Už za dva roky mělo být možné jet po dálnici D8 z Prahy až do Ústí nad Labem a dále do Německa. Dnes už to však zcela jisté není. Červnové deště totiž způsobily rozsáhlý sesuv svahu nad rozestavěným úsekem dálnice v Českém středohoří a experti nyní řeší nejschůdnější cestu k jeho odstranění.
Původní plán počítal se zprovozněním posledního chybějícího úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi v roce 2015. Mohutný sesuv půdy u Litochovic nad Labem letos v červnu však tuto stavbu zbrzdil.
Teprve až po pěti měsících rozhodla pracovní skupina o přípravě na jeho likvidaci. Nejdříve se má provést geologický průzkum, na jehož základě se vypracuje projekt na odstranění závalu. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se kvůli nedostatku času rozhodlo zakázku vypsat bez klasické veřejné soutěže. Celé odstranění sesuvu si vyžádá stovky milionů až miliardu korun. Sesutý svah podle odborníků stále není stabilní a hrozí, že se masa zeminy může dát opět do pohybu a ohrožovat obyvatele Litochovic.
V rámci geologických průzkumů mají být provedeny kontrolní vrty a sondy, vítězná firma má rovněž určit rozsah území, které bude nutné sanovat, a připravit dokumentaci k získání územního a stavebního rozhodnutí k provedení samotných sanačních prací. ŘSD ji chce vybrat z trojice oslovených firem - Geotest Brno, Unigeo Ostrava a Aguatest Praha. Stopku dostaly firmy, které se podílely na přípravě stavby dálnice v geologicky nestabilním prostředí.
HOVOŘILO SE DOKONCE I O ZMĚNĚ TRASY
Další postup sanace závalu tedy bude ve velké míře záviset právě na výsledcích geologického průzkumu. Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček po zářijovém setkání s odstupujícím ministrem dopravy Zdeňkem Žákem dokonce prohlásil, že pokud by geologický průzkum dopadl špatně, bude nutné hledat novou trasu dálnice. Šlo by ovšem prý až o krajní řešení.
Jestliže by však opravdu tato krajní varianta nastala, zdrželo by to podle odborníků dostavbu dálnice D8 minimálně o několik let. Musel by se totiž znovu rozeběhnout celý proces schvalování dopravní stavby od výkupu pozemků přes proces EIA až po získání územního rozhodnutí a stavebního povolení. »Objektivně můžeme situaci posoudit až po detailním geologickém průzkumu, který se připravuje. Potom navrhneme variantu sanace a budeme moci přesněji odhadnout, o kolik nás odstranění sesuvu zdrží,« komentoval situaci mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Jak dále uvedl, případná úprava trasy je až poslední variantou, která by byla časově i finančně velmi náročná.
JIŘÍ RUSNOK: DÁLNICE SE OTEVŘE PODLE PLÁNU
Přes problémy se sanací zavaleného úseku tvrdí premiér v demisi Jiří Rusnok, že rozestavěný úsek dálnice D8 lze dokončit v roce 2015. Slíbil to alespoň saskému premiérovi Stanislawu Tillichovi při jeho návštěvě v Praze. Podle Rusnoka sesuv půdy sice dostavbu prodraží, ale s tím si vláda musí poradit. »Já jsem přesvědčen o tom, že technicky vzato se dá věc zvládnout, byť to samozřejmě prodraží náklady stavby. Nedá se nic dělat,« dodal premiér. Dostavba chybějícího úseku dálnice měla stát asi čtyři miliardy korun, v letošním roce na ni bylo připraveno 1,7 miliardy.
O trasu D8 přes České středohoří se vedou už od devadesátých let minulého století spory s ekology. Ti nyní opět přilili olej do ohně, když připomněli své námitky proti vedení dálnice současnou trasou. Mezitím však automobilová doprava na sever do Německa zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10 tisíc aut denně.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS
K masivnímu sesuvu půdy došlo při červnových deštích na posledním rozestavěném úseku D8 u Litochovic.
FOTO: ARCHIV ŘSD