V loňském ročníku kampaně Do práce na kole, pěšky či poklusem, určené pro města, veřejné instituce či soukromé společnosti, získal Hradec Králové titul Cykloměsto Do práce na kole 2023. Výzvu, jejímž cílem je motivovat veřejnost k rozvoji a podpoře udržitelné mobility, pořádá každoročně spolek AutoMat. Spolu s oceněním za první místo, které naposledy Hradec obdržel před šesti lety, získalo město také servisní cyklostanici CykloHub, která bude v nejbližších dnech umístěna u cyklostezky podél Labe v blízkosti Novákových garáží a labské paroplavby. Sloužit bude veřejnosti k údržbě a drobným opravám jízdních kol či dalších menších dopravních prostředků.
Ocenění Cykloměsto Do práce na kole vychází z výsledků podrobného dotazníku, který vyplňuje veřejnost, ale zejména účastníci a účastnice Květnové výzvy Do práce na kole. Dotazník zohledňuje nejen podmínky pro pohyb lidí na kole v daném městě, ale subjektivní vnímání podmínek pro cyklisty a cyklistky. Letos poprvé byl navíc pro hodnocení použit nástroj CykloRank Česko. Ten srovnává poměrné zastoupení infrastruktury pro cyklisty a cyklistky vůči délce silniční sítě ve městech nad 10 tisíc obyvatel a ve všech městech a regionech účastnících se Květnové výzvy. Výsledky (s menší váhou) formuje také zapojení se do výzvy Do práce na kole.
Výzva Do práce na kole, pěšky či poklusem si klade za cíl podpořit udržitelnou mobilitu ve městech
„Prostřednictvím ocenění Cykloměsto Do práce na kole chceme motivovat nejen města zapojená do výzvy Do práce na kole, pěšky či poklusem k dalšímu rozvoji a podpoře udržitelné mobility a městské cyklistiky,” říká Dominika Lenthárová, vedoucí projektu Do práce na kole, pěšky či poklusem ze spolku AutoMat, který každoročně uděluje titul Cykloměsto Do práce na kole.
„Naše město již nyní nabízí řadu možností nejen pro cyklisty, ale také pro běžce, bruslaře a další sportovce. Je v našem zájmu neustále zkvalitňovat a rozšiřovat síť cyklostezek po městě, a to nejen s ohledem na možnost vyžití ve městě, ale také ve snaze o rozvoj udržitelné dopravy. Nová cyklostezka například vznikla podél Labe v blízkosti tenisových kurtů DTJ. Intenzivně také pracujeme na tom, aby byla co nejdříve zahájena výstavba cyklostezky podél Hradečnice v městských lesích,“ uvádí náměstek primátorky pro oblast rozvoje města Lukáš Řádek. Počty cyklistů a jejich oblíbené destinace se město snaží pravidelně mapovat. Proto byly na několika stezkách po městě instalovány také sčítače cyklistů a chodců. Jeden z nich je například na cyklostezce směrem na Hučák. Cyklodopravu město podporuje i prostřednictvím sdílených kol. „Společnosti Nextbike, která je provozovatelem sdílených kol v Hradci Králové, jsme poskytli dotaci, díky níž mají cyklisté umožněno využívat sdílená kola po městě prvních patnáct minut zdarma,“ doplňuje náměstek Lukáš Řádek.
„Město Hradec Králové patří mezi tradiční česká cykloměsta, se kterými si kolo spojujeme. Rozhodně nestačí jen víceméně rovný terén, jak se stále, bohužel mylně, traduje. Právě síť bezpečných, nejlépe oddělených cyklopruhů a další infrastruktury, je pro rozvoj cyklodopravy klíčová. Těšíme se, jaké další novinky Hradec Králové pro městské cyklisty a cyklistky přinese, jakou inspirací bude v oblasti udržitelné mobility pro další města v Česku,“ dodává Dominika Lenthárová.
Spolu s tímto oceněním získalo město také servisní cyklostanici CykloHub, zařízení, které bude sloužit veřejnosti k údržbě a drobným opravám dopravních prostředků. Stanice bude v nejbližších dnech umístěna u cyklostezky podél Labe v blízkosti Novákových garáží. Bude vybavena kvalitním nářadím a komponenty jako jsou šroubováky, imbusové klíče, ploché klíče, montpáka i pumpička na dofouknutí kol.*
/zr/
Ilustrační foto: archiv města Hradec Králové
O výzvě Do práce na kole, pěšky či poklusem, cyklodopravě a udělování titulu Cykloměsto roku jsme psali například i zde: https://moderniobec.cz/jihlava-se-stala-cyklomestem-roku-2022/ a zde: https://moderniobec.cz/cyklodoprava-v-praze-vzrostla-prvni-rok-covidu-v-roce-2022-se-jeji-rust-znovu-ozivil/ .