01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Elektronická komunikace /8

Sociální sítě, to není jenom obdivovaný a masově používaný Facebook a českými médii v poslední době oblíbený Twitter. Existují desítky podobných služeb, které sice v popularitě a počtu uživatelů zaostávají, přesto si nacházejí své příznivce. Jejich výhodou je užší specializace - zaměřují se např....

Sociální sítě, to není jenom obdivovaný a masově používaný Facebook a českými médii v poslední době oblíbený Twitter. Existují desítky podobných služeb, které sice v popularitě a počtu uživatelů zaostávají, přesto si nacházejí své příznivce. Jejich výhodou je užší specializace - zaměřují se např. jen na publikování obsahu, na fotografie nebo videa. Většina těchto sociálních sítí těží z propojení s velkými hráči typu Facebooku nebo Twitteru. Specializované služby pro zveřejňování obsahu umožní novinky jednoduše sdílet i na Facebooku. Dá se říci, že Facebook díky svojí síle (jenom v Česku ho prý používají 3 miliony lidí) táhne i své menší konkurenty.

Před více než rokem byl spuštěn projekt Google+. V mnohém připomíná Facebook, nabízí v sobě integrované ostatní služby Googlu, které existovaly dávno před spuštěním sociální sítě. I Google+ má »zeď«, tedy místo, kde se objevují příspěvky »přátel«. Uživatel si své kontakty přidává do tzv. kruhů. To jsou vytvořené skupiny lidí (např. Rodina, Kolegové, Obchodní partneři), jež lze oslovit hromadným sdělením, které nevidí ostatní. Pro sdílení obsahu a jeho cílení na vybrané okruhy lidí je toto řešení ideální.

V některých firmách se Google+ začal používat pro komunikaci uvnitř, dokáže částečně suplovat kombinaci e-mailu, videohovoru a instant messagingu. Problémem nejen Google+, ale i většiny ostatních méně známých sociálních sítí je fakt, že je na něm méně uživatelů (ve srovnání s Facebookem). Jiné sociální sítě mohou nabídnout zajímavé a lepší funkce nebo rozhraní, přesto jim to v boji s Facebookem není nic platné.

Do kategorie sociálních sítí je možné řadit moderní publikační (někdy označované též jako blogovací) platformy Posterous a Tumblr. Uživatelé jejich prostřednictvím snadno zveřejní poznámky nebo obrázky z počítače, mobilního telefonu či zasláním e-mailu. Tyto služby ve světě používají desítky milionů lidí a své příznivce mají i u nás. Jejich výhodou je jednoduchost - publikovat na nich zvládne i začátečník, který nikdy nepoužíval redakční systém nebo jiné rozhraní pro zveřejňování obsahu.

Posterous i Tumblr umí příspěvky automaticky posílat i na Facebook a Twitter, což je funkcionalita důležitá hlavně k šíření obsahu mezi uživatele, kteří blogy samotné nečtou. Tyto publikační systémy jsou zdarma a mohou v případě potřeby suplovat stránku s aktualitami, na níž čtenáři uvítají textové aktuality i zajímavé fotografie, videa a odkazy. Kromě autora obsahu sdílejí i ostatní návštěvníci zajímavosti dál kliknutím na tlačítko Facebooku nebo Twitteru. Důležitou součástí je rovněž on-line diskuse.

Specifickým příkladem úzce zaměřené sociální sítě je Pinterest. Tato síť je určená ke sdílení hezkých fotografií a vizuálnímu vnímání. Zajímavostí je, že autoři projektu v začátcích apelovali na uživatele, aby přemýšleli o tom, co na svou on-line nástěnku budou špendlit. Fotografie by měly být kvalitní a zobrazovat hezké věci. Naprostá většina nástěnek tento požadavek splňuje. Pinterest by mohl být ideálním místem pro prezentování národních parků, muzeí a podobných institucí.

JAN HANDL

ICT publicista

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down