01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak si vedou projekty českého e-Governmentu v roce 2012

Vládní Strategie Smart Administration na léta 2007-2015, jejímž cílem je efektivní veřejná správa (VS) a veřejné služby, staví na projektech elektronizace a vzdělávání zaměstnanců VS (tzv. e-Government). Jak to s projekty aktuálně vypadá?

Připomeňme, že e-Government se opírá zejména o projekt kontaktních míst Czech POINT, komunikační infrastrukturu veřejné správy (KIVS), komunikaci přes datové schránky a spuštění základních registrů - ZR (registry územní identifikace adres a nemovitostí; obyvatel; osob; práv a povinností).

FINIŠ ZÁKLADNÍCH REGISTRŮ

Pro poslední zmíněný nástroj e-Governmentu je březen měsícem, v němž končí pilotní ověřování, kdy se testuje zejména technická infrastruktura. Od 1. dubna začne jejich zkušební provoz a od 1. července se spustí naostro. Co to bude znamenat?


»Po 1. 7. se zásadně změní etapa získávání a ověřování dat při komunikaci mezi úřady a občany,« vysvětlil Bc. Jiří Korbel z oboru tisku a PR Ministerstva vnitra (MV). »Úředníci nebudou oprávněni vyžadovat po občanovi data definovaná zákonem č. 111/2009 Sb., o základních registrech, jako referenční - státem garantovaná jako správná, ale budou je získávat výhradně z registrů.« Spuštění ostrého provozu by též mělo snížit veřejné výdaje spojené se získáváním a ověřováním referenčních dat.

V současnosti finišuje proces ohlašování agend, které musejí ústřední správní orgány ze zákona nahlásit. Kromě zrychlení úředních procesů či odpadnutí povinnosti dokazovat na úřadech už jednou předložené dokumenty, má být díky ZR jasné, jaké činnosti dané úřady a úředníci vykonávají. Práce na tzv. mapě veřejné správy zahájilo MV v červnu 2011.

»Tvorba mapy veřejné správy je kontinuální činnost, protože každá novela zákonů či nová právní úprava znamená nové ohlášení agendy,« komentoval Bc. Korbel. »Samosprávné agendy jsou ohlášeny na úrovni zákonů, které je definují. Prvotní naplnění daty pro potřeby Registru práv a povinností a naplnění Matice rolí a oprávnění Informačního systému ZR začalo vloni v listopadu a v polovině letošního února bylo registrováno přes 150 agend státní správy.« Ostatních asi 400 agend bylo vráceno k opravě či doplnění a jejich registraci po opravě očekávalo MV do konce února, ostatní do konce března.

Jak MV informuje o přípravě registrů? »První vlaštovky« vylétly vloni na podzim, kdy se jeho zástupci rozjeli do krajských měst. Tím však aktivity podle Bc. Korbela nekončí. »Jejich doplněný harmonogram zveřejníme na www.szrcr.cz. Připravujeme i "kuchařku" základních registrů s návodem pro úředníky, co a jak mají od 1. 7. dělat.« Informace lze získat i na pravidelných setkáních MV s krajskými informatiky.

EVIDENCE NEMOVITOSTÍ STÁTU

S agendami v ZR (zejména v registru územní identifikace adres a nemovitostí) souvisí i projekt s názvem Centrální registr administrativních budov (CRAB), který vzniká v gesci Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM). Podle informací, které nám poskytl Ing. Robert Hurt ze samostatného oddělení Komunikace, bude registr naplňován v prvé řadě údaji za administrativní budovy (včetně souvisejících nemovitostí) a po ověření jeho přínosů se počítá s možností rozšíření o data za veškerý nemovitý majetek státu. Do pilotního projektu byly zařazeny vybrané organizační složky státu (zejména ministerstva). V nejbližším období by se měl spustit informační portál projektu a po otestování funkcionalit registru se zpřístupní i sekce nabídek budov a volných prostor.

KIVS ZATÍM FLEXIBILNĚ

Koncepce KIVS doznala úprav. V prosinci 2011 zaslalo MV do meziresortního připomínkového řízení materiál, z něhož mj. vyplývá, že model centrálního nákupu datových a hlasových služeb z roku 2006 nezaručuje získání nejlepších cen a nabídek, je pro úřady nákladný a neodpovídá situaci na trhu ani potřebám státu. MV navrhuje nahradit jej minimálně na rok flexibilním modelem, který umožní jednotlivým subjektům vybrat si dodavatele služeb samostatně. Do konce března představí MV na základě odborné diskuse s krajskými informatiky podobu projektu pro další roky.

Vzhledem k tomu, že současné smlouvy na telekomunikační služby vyprší 28. března, zveřejnilo MV na www.mvcr.cz v sekci KIVS návody, jak mohou úřady při jejich zajišťování postupovat.

BUDOUCNOST CZECH POINTŮ

Kontaktní místa Czech POINT vznikala v obcích hlavně po výzvě IOP v roce 2009 »e-Government v obcích - Czech POINT«. Statistiky (www.czechpoint.cz) jich evidovaly v půlce února celkem 5313 v obcích převážně I. typu a 977 na pobočkách pošt, kde jsou nejvytíženější (51 %). (Ve statutárních městech je návštěvnost 16 %, v obcích III. typu 12 %, II. typu 3 % a I. typu 11 %.)

