Vídeňská veřejná doprava se těší čím dál větší oblibě. Důkazem je zvýšený počet cestujících za minulý rok. Vysoká kvalita služeb by však nebyla možná bez pravidelné údržby a modernizace, na které město i letos vyčlenilo stovky milionů eur.
Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien pravidelně investuje do své infrastruktury. Odměnou mu jsou spokojení cestující, jejichž počet každoročně stoupá. V roce 2024 využilo veřejnou dopravu873 milionů osob, tedy 2,4 milionu lidí denně. To představuje oproti předchozímu roku nárůst
o 6,8 %. Zvýšení počtu cestujících tak ovlivnilo i rozložení modal splitu. Podíl veřejné dopravy, kterou pravidelně jezdí zhruba 1,3 milionu Vídeňanů, narostl oproti předešlému roku o dva procentní body na 34 %. Naopak automobilová doprava na území města poprvé klesla na 25 %.
„Nárůst cestujících v MHD oproti předchozím letům opět ukazuje, že veřejná doprava je páteří ekologické městské mobility. A aby to tak zůstalo, investujeme nadále ve velkém do rozvoje
a údržby její infrastruktury,“ říká jednatelka Wiener Linien Alexandra Reinagl. Dopravní podnik se tak loni pustil do rozsáhlých oprav, během nichž obnovil 8,6 km kolejí a 53 výhybek. Dále se mu podařilo dokončit 100 rekonstrukcí, včetně přeměn dopravních tepen Wiedner Hauptstraße a Universitätsstraße. Bohaté investice pokračují i letos: do rozšíření a modernizace sítě veřejné dopravy, nákupu vozidel a realizace řady projektů putuje 909 milionů eur.
Letošní rok navíc přináší hned několik novinek. Jak jsme už psali, od léta vyrazí do ulic 20 autobusů na vodíkový pohon, konkrétně na linkách 2A a 3A v centru a lince 39A na severozápadě města. Inovace neminou ani tramvajovou síť. Na podzim přibude nová linka 12, která propojí 2., 8., 9. a 20.vídeňský obvod. Nové spojení mezi městskými obvody Donaustadt a Floridsdorfna severovýchodě města nabídne linka 27. Mimo to začnou v polovině roku stavební práce na trati linky 18, která bude prodloužena až ke stanici metra U2 Stadion.Nadále probíhá i souběžná výstavba linky metra U5 a nového úseku linky U2: mezi stanicí Frankhplatz, jejíž interiér se už buduje, a Karlsplatz na nové lince U5 by se cestující měli poprvé svézt už napřesrok.
Pro zachování vysoké kvality služeb investuje dopravní podnik nejen do infrastruktury, ale i do vzdělávání svých zaměstnanců. V roce 2024 vyškolil celkem 337 řidičů tramvají, 105 strojvedoucích metra a 199 řidičů autobusů. Kromě toho pravidelně pořádá náborové akce, jimiž se snaží získat patřičnou náhradu za silné ročníky, které brzy odejdou do důchodu.*
/zr/
Na foto: Výstavba linky metra U5 a nového úseku linky metra U2 ©Simon Wöhrer/WienerLinien