01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Stavebnictví si hodně slibuje od proinvestiční politiky nové vlády

Aktuálním problémem bránícím růstu stavebnictví je nedostatek projektů připravených k realizaci. Zároveň však také špatná kvalita řady projektů, která zpravidla vede ke sporům mezi stavební firmou a investorem.

České stavebnictví bude letos stagnovat (první výsledky naznačují mírný pokles o 0,6 %). S nepatrnými odchylkami se na tom shodují ředitelé jak největších, tak středních i malých stavebních společností stejně jako firem z pozemního či inženýrského stavitelství. První, velice mírný růst, přijde až v roce 2015 (o 1,8 %).

»Podaří-li se vládě nastartovat plánovanou proinvestiční politiku, mohlo by české stavebnictví již v roce 2014 najít své dno. Zásadním krokem by měla být co nejrychleji obnovená příprava projektů, podle nichž by bylo možné stavby začít následně realizovat. Bez nich se z místa nepohneme,« konstatoval Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research.

Snahu svého resortu pomoci stavebnictví deklarovala i ministryně pro místní rozvoj Věra Jourová: »Už běží Program Podpora bydlení, jímž podněcujeme k regeneraci panelových sídlišť, podporujeme výstavbu technické infrastruktury i výstavbu podporovaných bytů.« Ministryně rovněž připomněla, že SFRB už vyhlásil výzvy na poskytování zvýhodněných úvěrů pro výstavbu nájemních bytů, opravy a modernizace bytů, ale i Program PANEL 2013+ určený na opravy a modernizace bytových domů.

Také Pavel Kliment, partner společnosti KPMG Česká republika, uvedl, že »investice státu jsou klíčovou složkou, která jediná může sektor reálně nastartovat«. To potvrdil i Marcel Soural, generální ředitel společnosti Trigema: »Vláda by měla nalézt ve státním rozpočtu peníze pro financování dopravní infrastruktury, podporovat oživení ekonomiky a ustálit pravidla pro podnikání.«

Kabinet premiéra Bohuslava Sobotky již schválil realizaci osmi veřejných zakázek na výstavbu téměř 48 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Předpokládaná hodnota zakázek, na něž budou ve všech případech vypsána otevřená výběrová řízení, je 8,8 miliardy Kč bez DPH. »Realizace všech těchto staveb významně urychlí dopravu. Zvýší se i bezpečnost a plynulost silničního provozu,« uvedl ministr dopravy Antonín Prachař.

TOMÁŠ JOHÁNEK

BUILDING NEWS

Stavební firmy hodně spoléhají na investice státu do nové dopravní infrastruktury.

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV AUTORA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down