U železnice k sobě neodmyslitelně patří kolejnice - tedy trať, a kolo - čili kolejové vozidlo, které po ní jezdí. Optimální kombinace obou těchto klíčových prvků podminuje úspěch.
V předchozích dílech seriálu zazněla řada informací týkajících se regionálních tratí. Ty musí být pokud možno rychlé a být schopné o sobě dát vě-dět - mít své jednoznačné marketingové image jak pro místní občany, tak pro turisty. Kde to dokázali, tam je provoz úspěšný. Připomeňme však i průzkumy zákaznických preferencí, jež jasně dokládají, že předpokladem úspěchu je rychlost a dopravní pohodlí. V obou parametrech hraje příslušné kolejové vozidlo zásadní roli. Proto se v několika příštích dílech budeme věnovat vozidlům pro regionální tratě a souvislostem nutným k porozumění této problematice.
VETERÁNI NA KOLEJÍCH DOSLUHUJÍ
Aktuálně se na klasických regionálních tratích potkáváme s motorovým vozidlem řady 810 a k němu přípojnými vozy řady 010, případně s jejich modernizací v řadě 814/914 - vozidlem známým jako Regionova. Tato vozidla jsou tradiční - a na regionálních tratích především řada 810 (nazývaná Orchestrion) odvedla obrovský kus práce. Bohužel, po čtyřiceti letech služby jsou již provozně a hlavně koncepčně zcela zastaralá. Především bezpodvozková dvojnápravová koncepce a odpružení ne-umožňuje pohodlnou jízdu vozidla zejména na hůře udržovaných regionálních tratích. Kapacita, rozměry vozidla a sedadla typu »lavice« rovněž nenabízejí pohodlí tak, jak jej vyžaduje současný cestující.
Ani rekonstrukce na řadu 814, i přes výrazný posun v designu vozidla, pohodlí se- dadel a částečné nízkopodlažnosti nemohla odstranit koncepční zastaralost dvounápravového vozidla, kde je poháněna jen jedna náprava. To je slabina, která se zejména projeví na sklonově náročnějších, tedy právě regionálních tratích. Klimatizaci pro cestující zde také nenajdeme. I přes uvedené slabiny jsou vozidla řady 814 nejdostupnější a relativně nejmodernější (pomineme-li nová moderní vozidla, která se u nás už také objevila, i když jen v malém počtu, a o nichž budeme hovořit později).
Další vozidla pro regionální dopravu, která mohou nabídnout zejména tuzemští privátní dopravci, lze zařadit už jen do kategorie historických vozidel nesplňujících požadavky doby. Jde o řadu 830 a 831 a řadu 131.1, tzv. Hurvínek. Tato vozidla jsou atraktivní pro nostalgické jízdy, zpestřující v sezoně běžné dění na trati, pro standardní provoz se však už nehodí.
KOMPROMIS? JEN PRO ZAČÁTEK
Realitou ovšem je, že vypíšete-li výběrové řízení na provozovatele dopravy na vaší trati, pravděpodobně jak ČD, tak jiní dopravci přijdou s vozidly řady 810 nebo 814. Pro zahájení »vašeho« provozu to bude patrně nejdostupnější řešení. Ale zároveň bude nutné uvažovat o tom, jak se co nejrychleji posunout na současnou úroveň.
PETR TEJKL
poradce v oboru dopravního marketingu
Co je dobré vědět
S vozidly řady 810 a 814 lze novou kariéru vaší trati zahájit. Je však nutné uvažovat o tom, kterými modernějšími vozidly je rychle nahradit.
Na Železnici Desná ve vlastnictví Svazku obcí údolí Desné na Šumpersku najdeme vozidla jak řady 810 (vlevo), tak řady 814.
FOTO: ARCHIV AUTORA