Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou o aktuálních investičních plánech této státní organizace v kraji. Tím největším připravovaným projektem je modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Řeč byla také o dokončení modernizace uzlu Pardubice či elektrifikaci vybraných tratí v regionu.
„O modernizaci železničního uzlu Česká Třebová se hovoří možná čtyři desítky let a nyní se postupně dostáváme do fáze, kdy se Správa železnic přibližuje zahájení realizace celé akce, která se předpokládá ve všech etapách na sedm let. Vzhledem k tomu, že se jedná o jeden z největších železničních projektů na území České republiky, tak chceme společně s vedením Správy železnic, ale také místními samosprávami zajistit s dostatečným předstihem dobrou informovanost nejen obyvatel České Třebové a okolí, ale také samotných cestujících,“ avizoval po jednání s generálním ředitelem Správy železnic hejtman Martin Netolický. Modernizace uzlu Česká Třebová by měla podle aktuálních informací začít v průběhu roku 2025. Modernizací projde přes 58 km kolejí, na kterých se upraví 400 výhybek. Obnova čeká také 30 mostů a 15 propustků. Celá železniční stanice bude zapojena do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha.
Svoz odpadů po železnici
Tématem schůzky byla také možnost výraznějšího využití železniční sítě pro budoucí svoz odpadů. Pardubický kraj proto nechal i ve spolupráci se Správou železnic zpracovat studii, která by měla navrhnout optimální lokality pro umístění překládacích stanic v regionu. „V rámci studie jsou prověřeny možnosti železniční přepravy odpadů, resp. nakládky odpadů ve vhodných železničních stanicích a následné přepravy z území Pardubického kraje do vhodných zařízení. Jedním z východisek byla vzdálenost překladiště v perimetru maximálně 35 kilometrů tak, aby bylo možné odpad dopravovat do překládací stanice v běžných svozových automobilech. Snahou bylo pracovat již se stávajícími lokalitami, u kterých by nebyly vyžadovány velké náklady na jejich adaptaci,“ řekl hejtman Netolický.
Další tratě čeká elektrizace
Tomu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda potvrdil, že je připravována prostá elektrizace na v úseku z Rudoltic do Lanškrouna s tím, že je řešena také elektrizace z Hanušovic do Jeseníku. Právě na mezikrajské trati z Dolní Lipky do Hanušovic je objednavatelem spojů Pardubický kraj, který do budoucna uvažuje také o navýšení počtu spojů. „V tuto chvíli předběžně uvažujeme o tom, že bychom o víkendech navýšili naši objednávku až na šest párů denně a v běžném pracovním týdnu na tři páry. Jedná se však o předběžné úvahy, které by nebyly realizované dříve než od jízdního řádu 2025/2026,“ nastínil úvahy kraje hejtman Netolický.*
/zr/