výzkumná agentura Ipsos prostřednictvím panelu Populace.cz.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!