Ještě do konce letošního roku by chtěl pražský magistrát představit novou koncepci parkování v centru města. Jednou z novinek by mohlo být omezení parkovací karty na okolí bydliště držitele nebo rozšíření smíšených zón. Podle náměstka pražského primátora pro dopravu Jiřího Nouzy na řešení nové koncepce parkování pracuje od května zvláštní komise.
Zaparkovat dnes v centru metropole je pro ty, co v městských částech kolem něj nebydlí, velmi obtížné. Okolí obytných domů obsadily parkovací zóny pro rezidenty, dalších zón pro placené parkování, placených parkovišť či parkovacích domů je velký nedostatek.
Ani vlastnictví parkovací karty rezidentovi nezajistí, že v dosahu svého bydliště skutečně zaparkuje. Komise proto například navrhuje, že by parkovací karta vydaná například na Vinohradech v Praze 2 platila jen v okolí bydliště toho kterého řidiče, ale už ne třeba v okolí Karlova náměstí.
»Ochrana rezidentů je priorita. Ale můj názor je, že by karty neměly platit na celé území městské části, ale například do vzdálenosti zhruba 500 metrů,« prohlásil Jiří Nouza.
V ČESKÉ METROPOLI BY SE MĚLY ROZŠÍŘIT SMÍŠENÉ ZÓNY
Druhou novinkou by mohlo být rozšíření míst, kde se přes den modré zóny stanou takzvanými smíšenými zónami. To znamená, že by v nich v průběhu dne za poplatek mohli zaparkovat také ostatní řidiči. Jak uvedl Jiří Nouza, takový systém by mohl fungovat například od 8 do 16 hodin. V novém systému modrých zón se bude pamatovat rovněž na místa určená pro sdílení aut, takzvaný car sharing.
Zároveň bude prý muset dojít ke změně rozsahu. V Praze totiž modré zóny mají kapacitu přibližně 35 tisíc míst, ala parkovacích karet do nich je vydáno zhruba 45 tisíc. Dosud také není vyřešen rozsah, kam by měl nový systém zón placeného stání sahat. V současné době platí zóny pouze v Praze 1, 2, 3, 7 a části Prahy 16. Nově by měly být pravděpodobně v oblasti uvnitř městského okruhu.
»Počítám však s tím, že některé městské části je budou chtít i do oblasti za okruh, zejména u stanic metra,« dodal náměstek pražského primátora. To by se mohlo mj. týkat Prahy 4 či Prahy 11. Jiří Nouza zároveň zdůraznil, že se rozhodně současný systém parkování v centru metropole měnit nebude, čekají ho pouze úpravy.
RADNICE CHYSTAJÍ VLASTNÍ SYSTÉMY
Na svých vlastních parkovacích systémech přitom pracují další pražské městské části. Například MČ Praha 5 chce spustit od března 2014 systém placeného stání v centru Smíchova. Na některých místech budou moci ve vymezený čas zaparkovat pouze obyvatelé páté městské části nebo přilehlých ulic. Podle starosty této městské části Miroslava Zeleného tak chce radnice zamezit tomu, aby centrální oblast Smíchova sloužila k odstavování aut mimopražských řidičů. »Rozhodli jsme se nesedět s rukama v klíně a nečekat na celoměstský systém parkování, který pražský magistrát neustále jen slibuje,« prohlásil Miroslav Zelený.
Parkování na pražském Smíchově budou od začátku března omezovat dopravní značky a dodatkové tabulky, a to v oblas- ti zhruba od Újezdu po Lihovar. Dotčené území je ohraničeno levým břehem Vltavy, ulicemi Vítězná, Újezd, Rošických, částí ulice Holečkova po ulici Drtinovu, přes Kartouzskou, Radlickou, Dobříšskou a Strakonickou.
Podobný systém parkování plánuje i MČ Praha 8. Rezidenční zóny zavede od počátku příštího roku v Karlíně, ve středu Libně a v okolí stanice metra Kobylisy. Radnice vymezí úseky, kde bude parkování vyhrazené pouze držitelům karet, a to od 11 do 14 hodin. Ve vybraných lokalitách to bude až do 22 hodin.
Zóny placeného stání platí v městských částech Praha 1, 2, 3 a 7. Jejich rozšíření se chystalo i do dalších městských částí. Magistrát však rozšiřování letos na jaře zastavil a plánuje vytvořit zcela novou koncepci. Poprvé se zóny objevily v 90. letech minulého století v MČ Praze 1.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS
Pražský magistrát plánuje vytvořit zcela novou koncepci zón placeného stání pro automobily.
Zóny placeného stání označené modrým pruhem zatím v české metropoli platí v městských částech Praha 1, 2, 3 a 7.
ILUSTRAČNÍ FOTO: HN / FILIP JANDOUREK