01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Elektronická komunikace /11

Pro rozjetí internetových stránek, magazínu či blogu nejsou na místě obavy před investicemi spojenými s pořízením redakčního systému. Existuje totiž mnoho variant, které jsou nabízeny zdarma. Některé redakční či blogovací systémy se vyznačují velmi jednoduchou instalací i správou, existují...

Pro rozjetí internetových stránek, magazínu či blogu nejsou na místě obavy před investicemi spojenými s pořízením redakčního systému. Existuje totiž mnoho variant, které jsou nabízeny zdarma. Některé redakční či blogovací systémy se vyznačují velmi jednoduchou instalací i správou, existují samozřejmě též složitější a komplexnější řešení, která uspokojí i náročné požadavky na publikování obsahu na internetu.

Co je to vlastně redakční systém? Jde o software pro správu a tvorbu internetových stránek. Umožňuje uživateli bez znalosti programovacích jazyků publikovat informace na internetu nebo měnit stávající stránky.

Redakční systém (jinak také CMS, z anglického Content Management System - systém pro správu obsahu) upraví stránky do vybrané šablony a umožní jednoduše přidávat novinky, publikovat nové články, přidávat nové sekce a kategorie, vytvářet a editovat fotogalerie, umožnit čtenářům vkládat komentáře.

Všechny publikační systémy pro správu obsahu mají řadu výhod. Redakční systémy urychlují a značně zpřehledňují práci při správě a tvorbě internetových stránek, nemluvě o výrazném snížení nákladů na provoz prezentace. Jak již bylo řečeno, existují systémy, které jsou zadarmo a jejichž používání zvládne každý. Není tedy nutné platit programátora či odborníka na správu redakčního systému.

Pro rychlé spuštění www stránek mohou posloužit webová řešení, u nás jsou často využívány platformy eStránky.cz nebo Webnode.cz. Po jednoduché registraci a výběru šablony je možné prezentaci spustit doslova za několik minut. Vkládání a úpravy obsahu jsou základní úkony, jež lze v administrativním rozhraní provádět bez jakýchkoliv technických znalostí.

Při uvažování nad výběrem řešení pro zveřejňování obsahu je třeba brát v úvahu i blogovací systémy (např. Blogger.com od Googlu, Posterous či Tumblr nebo české Blog.cz) v jejich nejryzejší a nejjednodušší podobě. Jde o předpřipravená řešení pro blogery, která jsou určena primárně pro pravidelné publikování článků a pro tento účel plně postačují. Stejně jako výše uvedená webová řešení je možné většinu blogovacích systémů provozovat i na vlastní doméně druhého řádu (například obec.cz).

Náročnější uživatelé mohou využít složitější redakční systémy, jež vyžadují více znalostí a dovedností. S počátečním nastavením systému a rozjetím publikování je často potřeba využít pomoci a rad zkušenějšího uživatele. Ten pomůže i s výběrem vhodného redakčního systému pro účely budoucího uživatele a s jeho implementací (důležité je zejména spárování s hostingovými službami).

Mezi nejpoužívanější redakční systémy patří WordPress, Drupal nebo Joomla. Z českých volně dostupných systémů lze jmenovat např. phpRS. Přehled nejpoužívanějších redakčních systémů poskytovaných zdarma je k nalezení třeba na webu redakcni-systemy.com.

Malé obce či organizace si jistě vystačí s některým z řešení, jež jsou dostupná zdarma. I když bude ze začátku třeba rad a pomoci ze strany zběhlejšího uživatele, práce s redakčním systémem je většinou jednoduchá. Vkládání novinek, článků a fotogalerií jsou jenom základními funkcionalitami, redakční systémy umožňují mnohem více. V systému může pracovat více uživatelů (autorů) s různými právy k zásahu do obsahu, běžnou funkcí je nastavení zveřejnění příspěvku v přednastavený čas a datum.

JAN HANDL

ICT publicista

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.