V České republice podle údajů Centrálního registru vozidel jezdí zhruba 20 tisíc autobusů veřejné dopravy, které přepraví ročně více než 2 mld. osob. Alarmující je však jejich stáří okolo 15 let, takže většina z nich nesplňuje nejpřísnější emisní normy. Rychlejšímu rozvoji ekologické hromadné...
V České republice podle údajů Centrálního registru vozidel jezdí zhruba 20 tisíc autobusů veřejné dopravy, které přepraví ročně více než 2 mld. osob. Alarmující je však jejich stáří okolo 15 let, takže většina z nich nesplňuje nejpřísnější emisní normy. Rychlejšímu rozvoji ekologické hromadné dopravy však nic nebrání.
»Pro městskou hromadnou dopravu jsou totiž už na trhu alternativy v podobě vozidel hybridních, na stlačený zemní plyn (CNG) či elektřinu. Ty se pochopitelně liší nejen emisními, ale i ekonomickými parametry,« vysvětluje Jiří Lachout ze společnosti E.ON Energie. »Přechodem na alternativní pohon lze však v některých případech snížit emise až o 90 %. Tak třeba zemní plyn má při spalování téměř nulové pevné prachové částice s karcinogenními a mutagenními účinky,« dodává Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu.
Ve veřejné dopravě se z alternativních pohonů nejčastěji využívá pohon na CNG. Důvodem je hlavně rychlá návratnost investice. »Stlačený zemní plyn asi nejlépe splňuje ekologické i ekonomické požadavky. V ČR jezdí už zhruba 500 těchto autobusů,« říká Jiří Lachout. Například město Tábor provozuje 38 autobusů na CNG. »Provozní náklady u autobusů a vozidel komunální techniky na CNG se pohybují mezi 50 a 60 % oproti pohonu na naftu,« potvrzuje Lubomír Šrámek, tajemník Městského úřadu Tábor. Město tak loni díky autobusům i dalším vozidlům s pohonem na CNG uspořilo 4,3 mil. Kč a odhaduje, že peníze vložené do modernizace vozového parku se mu vrátí do 4 až 6 let.
Návratnost investice do nákupu vozidel hromadné dopravy na alternativní pohony lze urychlit využitím státních dotačních titulů a zdrojů EU. Letos byl z OP Životní prostředí podpořen nákup CNG autobusů pro účely městské hromadné dopravy, stejně jako výstavba nových čerpacích stanic na zemní plyn. »Hlavním cílem podpory čisté mobility je pro nás snižování emisí znečišťujících látek,« uzavírá Jana Taušová z Ministerstva životního prostředí.
ILUSTRAČNÍ FOTO: IRENA HOŠKOVÁ