Některé regionální železniční tratě, na nichž se momentálně neprovozuje pravidelná osobní doprava, budou moci získat do svého vlastnictví kraje a obce. Počítá s tím návrh Ministerstva dopravy (MD), který v polovině června schválila vláda premiéra Petra Nečase. Bude to však možné jen tehdy,...
Některé regionální železniční tratě, na nichž se momentálně neprovozuje pravidelná osobní doprava, budou moci získat do svého vlastnictví kraje a obce. Počítá s tím návrh Ministerstva dopravy (MD), který v polovině června schválila vláda premiéra Petra Nečase. Bude to však možné jen tehdy, nenajde-li se zájemce, který by je koupil, a nebude-li o ně stát Ministerstvo vnitra.
Původní návrh MD s možností převodu tratí, které navrhla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na zrušení, vůbec nepočítal. Ministerstvo tak letos v březnu představilo plán, podle něhož se tyto tratě měly raději zrušit, nepůjde-li je prodat. Možnost převodu železnic na okolní obce mu nařídila zapracovat do materiálu až vláda. Podle premiéra Petra Nečase se měl resort postarat i o to, aby případný převod nebyl v rozporu se soutěžním právem Evropské unie.
PROTESTOVALI NEJEN SOUKROMÍ DOPRAVCI
Pravidla prodeje zbytných tratí, jak je navrhlo MD, kritizovalo Sdružení železničních společností a sociálnědemokratický stínový ministr dopravy, hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec. Vadila jim zejména snaha MD prodat tratě za odhadní hodnotu. Kilometr železniční trati by pak přišel na zhruba 1,5 mil. Kč. Podle Chovance byl ministerský návrh pouhým zastíracím manévrem, který míří k faktickému zrušení těchto železnic. Reálná byla i možnost, že budoucí vlastníci železnic vytrhají koleje, které zpeněží, a následně zkrachují.
STÁTNÍ DOTACE POUZE PRO PRAVIDELNÝ PROVOZ
Noví majitelé tratí budou mít podle Ministerstva dopravy nárok na státní dotaci pouze tehdy, pokud na tratích zajistí dopravní obslužnost alespoň dvěma páry vlaků denně, případně v odpovídajícím množství spojů za rok. Nyní doprava na těchto tratích zajištěna není a stát (SŽDC) na jejich údržbu doplácí. Peníze získané z prodeje tratí půjdou podle Ministerstva dopravy do rozpočtu SŽDC. Pokud však o tyto železnice nebudou mít zájem ani obce, bude zahájeno správní řízení o jejich zrušení.
NA DALŠÍ OSUD ČEKÁ I JEMNICKÁ LOKÁLKA
Pravidelné osobní vlaky zmizely i na lokální trati mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi na Vysočině. Města a obce na trase stále usilují o to, aby stoletá trať z mapy nezmizela. Kraj tam loni ztrátovou železniční dopravu nahradil autobusy. Náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl sice veřejně deklaroval, že kraj podpoří obce v jejich snaze trať zachovat. »Jenže faktickou podporu necítíme,« konstatoval starosta Jemnice Miloslav Nevěčný. Nadějí pro železnici tam jsou soukromí dopravci. Ti tvrdí, že dokáží provozovat vlaky efektivněji než České dráhy. Konkrétně o lokálku mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi usilují Jindřichohradecké místní dráhy. Současné rozhodnutí vlády je příslibem, že by se tam brzy mohly opět rozjet pravidelné osobní vlaky místo autobusů.
TOMÁŠ JOHÁNEK
Dopravní noviny
Tratě na prodej
Hrušovany nad Jeviškou - Hevlín (Jihomoravský kraj)
Čelákovice - Mochov (Středočeský kraj)
Aš - Aš státní hranice - Selb (Karlovarský kraj)
Královec - Žacléř (Královéhradecký kraj)
Bruntál - Malá Morávka (Moravskoslezský kraj)
Krásný Jez - Loket předměstí (Karlovarský kraj)
Broumov - Otovice zastávka (Královéhradecký kraj)
Čížkovice - Obrnice (Ústecký kraj)
Kralovice u Rakovníka - Mladotice (Plzeňský kraj)
Čejč - Uhřice u Kyjova (Jihomoravský kraj)
Libochovice - Račiněves (Ústecký kraj)
Převod regionálních tratí na obce nesmí být v rozporu se soutěžním právem EU.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV AUTORA