01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Speciální projekty se už prosazují i v Česku

Nový trend v přístupu k veřejnému prostoru představují speciální projekty zajišťované společností mmcité +. Pohybují se přitom na hranici mezi designem a architekturou.

Vše začalo v roce 1992, kdy Radek Hegmon a David Karásek vyhráli soutěž na městský mobiliář ve Zlíně. Jejich společnost mmcité a. s. tak kromě vývoje a výroby laviček, odpadkových košů a jiných městských artefaktů přikročila i k dodávkám prvních přístřešků pro městskou hromadnou dopravu. Následovaly realizace, jež se rozrostly na stavby většího měřítka: železniční stavby, tramvajové tratě, podchody, zastřešení estakády na letišti v Praze či výstupů z metra ve Varšavě.


V minulosti se řešení infrastrukturních staveb soustředilo jen na jejich funkci, avšak opomíjel se jejich vzhled. Společnost mmcité + a. s. se snaží i do těchto technických částí stavby vnášet design, a propojit tak funkčnost, estetičnost a ekonomicky efektivní řešení. Zároveň usiluje o to, aby stavba nezestárla a byla bezúdržbová. Proto používá kvalitní materiály a vhodnou technologii výroby.

Společnosti mmcité 1 a.s., která se zabývá vývojem a výrobou městského mobiliáře, a mmcité + a.s. jsou vzájemně neustále propojené. Letité zkušenosti z výroby a realizace městského mobiliáře ovlivnily vývoj speciálních projektů, které mu naopak vracejí nové zkušenosti a nápady, a společně se tak nechají vést daným prostorem.

V zahraničí se již dlouho nepodceňuje vzhled nových či rekonstruovaných nádraží a dopravních staveb, aby se mohly stát součástí architektury města. Společnost mmcité + a. s. tak už mj. realizovala přístřešky tramvajových tratí ve španělské Zaragoze, letiště Charlese de Gaulla v Roissy či autobusový terminál v belgickém Gembloux.

Česká města dříve nenapadlo řešit podobu autobusových či vlakových nádraží. Časem však prostory určené k přepravě lidí začala chápat v architektonických souvislostech. Společnost mmcité + a. s. postupně vyvinula typové i atypické možnosti řešení, o něž radnice projevují stále větší zájem. Příkladem je mj. autobusový terminál v České Třebové, zastřešené parkoviště v Havlíčkově Brodě, autobusové nádraží v Bystřici pod Hostýnem, železniční dopravní stavby v Horních Počernicích i stanice Českých drah v Čáslavi, Čerčanech nebo Mostech u Jablunkova.

K posledním úspěšným realizacím patří Svinovské mosty na vlakovém nádraží v Ostravě. Jejich rekonstrukce, na níž společnost spolupracovala s architektem Václavem Filandrem, začala v roce 2007 a byla ukončena letos v dubnu. Jde o dopravní uzel, v němž se postupně tvořilo přednádraží, nádraží, terminál a celé urbanistické řešení této oblasti doplnily prvky městského mobiliáře. Celý komplex byl propojen a propracován do detailů, aby tvořil výtvarně zajímavý a zároveň funkční celek.

»Veřejný prostor by se neměl zanedbávat. Ve společnosti mmcité + a. s. nenavrhujeme pro konkrétní osobu a nepodřizujeme se ani vkusu konkrétního investora. Snažíme se zaplnit neosobní veřejné prostory a dát jim nový tvar a smysl tak, aby oslovily všechny uživatele napříč společenskými vrstvami a aby se v nich lidé cítili dobře,« uzavřel Radek Hegmon.

Moderní dopravní terminál funguje ve Vlašimi už od roku 2008.

Železniční stanice v Praze-Horních Počernicích s novým ostrovním nástupištěm přinesla větší komfort pro cestující.

FOTO: ARCHIV MMCITÉ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down