01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Klimkovice usilují o nízkoemisní zónu na svém území

Už jen technické detaily ladí Ministerstvo životního prostředí (MŽP) u návrhu nařízení vlády, jímž by se na základě novely zákona č. 86/2006 Sb., o ochraně ovzduší, upravila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón ve městech. Účinnost nařízení vlády se předpokládá již od 1. 9. 2012.

Nejmladší lázeňské město v zemi - Klimkovice, se na zavedení nízkoemisní zóny začalo chystat mezi prvními sídly v Česku. Dokonce už v předstihu přijalo nařízení obce, které by po přijetí uvedeného nařízení vlády, poskytující k tomu potřebnou právní oporu, umožnilo na území města tuto zónu vyhlásit.

Starosta Klimkovic Ing. Zdeněk Husťák vyjmenovává důvody, proč město usiluje o nízkoemisní zónu na svém území: »Měření loni v prosinci na hlavní průjezdné komunikaci 2. třídy č. 647 prokázalo, že městem projíždí více než 8 tisíc automobilů denně. Celou třetinu tvoří nákladní vozy. Více než polovina vozidel si přes nás krátí cestu do Ostravy a zpět, aby se vyhnula dálnici D1. Ve městě je několik prudkých kopců a automobily se několikrát rozjíždějí a brzdí. Nejvíce emisí produkují starší automobily. Využijí-li obchvat po dálnici, jejich emise se podstatně sníží. Navíc pojedou déle než kilometr Klimkovickým tunelem, který překročení mezních imisních hodnot řeší spuštěním ventilace.«


ČISTĚJŠÍ OVZDUŠÍ MÁ I EKONOMICKÝ ROZMĚR

Klimkovický lázeňský komplex na kopci jihozápadně od ostravské aglomerace má specifické mikroklima a patří k nejčistším místům v kraji. »Jenže daleko horší je to v centrální části města, kam se neblaze promítá vliv dopravy, lokálních topenišť a blízkost Ostravy,« podotýká Zdeněk Husťák. »My však chceme, aby lázeňští hosté netrávili svůj čas jen v areálu sanatorií, ale aby navštěvovali celé Klimkovice. Proto jim hodláme vytvořit ty nejlepší podmínky. Lázně jsou pro město dominantním zdrojem příjmů. Jak z hlediska zaměstnanosti, tak pro celou řadu živnostníků, především v oblasti služeb,« dodává Zdeněk Husťák.

Připravené nařízení obce počítá s tím, že nízkoemisní zóna by se vztahovala na celé katastrálního území města, tedy včetně silnice 2. třídy č. 645, avšak mimo těleso dálnice D1 a jejích přivaděčů, a zákaz vjezdu pro osobní i nákladní automobily bez platné emisní plakety by platil celoročně. Klimkovice tak využívají svého statutu lázeňského města, neboť novelizovaný zákon o ochraně ovzduší umožňuje takovému sídlu vyhlásit nízkoemisní zónu trvale. Ostatní obce jen v případě smogové situace.

»Zákon o ovzduší umožňuje pro vjezd do nízkoemisní zóny celou řadu výjimek. Neplatí pro občany s trvalým bydlištěm v Klimkovicích - a pokud použiji volný výklad výjimek, tak obecně i pro všechny, kteří do našeho města jedou za prací, službou, kulturou, společenskou událostí či v rámci služebních povinností apod.,« upřesňuje starosta. Pro kontrolu dodržování režimu nízkoemisní zóny město počítá se zřízením městské policie a vybudováním kamerového systému.

Nařízení obce musí Klimkovickým schválit ještě krajský úřad. Bc. Šárka Vlčková, mluvčí Moravskoslezského kraje, uvádí, že krajský úřad městu zatím doporučil, aby »vzhledem ke komplexnosti právní úpravy stanovení nízkoemisních zón při přípravě stanovení nízkoemisní zóny využilo Studii proveditelnosti nízkoemisních zón v Moravskoslezském kraji zpracovanou Centrem dopravního výzkumu«. »Je třeba si uvědomit, že zavedením zóny přemísťujeme dopravu - a s ní i znečištění do oblasti, kde by měla mít menší dopad na obyvatelstvo. K úspěšné realizaci záměru nízkoemisní zóny je nutná řada kroků, které jsou ve studii popsány. Jde o analýzu dopravy v daném území, analýzu plánovaných komunikací, zajištění objízdných tras, zajištění parkování vně plánované zóny, dopravního spojení se zónou apod.,« vysvětluje mluvčí.

VÝKLADY PŘEDPISŮ SE RŮZNÍ A OBCE UVÁDĚJÍ DO NEJISTOTY

Starosta Zdeněk Husťák namítá, že řešení objízdné trasy pro Klimkovice je jednoduché. Dálnice kolem nich totiž tvoří téměř kruh a na obou koncích hlavního tahu je dálniční sjezd. »Některé výklady zákonných předpisů však říkají, že jako objížďku nelze použít placenou silnici, resp., že objížďka musí být stejné třídy jako původní trasa. Jiný výklad zase uvádí, že objížďka automaticky přebírá vlastnosti objížděné komunikace. Díky tomu je dálnice z Klimkovic do Ostravy nyní zdarma, neboť přes ni vede objížďka kvůli rekonstrukci Svinovských mostů v Ostravě. Vyhlášením objížďky přes dálnici by tak jízda po dálnici okolo Klimkovic mohla být bez poplatku. To by výrazně snížilo průjezd automobilů přes naše město,« shrnuje starosta Klimkovic. A uzavírá: »Praktická účinnost vyhlášky se projeví až za pár let. Bude to však v době, kdy už podíl emisí z dopravy může být rozhodující. Na to chceme být připraveni. Odpovědní politici se musí dívat poněkud dále, než je jedno volební období.«

Lázeňský areál Sanatoria Klimkovice se nachází v lesnaté krajině na úpatí Nízkého Jeseníku s výhledem na panorama Beskyd.

Na náměstí v Klimkovicích se konají i oblíbené farmářské trhy.

FOTO: ARCHIV MĚSTA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down