Celý loňský rok se nesl ve znamená lítého boje tří dopravců o nejlukrativnější českou trať - spojení Prahy s Ostravou. Letmý pohled do nového jízdního řádu ukazuje, že tento boj má po roce své vítěze i poražené.
Na základě tohoto nového jízdního řádu platného od 15. 12. 2013, totiž spojů mezi Prahou a Ostravou mírně ubude (z loňských 255 na letošních 241 párů vlaků týdně). Na druhou stranu však řada vlaků začala stavět ve více stanicích a soukromý dopravce Leo Express navíc zamířil s jedním párem svých vlaků na další trať, konkrétně do Starého Města u Uherského Hradiště.
ANI LETOS SI DOPRAVCI NAVZÁJEM NEUZNÁVAJÍ JÍZDNÍ DOKLADY
Právě zajíždění soukromého dopravce na hranici střední a jižní Moravy je jednou z největších změn. Těmi dalšími je pak zastavování drtivé většiny dálkových vlaků Českých drah v České Třebové, kde nově pravidelně zastavují i žluté vlaky RegioJetu. Ten navíc přidal zastávku v Zábřehu na Moravě. Leo Express zase projíždí Pardubicemi, ale přidal zastávky v Přerově a ve Studénce. Jen pro zajímavost: Praha se tak stala jedinou stanicí v Čechách, kde zastavují vlaky Leo Expressu. ČD zase posílily provoz pendolin do západních Čech, i když ne v takovém rozsahu, jaký původně plánovaly. Z Prahy do Chebu a dále do Františkových Lázní denně jezdí dva páry těchto vlaků.
Na některých tratích se díky pokračujícím rekonstrukcím koridorů zvýšila traťová rychlost, a tím pádem zkrátila jízdní doba (zejména mezi Prahou a Plzní, respektive Prahou a Českými Budějovicemi), na řadu tratí nasadil státní dopravce nová či modernizovaná vozidla (zejména v podobě rekonstruovaných vagonů). To vše za mírný příplatek. Základní ceník ČD se totiž zvýšil o dvě procenta. Velkým negativem pro běžného cestujícího je to, že se ani po roce nevyřešilo vzájemné uznávání jízdních dokladů všemi dopravci.
DÁLKOVÁ DOPRAVA: RYCHLÉ SPOJENÍ DO RUSKA, VÍCE VLAKŮ NA SLOVENSKO
Největší bombou mezinárodní části jízdního řádu je nové vlakové spojení s ruskou metropolí Moskvou, které se dá nyní zvládnout za 25 hodin (o devět hodin méně než v minulém roce). Změn doznalo spojení s Polskem, přímý denní vlak z Prahy nahradil přestup v Ostravě. Drobné zlepšení naopak uvítají cestující na Slovensko, konkrétně do jeho střední části. Po dvou letech opět pojedou dva vlaky denně do Zvolena, slovenský dopravce ZSSK protáhne vlak Fatra z Prahy, který dosud končil v Žilině.
Velmi drobně se mění spojení Prahy s Německem či s Vídní. Během platnosti nového jízdního řádu, mluví se zhruba o polovině roku, by se měla na jednom páru vlaků mezi Prahou a Rakouskem objevit první česká souprava ailjet.
REGIONÁLNÍ DOPRAVA: KONČÍ PROVOZ NA JEDNÉ TRATI
Významnější změny zaznamenal nový jízdní řád v regionální dopravě, která je stále až na výjimky monopolem Českých drah.
Největší - a bohužel ne příliš pozitivní změny připravil Plzeňský kraj, kde ubylo nejvíce vlaků ze všech českých a moravských regionů, konkrétně přibližně šest procent. Spoje se rušily například mezi Plzní a Domažlicemi. Jedním z mála zlepšení v tomto kraji je taktová doprava na výše uvedené trati.
Každoroční bitvě o zachování provozu na některých lokálních tratích letos podlehla jediná trať, konkrétně spojení Číčenic a Týna nad Vltavou, kde končí pravidelná osobní doprava. Jihočeský kraj tak pokračuje v rušení lokálek - již předloni museli cestující oželet trať z Dívčic do Netolic.
Plánovaná rekonstrukce trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové si vyžádala úbytek části spojů mezi těmito krajskými městy. Pardubický kraj také chystá částečné obnovení provozu na lokálkách kolem Moravské Třebové, obnovovat spoje se budou také na Vysočině a v severních Čechách.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS
Pendolino Českých drah v Zábřehu na Moravě nezastavuje ani podle nového jízdního řádu platného od 15. 12. 2013.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV AUTORA