Bělá pod Pradědem, Nové Heřminovy, Holčovice, Velká Kraš, Hošťálkovy, Vápenná … Co obec, to rozdělení velkou vodou a jejími následky. Provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech. Sedm z přibližně pětadvaceti mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v nejpostiženějších místech, již zamířilo od Správy státních hmotných rezerv díky armádě do těch nejpostiženějších oblastí, jsou usazené na místě a pomáhají.
„Naše provizorní mosty pomáhají opět spojovat a obnovovat život v zasažených oblastech Olomouckého a Moravskoslezského kraje, což je před zimou pod rychlebskými a jesenickými horami dost důležité. Jsem rád, že se o víkendu podařilo předat do užívání hned dva mosty ve Vápenné a jeden most v obci Hošťálkovy na Krnovsku,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
V uplynulých dnech již také začalo sloužit mostní provizorium např. ve Velké Kraši na Javornicku a chystá se mj. provizorní most, který řidičům pomůže překonávat Bílovku u Bravantic. Současně probíhají přípravy pro osazení dalších provizorních mostů a lávek na území obou nejvíce postižených krajů.
Projekt, příprava, stavba
„Rozestavěný je ještě jeden most v obci Holčovice na Bruntálsku a vyskladnění dalších připravujeme. Do Moravskoslezského a Olomouckého kraje ještě pošleme mosty o celkové délce zhruba 260 metrů,“ přibližuje Pavel Švagr, předseda Správy státních hmotných rezerv.
Ve svých pohotovostních zásobách má Ministerstvo dopravy v současnosti uložené různé typy mostních provizorií v množství několikanásobně překračujícím veškeré dosud známé požadavky krajů, měst a obcí. Na pomoc po povodních je určena celkově přibližně pětadvacítka mostů o celkové délce před 400 metrů.
Před samotným přivezením a smontováním mostu je potřeba nejprve zpracovat projekt a provést nezbytné přípravy, jako jsou úpravy a zpevnění poškozených břehů, příprava napojení na komunikace, odstranění zbytků poškozených mostů a vyčištění koryt. K umístění dochází na základě požadavku kraje nebo obce s rozšířenou působností; veškerý potřebný materiál je ze skladů Správy státních hmotných rezerv. Stavbu provádí Armáda ČR či stavební organizace, které si zajistí kraje nebo ORP.
Provizorní mosty jsou v České republice běžně používané na silnicích při provozních opravách stávajících či výstavbě nových stálých mostních objektů a rovněž jsou systémově předurčené pro řešení rychlé dočasné obnovy mostů poškozených povodněmi, případně jiných krizových situací. V případě potřeby může Ministerstvo dopravy rovněž využít předurčené zdroje mostních provizorií uložených u ŘSD, které byly vyrobeny v roce 2005 na základě zkušeností z řešení povodní 2002.*
/tz/