01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Etický kodex: Jak jsou na tom jinde?

Institut pro veřejnou správu Praha připravil ve spolupráci se zahraničními partnery z Německa, Polska a Portugalska projekt, který si bere na mušku problematiku stále častěji diskutované etiky ve veřejné správě.

Projekt byl zahájen v rámci programu Leonardo da Vinci/Projekty partnerství v srpnu 2011 a jeho základní myšlenkou je vytvoření srovnávací studie etiky ve veřejné správě (více na www.institutpraha.cz). Každá ze zapojených organizací provádí výzkum ve své domovské zemi a výsledné materiály jsou diskutovány s cílem vytvořit konzistentní přehled pro závěrečnou studii.

V průběhu přípravy a samotné realizace projektu vyšlo najevo, že bude vhodné zasadit problematiku do širšího kontextu, proto se úvodní kapitoly věnují pohledu na veřejnosprávní uspořádání v daných zemích a na systém vzdělávání ve veřejné správě.

Největší prostor je však věnován etice. Výzkum analyzuje aktuální právní úpravu a stávající situaci v oblasti etických kodexů pro úředníky. Součástí je i pohled na vzdělávání v oblasti etiky ve veřejné správě.

ZLEPŠÍ SITUACI ETICKÝ KODEX?

Projekt se již přiblížil do poloviny své realizační fáze a k dispozici máme částečné výstupy. Těžiště výzkumu je zaměřeno na etiku zaměstnance veřejné správy, protože se domníváme, že jde o téma aktuální, jemuž se dosud nevěnovalo dostatek pozornosti. Vzhledem k tomu, že projekt je koncipován jako dvouletý, v průběhu jeho realizace se situace v oblasti etiky vyvíjí.

Považujeme za přínosné, že česká vláda vydala letos 9. května usnesení č. 331 o Etickém kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy. Toto usnesení nahrazuje kodex z roku 2001 a přináší ucelenější pohled na problematiku. Nyní jsou upraveny důležité aspekty jako procesy rozhodování, další vzdělávání, nestrannost, efektivita a hospodárnost práce či vystupování úředníka.

Kodex zakotvuje postupy pro prevenci střetu zájmů a korupce. Pokud se však s korupčním jednáním úředník setká, jsou popsány mechanismy, jak postupovat a oznámení této skutečnosti by pro něj nemělo nést jakékoliv negativní dopady. Doposud sice schází komplexní právní úprava na ochranu oznamovatele korupčního jednání, ale této záležitosti je věnována pozornost.

Kodex je závazný pro ministerstva a ústřední správní úřady, zatímco pro územní samosprávu má doporučující charakter. Navazuje na práva a povinnosti zaměstnanců v rámci zákoníku práce a pracovního řádu a záměrem je prosadit vybraná ustanovení do chystaného zákona o úřednících veřejné správy.

ZAHRANIČNÍ ZKUŠENOSTI

Pokud porovnáme situaci se zahraničím, tak např. v Polsku je od konce roku 2011 k dispozici nařízení premiéra o dodržování pravidel ve veřejné správě a etických principech. Na úředníky jsou kladeny obdobné požadavky jako v ČR. Setkáváme se tam se zásadami dodržování zákonů a veřejného zájmu, hospodárného využívání prostředků, transparentnosti, odborné způsobilosti apod. V části věnované etickým principům opět nacházíme obdobné principy: slušné vystupování vůči občanům i kolegům, odpovědnost, loajalitu, vyhýbání se situacím možného střetu zájmů či politickou nestrannost.

Odlišný přístup volí Německo, které nemá jednotný kodex a etické aspekty jsou upraveny v tzv. Základním zákonu (ústavě) a zároveň v zemských zákonech. Naproti tomu v Portugalsku se každá státní organizace řídí tzv. kodexem úředního postupu, jenž vyzdvihuje podobné zásady jako v České republice a Polsku. Navíc již v roce 1993 byla vydána Etická charta veřejných služeb, která byla později nahrazena vládním usnesením o etických principech ve veřejné správě.

Do výzkumu začleňujeme aktuální poznatky a věříme, že v příštím roce vznikne zajímavý materiál s širším využitím.

LUKÁŠ JIRSA

ALEŠ SVOBODA

Institut pro veřejnou správu Praha

Etický kodex po česku

Účelem Etického kodexu úředníků a zaměstnanců veřejné správy je vymezit a podporovat žádoucí standardy chování úředníka a zaměstnance veřejné správy ve vztahu k veřejnosti a spolupracovníkům. Jednotlivé pasáže se věnují zákonnosti, rozhodování, profesionalitě, nestrannosti, rychlosti a efektivitě, střetu zájmů, korupci, nakládání se svěřenými prostředky, mlčenlivosti, informování veřejnosti, veřejné činnosti a reprezentaci.

Zásadní porušování kodexu se má posuzovat jako porušení zákoníku práce, resp. pracovního řádu.

Vládou schválené znění etického kodexu lze nalézt např. na adrese: www.mvcr.cz/clanek/vlada-schvalila-eticky-kodex-a-zpravu-o-extremismu.aspx.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down