01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Míří účetnictví obcí ke svému kolapsu? Rekapitulace /4

Předkládáme 4. díl seriálu o problémech účetnictví v územních samosprávných celcích (ÚSC). Jde o rekapitulaci potřebných kroků k nápravě stavu a k ukončení neodpovědného přístupu od státu, který vede k plýtvání s prostředky samospráv.

K nápravě současného, nepříliš povzbudivého a vnějšími faktory způsobeného stavu účetnictví obcí a měst by bylo zapotřebí:

CHYBÍ KONCEPCE PROJEDNANÁ S ODBORNOU VEŘEJNOSTÍ

1. Zpracování jednoznačné koncepce vymezující cíle účetní reformy, které by byly projednány se širokou odbornou veřejností.

Odůvodnění: Jednotlivé předpisy jsou zpracovávány velice chaoticky bez definování jasných cílových vztahů ve vazbě na základní účetní metody a systémy výkaznictví. To způsobuje časté změny v předpisech, působí to také chaos v jednotlivých interpretacích (ve smyslu, co tím asi tvůrce legislativy »chtěl říci«). Bez důkladného projednání jednotlivých cílů nelze účetní reformu úspěšně zvládnout. Přitom definování jednotlivých cílů musí být zvažováno z hlediska obcí vždy ve vazbě na následující aspekty:

- přínos pro výkaznictví a finanční řízení subjektů dotčených reformou,

- náklady na získání příslušných informací.

1a) Bylo by třeba provést řádný nezávislý audit účelnosti předpisů k reformě účetnictví státu, a to i z hlediska vykazovaných údajů ve vztahu k výkazu Pomocný analytický přehled (PAP).

Odůvodnění k bodu 1a: V roce 2012 jsou vydané předpisy k účetnictví vhodné k revizi, zda zvolené výrazné přiblížení podnikatelskému účetnictví nebylo chybou. Prověření obsahových vymezení položek závěrky a směrné účtové osnovy dle vyhlášky č. 410/2009 Sb., zda splňuje cíl reformy, a to získání dat významných pro řízení státu by bylo určitě velkým přínosem. Revize je vhodná proto, že požadovaný výkaz PAP je duplicitní evidencí právě po potřeby vykazování účetnictví státu v národních účtech podle metodiky ESA 95 (zdůvodňování, že jde o statistiku, není pravdivé, evidentně to jsou účetní data). Požadavek na duplicitní evidenci vykazování dat veřejných rozpočtů formou dalšího výkazu dokazuje nesprávně nastavené účetnictví státu současnými předpisy. Zavedením zatím posunuté konsolidace by mohlo jít už o třetí systém účetní evidence.

Celkový stav účetnictví obcí je takový, že by bylo záhodno doporučit Nejvyššímu kontrolnímu úřadu - kdyby to bylo v jeho kompetenci - celkové prověření jednotlivých kroků a činnosti Ministerstva financí (MF) ve vztahu k účetní reformě. Škody, které způsobilo MF v přímých nákladech, jsou obrovské, škody v relevantnosti účetních dat ještě horší.

K MENŠÍM OBCÍM JE TŘEBA VĚTŠÍ VSTŘÍCNOSTI

2. V předpisech udělovat výjimky pro menší obce a malé příspěvkové organizace. Požadavek se především týká povinnosti zpracování výkazu PAP, budoucí konsolidace, a zpracování duplicitních či nepřínosných výkazů, jako je Přehled o peněžních tocích a Přehled o změnách vlastního kapitálu.

(Nutnost některých zásahů byla vysvětlena v předchozích dílech seriálu Míří účetnictví obcí ke svému kolapsu?, viz Moderní obec č. 5-7/2012.)

KONKRÉTNÍ NÁMĚTY PRO ÚPRAVY KONKRÉTNÍCH PŘEDPISŮ

3. Upravit předpisy pro územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí (DSO) a příspěvkové organizace (PO):

V oblasti účetnictví a rozpočtu:

a) Výkaz pro hodnocení plnění státního rozpočtu (FIN 2-12 M) budou ÚSC předkládat čtvrtletně, vždy do konce následujícího měsíce dle vyhlášky č. 449/2009 Sb., za prosinec do 31. 3. následujícího roku.

b) Roční závěrku podle vyhlášky 383/2009 Sb. budou ÚSC a jimi zřizované PO předkládat do 31. 3. následujícího roku.

(Body a) a b) lze také variantně řešit možností stanovení 2. termínu pro opravené výkazy.)

c) Prováděcí vyhláška č. 410/2009 Sb. bude ve svém obsahu vydávána jako samostatný předpis pro ÚSC a jako samostatný předpis pro PO (nebo alespoň bude jasně vymezovat, které položky se týkají toho kterého typu organizace, jaká ustanovení se týkají těch kterých typů organizace a budou vydány směrné účtové osnovy pro jednotlivé typy organizace, stejně budou členěny i české účetní standardy (ČÚS).

d) Vyhláška č. 323/2002 Sb. o rozpočtové skladbě bude vydávána jako samostatný předpis pro ÚSC (nebo alespoň bude jasně u položek a paragrafů uváděno, pro kterou účetní jednotku jsou určeny!).

