Získávání a výběr zaměstnanců jsou klíčové personální činnosti, které zajišťují kvalitu lidí vstupujících do organizace veřejné správy. Úkolem získávání je oslovení uchazečů kompetentních pro dané místo, z nichž si organizace vybere zaměstnance, který nejlépe splňuje stanovené požadavky. Výběr je oboustranná záležitost - zaměstnavatel si sice vybírá zaměstnance, ale ten si zase vybírá zaměstnavatele.
V následujícím textu volně navazujeme na článek o úskalí výběru zaměstnanců v prostředí úřadů územních samosprávných celků. Dále se zaměříme na definování toho, jaké činnosti získávání a výběr zaměstnanců zahrnuje.
CO OBNÁŠÍ ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR ZAMĚSTNANCŮ
Jedná se především o:
vymezení obsazovaného místa - zejména hlavní pravomoci (odpovědnosti - často používaný název náplň práce), hodnoticí kritéria pracovního výkonu, základní povinnosti;
stanovení požadavků na znalosti, schopnosti, dovednosti a vlastnosti (kompetenční model daného pracovního místa);
vypracování kritérií pro výběr nejvhodnějšího uchazeče;
rozhodnutí o způsobu získání nových pracovníků - zákon o úřednících stanoví, že veřejná výzva se vyvěsí na úřední desce úřadu nejméně 15 dnů přede dnem určeným pro podání přihlášek zájemců a současně se zveřejní i způsobem umožňujícím dálkový přístup (odpovědnost je určena zákonem vedoucím úřadů), je však možné využít i další metody, např. inzerce v místním periodiku;
příprava výběru nových zaměstnanců (výběrového řízení) - s ohledem na specifikaci pracovní pozice a náročnost práce vybíráme adekvátní metody výběru, tzn. např. definování počtu kol výběrového řízení, stanovení úrovně (měřitelných ukazatelů) pro postup do dalších kol a způsob výběru uchazečů k ústnímu rozhovoru;
provedení výběru (ověření referencí, testy, assessment centra, ústní rozhovor apod.);
vypracování písemné zprávy o posouzení uchazečů a stanovení pořadí jejich výběru.
Za zmínku jistě stojí zejména zjištění požadavku na kompetence budoucího zaměstnance, ve smyslu zjištění požadavku na jeho znalosti, schopnosti, dovednosti a vlastnosti (vypracování kompetenčního modelu daného pracovního místa). Tato činnost není u výběru zaměstnanců uplatňována vždy, ke škodě zaměstnavatele. Zpravidla je argumentováno tím, že máme náplň práce a to stačí. Jistě lze takto výběrové řízení zajistit, ale ochuzujeme se o jasnou představu o budoucím zaměstnanci, de facto, v danou chvíli známe pouze požadavky na jeho budoucí odpovědnosti. Tabulka představuje požadované řídicí kompetence např. pro vedoucího odboru/referátu.
V dalším pokračování našeho exkurzu do řízení lidských zdrojů se seznámíme s kompetenčním modelováním pro účely výběrových řízení ve veřejné správě.
STANISLAV LOSKOT
poradce pro řízení kvality a lidských zdrojů AQE advisors a. s.
Řídicí kompetence
Kompetence | Stručná charakteristika |
Organizování | Schopnost organizovat práci podřízených |
Plánování | Schopnost plánovat práci podřízených |
Vedení (řízení) lidí | Schopnost vést (řídit) týmy |
Spolupráce | Schopnost spolupracovat |
Delegování | Schopnost delegovat vybrané kompetence nebo jejich část na podřízené |
Motivování | Schopnost vnitřně aktivovat podřízené |
Kontrolování | Schopnost průběžné kontroly práce podřízených |
Hodnocení | Schopnost objektivního hodnocení množství a kvality práce podřízených |
Zpětná vazba | Schopnost využití zpětné vazby od podřízených |
Týmová spolupráce | Schopnost vést a organizovat práci v týmu |
Zdroj: autor