Odstupující kabinet premiéra Jiřího Rusnoka ještě před definitivním ukončením své práce schválil vlastní představu fungování mýtného systému po roce 2016, v němž vyprší stávající smlouva se společností Kapsch.
Vláda v demisi tak dala najevo, že by ráda zpoplatnila všechny komunikace do úrovně silnic I. třídy, výběrem vhodné technologie se však musí zabývat až její nástupkyně. To se týká i budoucí úpravy sazeb mýtného.
Nyní se výkonové mýtné vybírá na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných úsecích silnic I. třídy. »Ministerstvo dopravy (MD) teď začne pracovat na příslušné legislativě, která rozšíření plateb umožní, a zahájí přípravu tendru na nového poskytovatele mýtného systému,« uvedl Martin Novák z tiskového oddělení MD. Variantu rozšíření mýtného pouze na silnice I. tříd Ministerstvo dopravy kabinetu Jiřího Rusnoka doporučilo s tím, že zavedení poplatku na silnicích II. a III. tříd by bylo ekonomicky nevýhodné. To se však nelíbí nejen krajům, ale ani některým dopravním expertům.
»Zpoplatnění zbytku silnic I. tříd a zároveň vynechání silnic nižších tříd z povinnosti platit mýtné způsobí přesun kamionové dopravy právě na tyto komunikace, které nejsou pro těžkou dopravu vhodné,« upozornil Pavel Přibyl z Dopravní federace, která sdružuje ekologické organizace zabývající se rozvojem dopravy. Podle něj mýtný systém nemůže pouze vybírat peníze, ale má sloužit rovněž jako regulátor dopravy, kterou má pomoci vytlačit z míst, kde není žádána. »Zpoplatnění silnic I. tříd přesune kamiony na silnice nižších tříd, minimálně v některých lokalitách,« konstatoval hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy ČSSD Milan Chovanec. Jako jeden z příkladů, který zástupcům kraje i místních samospráv dělá hodně vrásek na čele, je stará silnice z Plzně směrem na Prahu, jež vede v těsné blízkosti dálnice a kterou kamiony využívají k objíždění placených úseků.
Problém s objížděním placených úseků se podle Martina Nováka musí vyřešit jinak než plošným zavedením mýtného na komunikacích nižších tříd. Už v minulosti rezort dopravy argumentoval tím, že průjezd kamionů obcemi mohou regulovat obce samy pomocí dopravních značek. Částečnou změnu v budoucnu nicméně schválená varianta umožňuje. »Kdyby se problém s objížděním ukázal jako zásadnější, bude ve spolupráci s konkrétními obcemi možné uvažovat o zpoplatnění konkrétního úseku silnice II. či III. třídy, kterou dopravci prokazatelně používají jako objízdnou trasu,« potvrdil zástupce MD.
V Ejpovicích na zmíněné staré spojnici Plzně a Prahy se již o regulaci provozu kamionů pokusili, ovšem bez většího efektu. »Ministerstvo dopravy nám stanovilo značku, která není nikde určená a není nám jasná. Je to dodatková tabulka s nápisem Tranzit. Chtěli jsme od MD pojem vysvětlit a dotazujeme se i dopravní policie, jak se bude chovat, jestliže se taková značka někde objeví,« řekl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu Jaroslav Vejprava. V praxi by to mělo vypadat asi tak, že na začátku obce by byly značky zakazující vjezd nákladních vozidel a pod ní dodatková tabulka s nápisem Tranzit. »Jenže takovou značku dnes nikdo nezná. Koho by měli policisté zastavit? Každé nákladní auto, které tudy pojede?« uzavřel řečnickou otázkou zástupce krajského ředitelství policie Jaroslav Mecl.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS
Smlouva státu se společností Kapsch na provozování mýtného systému vyprší v roce 2016.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV ŘSD ČR