e) Evidence na podrozvaze bude dle potřeb účetních jednotek a nebude stanovena předpisem (vyhláška č. 410/2009 Sb.), případně jen rámcově.

f) Účetní metody - opravné položky k dlouhodobému majetku, ocenění RH majetku určeného k prodeji bude stanoveno jen pro významné hodnoty, tj. pro případy, kdy se očekává vliv na rozvahu vyšší než např. 1 % aktiv netto za předchozí rok (vyhláška č. 410/2009 Sb.). Variantně informace o reálné hodnotě majetku určeného k prodeji, je-li přecenění významné, budou součástí přílohy, ne rozvahy a výkazu ZZ.

g) Ve vyhlášce č. 449/2009 (a návrh vyhlášky č.323/2012 s účinností od 2013) bude zrušena povinnost značení výdajů nástrojem a zdrojem (je možné ji nahradit povinností pravidelného hlášení, např. čtvrtletního, o výši čerpání uznatelných výdajů jednotlivým poskytovatelům dotací).

h) Peněžní fondy příspěvkových organizací podle zákona č. 250/2000 Sb. musí být vyřešeny tak, aby nadále nedocházelo k lživému vykazování VH a aby bylo možno navázat jejich tvorbu a použití na účetnictví (částečně vysvětleno v Příloze Speciál tohoto vydání Moderní obce »Abeceda povinností starostů k rozpočtu a účetnictví«).

i) V samostatných prováděcích vyhláškách k zákonu o účetnictví budou jasně stanovena pravidla tak, aby byly odstraněny duplicity účetních metod a aby byly odstraněny metody a postupy, které mají významně rozdílné vlivy na VH běžných období, a to včetně dodefinování významných pojmů (vysvětleno v Příloze Speciál tohoto vydání Moderní obce »Abeceda povinností starostů k rozpočtu a účetnictví «).

j) Ve vazbě na potřebnost nápravy v bodě 1 budou dodělány ČÚS pro chybějící účetní postupy. Tyto ČÚS musí také jasně obsahovat řešení evidence územně plánovací dokumentace a věcných břemen (v těchto dvou případech nejasnosti trápí obce od roku 2008 a jsou předmětem až šikany ze strany kontrol).

k) Ze zákona č. 420/2004 Sb. bude vyjmuta povinnost ukazatelů, které jsou nesmyslné a nemají žádnou solidní interpretaci (viz § 10, odst. 4.).

V oblasti daně z přidané hodnoty:

a) v zákoně o dani z přidané hodnoty (DPH) bude pro tyto účetní jednotky výjimka z režimu u stavebních prací přenesené daňové povinnosti - tedy, že se na ně vztahovat nebude (výjimka v § 92e zákona o DPH).

b) MF definuje základní pojmy oddělující jednoznačně výkon veřejné správy a ekonomickou činnost.

MINISTERSTVO FINANCÍ MUSÍ S OBCEMI ZACHÁZET JEŠTĚ FÉROVĚJI

4. Aplikovat podněty pro zlepšení komunikace Ministerstva financí a krajů vůči obcím a DSO a jimi zřizovaným PO.

a) MF upraví v příslušných předpisech požadavek pro všechny poskytovatele dotace, že se závazně musí řídit účetními předpisy ohledně dotačních titulů tak, že investiční transfer může být poskytnut jen na pořízení dlouhodobého majetku. Ostatní transfery musí být poskytovány jako transfery neinvestiční, přičemž v takovém případě poskytovatel nemá právo vyžadovat doložení evidence majetku pořízeného z neinvestičního transferu. Odpovědnost za chybně stanovený dotační titul musí nést poskytovatel dotace! Ve stejném duchu se upraví i metodické pokyny pro kontroly prováděné finančním úřadem, aby odpovědnost za chybně stanovený dotační titul nebyla na příjemci, nýbrž na poskytovateli dotace!

b) MF musí vydávat novely účetních a souvisejících předpisů (kontrola, rozpočtová skladba) natolik včas, aby bylo možné řádně připravit úpravy programů SW a proškolit pracovníky. Nové předpisy, které mají být účinné od 1. 1. každého kalendářního roku, budou oficiálně vydány vždy nejpozději do 30. 9. předchozího roku, a to standardním způsobem (Sbírka zákonů, Finanční zpravodaj). V případě nového požadavku v předpisu s vlivem na pracnost se bude důsledně dbát na cenu informací (náklady nesmí být vyšší než informační přínos), hospodárnost, účelnost a efektivitu! Rovněž se vždy zohlední, není-li narušen informační přínos pro účetní jednotku pro rozhodování a řízení. Veškeré vydávané předpisy v souvislosti s účetnictvím budou vždy doplněny důvodovou zprávou a aplikačními příklady.

Celkový stav účetnictví obcí je takový, že by bylo záhodno doporučit Nejvyššímu kontrolnímu úřadu - kdyby to bylo v jeho kompetenci - celkové prověření jednotlivých kroků a činnosti Ministerstva financí ve vztahu k účetní reformě.

IVANA SCHNEIDEROVÁ

auditor, číslo osvědčení 1840 Acha obec účtuje s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down