Výběrové řízení na dopravce, který by zajistil provoz rychlíků mezi Olomoucí, Opavou a Ostravou, mělo být prvním pilotním projektem liberalizace české železnice. Tendr však skončil bez vítěze.
Ze dvou zájemců, kteří se do něj přihlásili, totiž Ministerstvo dopravy jednoho z formálních důvodů vyřadilo. Závěr je ale poněkud překvapivý - Ministerstvo dopravy se rozhodlo nevypsat nové výběrové řízení a zadalo provoz rychlíků společnosti RegioJet, která jediná v soutěži zůstala a předložila pro stát nejvýhodnější nabídku.
Tendr na provoz rychlíků mezi výše uvedenými městy provázely potíže od samého začátku. Podmínky výběrového řízení předem vyřadily další potenciální dopravce v čele s Českými dráhami. Ty nebyly schopny ve stanovené lhůtě splnit požadavek, že musí zajistit provoz rychlíků novými vozidly. Olej do ohně následně přilil šéf jednoho ze dvou přihlášených, společnosti RegioJet, Radim Jančura, který dosáhl na Ministerstvu dopravy, aby zveřejnilo státní dotace na jednotlivé rychlíkové tratě a pustil se do sporu s ČD o výši skutečných nákladů na provoz rychlíků mezi Olomoucí, Opavou a Ostravou. Vyřazení jednoho ze dvou zájemců - a tím de facto ukončení tendru bez vítěze, pak bylo snad jen logickým důsledkem předchozího dění. »Je otázkou, zda jde opravdu o nejvhodnější trať k realizaci pilotního projektu liberalizace české železnice,« dokonce připustil ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
JANČURA: POSTOJ MD BYL MOŽNÁ POUHOU ZÁMINKOU
Ministerstvo dopravy vyřadilo společnost Arriva z tendru proto, že prý nedodala potřebná osvědčení o vzdělání vedoucích zaměstnanců. Podmínky tendru totiž požadují, aby každý dopravce měl ve vedení alespoň dvě odborně způsobilé osoby pro provozování drážní dopravy s příslušným vzděláním. Drážní zákon přitom vyžaduje pouze jednu způsobilou osobu.
»Jde o kontrakt na 15 let,« vysvětlil důvod přísnější podmínky mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerstvo tím chtělo zabránit situaci, kdy by budoucí provozovatel z nějakého důvodu o takového zaměstnance přišel a nadále nesplňoval podmínky zákona. »Doložili jsme doklady, které jsme doložit měli, a teď připravujeme právní kroky tak, abychom byli zpátky v soutěži,« namítl jednatel společnosti Arriva Jaroslav Richter.
Ministerstvo dopravy však stížnosti spo-lečnosti Arriva proti vyřazení z tendru nevyhovělo. Majitel druhého z uchazečů o zakázku Radim Jančura prohlásil, že vyřazení Arrivy kvůli zřejmé formalitě může být způsob, jakým se ministerstvo snaží tendr zastavit poté, co to antimonopolní úřad neudělal.
»Chápu, kdyby takovou věc vytýkali nám jako malému dopravci,« konstatoval Radim Jančura s tím, že britská Arriva má v zahraničí odborně způsobilých zaměstnanců tisíce.
REGIOJET ROZHODNUTÍ MINISTERSTVA DOPRAVY VÍTÁ
Nejnižší nabídku v tendru na provozování rychlíků na severomoravské trati podala právě společnost RegioJet. »Vítáme rozhodnutí Ministerstva dopravy - je evidentní, že ministr dopravy to myslí se soutěžením, úsporami nákladů a růstem kvality služeb na železnici opravdu vážně,« reagoval na postoj Ministerstva dopravy Radim Jančura. Podle jeho slov nabídne RegioJet téměř 40korunovou úsporu na dotacích na jeden vlakový kilometr oproti provozu vlaků ČD a skokový růst kvality a služeb pro zákazníky. Jako příklad již nyní může sloužit úspěšný provoz vlaků RegioJet na trase Bratislava-Komárno, kde za rok provozu vlaky RegioJet přitáhly na koleje jednou tolik cestujících ve srovnání s předchozím provozem ZSSK. »Se stejným efektem počítáme u vlaků na trase Olomouc-Krnov-Ostrava. RegioJet bude realizovat aktivní marketing a obchodní politiku a vedle moderních vlaků nabídne i atraktivní ceny a další doplňkové služby,« dodal Radim Jančura. Současně RegioJet počítá s vytvořením nových pracovních míst a růstem mobility pro občany v jednom z ekonomicky nejvíce senzitivních regionů České republiky.
PŮVODNÍ HARMONOGRAM SE MOŽNÁ UPRAVÍ
Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že bude v otevírání trhu pokračovat i přes komplikace v soutěži, která měla být pro budoucí vstup soukromníků na ostatní tratě vzorem. »Je však možné, že si současné komplikace vyžádají zpoždění původního harmonogramu,« vysvětlil mluvčí resortu Tomáš Neřold.
O změnách v harmonogramu ministerstvo nyní bude jednat s dopravci a dalšími partnery a během několika měsíců novou podobu materiálu představí vládě. Podle harmonogramu pro otevírání železničního trhu jsou nyní na řadě například železniční spojení Praha-Ústí nad Labem-Děčín a Praha-Ústí nad Labem-Cheb, kde by dopravci vzešlí z tendrů měli začít jezdit na konci roku 2015.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS
Pro vstup soukromníků jsou nyní na řadě např.železniční spojení Praha-Ústí n. L.-Děčín a Praha -Ústí n. L.-Cheb.