Turistická informační centra (TIC) jsou zárukou osobního přístupu, ale zároveň čelí výzvám moderní doby. To, jak je lidé využívají, se liší napříč generacemi. Zatímco starší turisté volí jako první možnost osobní návštěvu, mladší ročníky využívají převážně online cestu. Hlavním důvodem, proč se návštěvníci na TIC obracejí je fakt, že dostanou komplexní informace o dané lokalitě, a navíc si mohou pořídit jako upomínku na výlet nějaký suvenýr. Vyplývá to z výzkumu České centrály cestovního rouchu – CzechTourism.
Turistická informační centra v Česku nejen informují, ale fungují jako důležitý prvek budování vztahu s turisty. Aktuálně jich je v tuzemsku zhruba 500 certifikovaných.
„Role turistických informačních center je v cestovním ruchu nezastupitelná. Od online vyhledávání je odlišuje zejména osobní přístup. Často dokáží doporučit něco, co by návštěvníci jinak minuli. Ať už jde o skryté perly regionu, místní speciality nebo tipy na netradiční zážitky,“ říká František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism a dodává: „My si to samozřejmě uvědomujeme a s kolegy v regionech spolupracujeme. Přehled turistických informačních center, jejich lokaci, seznam služeb, které poskytují, včetně důležitých kontaktů, najdou turisté na našem portále Kudy z nudy."
Za poslední tři roky osobně centra navštívilo 36 % Čechů ve věku 18-65 let. Z toho větší část tvořily ženy. Ti, kteří jejich služby nevyužili, o ně buď nemají zájem, nebo nevědí, že TIC v lokalitě existuje, či si informace zajišťují jinak. Mezi těmi, kdo TIC využívají, panuje vysoká spokojenost – 93 % uživatelů uvedlo, že byli se službami center spokojeni. Pochvalovali si zejména vysoký standard v oblasti poskytování informací o lokalitě, kulturních akcích a prodeji map a suvenýrů.
Výzkum identifikoval tři hlavní skupiny návštěvníků: Digi progresivní jsou lidé závislí na online informacích a TIC využívají pouze v případě nouze. Retro konzervativní naopak považují TIC za klíčový zdroj informací, preferují osobní kontakt a tištěné materiály. Třetí skupinou jsou turisté, kteří kombinují online vyhledávání s osobní návštěvou TIC, aby si ověřili informace a získali doporučení od místních expertů.
Hlavním faktorem spokojenosti návštěvníků je kvalita personálu. Mezi pozitiva patří ochota a znalost pracovníků, ale výzkum ukázal i nedostatky. Někteří respondenti si stěžovali na neinformovanost pracovníků, chybějící nadšení nebo odkazy na web místo osobního doporučení.
„V případě turistických informačních center je nutné investovat do vzdělávání personálu. Turisté očekávají, že dostanou nejen odpověď na svůj dotaz, ale i tipy a zajímavosti, které v běžných cestovatelských průvodcích nenajdou. TIC tak mají obrovský potenciál být bránou k autentickým zážitkům,“ shrnuje Petr Janeček, vedoucí Institutu turismu agentury CzechTourism .
“Výzkum nám poskytl hlubší vhled do aktuálních potřeb a očekávání turistů a návštěvníků. Díky tomu se mohou turistická informační centra lépe připravit na nadcházející sezónu. Získané poznatky navíc využijeme při certifikaci TIC, abychom i nadále posilovali jejich roli jako klíčového pilíře udržitelného turismu,“ dodává Petr Slepička, prezident Asociace turistických informačních center ČR.*
/tz/