Obec na úpatí Radhoště je známá svým harmonickým propojením přírody a moderní architektury, za kterou získala řadu ocenění. Stejně jako ve stavební oblasti, tak i ve správě obce Trojanovicím záleží na efektivním řešení a na trvale udržitelném rozvoji. O výměně informačního systému a o modernizaci odpadového hospodářství si povídáme s místostarostou Ing. Janem Kubešou.
Pane místostarosto, získali jste řadu ocenění za architektonickékoncepty ve Vaší obci. Co stálo za těmito úspěchy?
Zjednodušeně řečeno, za vším stojí náš pan starosta Jiří Novotný. Ale celý příběh je složitější. Obec Trojanovice, s podporou okolních obcí a také silnou občanskou iniciativou, více než 30 let usilovala o zrušení dobývacího prostoru Dolu Frenštát v území CHKO Beskydy a současně o proměnu tohoto území v souladu s potřebami místních obyvatel a obyvatel frenštátského mikroregionu. Proto jsme se začali věnovat architektuře a již přes 13 let spolupracujeme s významným architektem Kamilem Mrvou, který dává místu svůj osobitý charakter. Zároveň máme velké štěstí na tým lidí, kteří chtějí společně pracovat pro krásnější Trojanovice a velkou roli hraje i podpora a aktivita našich obyvatel. Snažíme se vše vysvětlovat, aby si občané nové projekty vzali za své.
Povedla se Vám i výměna informačního systému, což je věc, kterou obyvatelé na první pohled nevidí, ale má hluboký dosah do fungování úřadu. Proč jste se do toho pustili?
Původně jsme pracovali na úřadě s několika softwary. Data potřebná pro rozhodování byla v různých aplikacích. Museli jsme je přepisovat z jedné do druhé, manuálně sjednocovat a zpracovávat.
Žijeme v moderní době, chceme využívat všechny možnosti, které nám dnes technologie dávají, a minimalizovat duplicitní práci. Do projektu jsme zahrnuli i hotel a knihovnu, které obec provozuje, abychom měli všechno na jednom místě.
Jak probíhal proces výměny?
Nejdříve jsme se poctivě zamysleli, co od toho čekáme. Věděli jsme, že chceme jeden systém, který bude sdílet maximum informací a naplňovat všechny naše potřeby.Žádná rozhraní, všechno na dosah ruky při jednom přihlášení. Mělo by to být modulární řešení, které nám umožní používat to, co potřebujeme a nebude nás zatěžovat agendami, které nevyužijeme. Důležitým aspektem pro nás byla i technická podpora a dobré vztahy s dodavatelem.
Městský úřad ve Frenštátu nám doporučil systém společnosti VERA, který používají. Byli jsme se podívat na jeho provoz v praxi, následovaly prezentace a konzultace přímo od dodavatele, a nakonec padlo rozhodnutí o výměně.
Podle pečlivě naplánovaného harmonogramu jsme v říjnu 2021 začali školit zaměstnance na IS VERA Radnice, k 1. 1. 2022 jsme převedli data a začali pracovat v novém informačním systému.
Co se změnilo oproti původní platformě?
No to víte, najednou neměli uživatelé oblíbené tlačítko vpravo nahoře, ale vlevo. To byla nadsázka. Samozřejmě se změnil vzhled aplikací a chvíli trvalo, než si uživatelé nové pracovní postupy zautomatizovali. Musím ocenit přístup zaměstnanců, kteří spolupracovali a nebojkotovali nový systém.
Důležitější však je, že nové řešení umožňuje efektivnější správu a sdílení dat. Představuje dobrou základnu pro další rozvoj našich služeb občanům, které plánujeme (jako např. možnost placení místních poplatků přes portál občana).
Zmínil jste, že jsou pro Vás důležité vztahy s dodavatelem. Jak jste to myslel?
Chtěli jsme, aby nový dodavatel byl naším spolehlivým partnerem pro budoucí projekty, abychom mu mohli důvěřovat jak odborně, tak lidsky.
Jedním z těch projektů je asi nový proces evidence odpadu. Jaká byla jeho idea?
Chceme naši obec i okolní přírodu zachovat pro naše děti v minimálně tak dobrém stavu, jako je dnes. Ta věta zní jako klišé. Ale my pro to chceme taky něco udělat. Jednou z cest je i podpora třídění odpadu.
Projekt jsme dlouho promýšleli. Jeho součástí se pak stala modernizace sběrného dvora a pozitivní motivace občanů ke třídění.
Jak to funguje v praxi?
Dnes máme inovativnířešení, které nám pomohla vyvinout VERA společně s firmou Inisoft. Identifikační údaje o občanech, kteří jsou evidování v IS VERA Radnice k platbě poplatku za komunální odpad, se přenesou do softwaru provozovaném na sběrném dvoře.
Občan při příchodu na sběrný dvůr nascanuje svůj identifikační doklad, např. občanský průkaz, případně je mu vystavena karta nemovitosti, kterou si předem zaregistroval na obecním úřadě. Na základě toho se otevře jeho konto. Odpad, který přiveze, je ohodnocen body, které se evidují v bonusovém systému. Za 10 kg papíru dostane 2 body, za 120l pytel plastů taky 2 body a za 80l pytel nápojových kartónů 1 bod. Za každý bod je poskytnuta sleva 5 Kč z poplatku za komunální odpad, maximálně do výše 400 Kč. Když občan třídí, mátedy nižší sazby za odvoz komunálního odpadu.Pracujeme na dalším rozvoji komunikace mezi programy VERY a Inisoftu tak, aby se v budoucnosti slevy automaticky přenášely do IS VERA Radnice.
Pracujete v současné době na něčem novém?
Momentálně modernizujeme evidenci majetku na úřadě pomocí RFID kódů, což umožní provést inventuru rychlým a moderním způsobem. Čtečka dokáže „načíst“ majetek na dálku a přenést údaje přímo do informačního systému včetně GPS umístění. Letos už budou inventury probíhat po novém.
Pane místostarosto, děkujeme Vám za rozhovor. Vaše obec je skvělým příkladem toho, jak lze efektivně spojit moderní technologie s trvale udržitelným rozvojem. Doufáme, že vaše inovativní projekty budou inspirací pro další obce a přejeme Vám mnoho úspěchů v dalších aktivitách. Trojanovice jsou nejen krásným místem k životu, ale i ukázkou toho, jak lze s péčí a inovacemi zlepšovat kvalitu života všech obyvatel.*