Sleduje MV vytíženost Czech POINTů v obcích? A bude možné získat dotace na jejich tzv. upgrade? »Vytížení systému sledujeme pouze centrálně. Možnost získání dotace ze strukturálních fondů na vybavení jednotlivých pracovišť se nyní neplánuje,« sdělil Bc. Korbel. »Pokud jde o budoucnost poboček na obcích, kromě dané skupiny matričních úřadů je provozování Czech POINTů dobrovolné. MV je v roli zprostředkovatele a záleží na dané obci, zda chce občanům tyto služby poskytovat.«

Kontaktní místa jsou i na pobočkách Hospodářské komory, na českých zastupitelstvech v zahraničí a u notářů. Zákon č. 263/2011 (účinný od 29. 11. 2011) umožňuje vznik i na pobočkách bank, jimž MV udělí autorizaci. Předběžný zájem projevila zatím UniCredit Bank a ČSOB, která již požádala o školení u Institutu pro veřejnou správu (IVS) Praha.

NEOPOMENOUT VZDĚLÁVÁNÍ

Proškolení úředníků v e-Governmentu a rozšíření znalostí v práci s ICT zastřešují v regionech tzv. e-GON centra. Vznikala od roku 2009 s podporou EU fondů při obcích s rozšířenou působností a krajských úřadech (KÚ) a projekty skončí letos či příští rok. Celkem dnes funguje 86 e-GON center a přípravu školitelů a kurzů zajišťuje IVS Praha, který za tím účelem realizoval individuální projekt, jenž na jaře končí. Co bude dál? »S dalším rozvojem e-GON center ministerstvo nepočítá. Projekt v této podobě již nebude pokračovat,« uvedl Bc. Korbel. »Ale ministerstvo zajistí jeho další udržitelnost i přístup zaměstnanců ke statickým modulům. Pokud jde o vzdělávání úředníků v oblasti IT, je řada na konkrétních úřadech, aby tyto znalosti zprostředkovaly i svým dalším zaměstnancům.«

(Naše minianketa v e-GON centrech v Bílině, Žďáru nad Sázavou a při KÚ Jihomoravského kraje ukázala, že největší zájem je o kurzy MS Word, Excel a Power Point.)

 

e-Government v číslech Českého statistického úřadu (ČSÚ)

Podle šetření ČSÚ z 2. čtvrtletí 2011 u nás internet ve vztahu k veřejné správě (VS) používalo 40 % populace 16+. (Průměr v EU činil 41 %, skandinávské země a Nizozemsko 60 %.) V lednu 2011 uvedlo 94 % podniků, že v roce 2010 použilo internet ve vztahu k VS. (Průměr zemí EU byl 76 %.)

Jednotlivci 16+: 25 % vyhledává informace, 17 % stahuje formuláře z webů, 30 % vyplňuje formuláře on-line; o existenci Czech POINTů neví 30 %, aktivně je využívá: jednou 11 %, opakovaně 7 %.

Podniky: 82 % vyhledává informace, 79 % stahuje formuláře, 63 % vyplňuje on-line; 51 % používá datové schránky.

ICT a obce k 31. 12. 2010: šetření se zúčastnilo 6142 (97,5 %) obecních úřadů (OÚ)

59 % OÚ má vnitřní počítačovou síť (LAN),

99,5 % má připojení k internetu, 88 % k vysokorychlostnímu (100 % obcí přes 5000 obyvatel, 90 % obcí s 500-4999 a 84 % do 500 obyvatel),

12 % OÚ využívá internet k telefonování, 85 % k elektronickému bankovnictví,

23 % obcí školí přes internet své zaměstnance (z toho 80 % největších obcí, 15 % nejmenších),

98 % OÚ využívá antivirový software a 39 % Firewall (bariéru mezi veřejným internetem a osobním počítačem či sítí),

86 % pravidelně zálohuje data,

71 % má k dispozici elektronický podpis,

55 % zaměstnanců OÚ má přístup k internetu a 56 % má pracovní e-mailovou adresu,

18 % zaměstnanců absolvovalo počítačový kurz organizovaný, objednaný či placený organizací,

97 % obcí má vlastní webové stránky,

7 % (440 obcí) provozuje informační kiosek,

50 % provozuje elektronickou podatelnu,

73 % nabízí občanům přístup k internetu, 10 % bezplatné připojení (WiFi),

43 % informuje občany i přes e-mail či SMS.

ZDROJ: WWW.CZSO.CZ

 

I obecní úřad v Budislavi (422 obyvatel, okr. Svitavy) nabízí ve svých prostorách občanům kontaktní místo Czech POINT.
ILUSTRAČNÍ FOTO: AUTORKA

Znalosti z e-Governmentu a z oblasti ICT získávají zaměstnanci obecních úřadů v tzv. e-GON centrech (snímek z Bíliny okr. Teplice).
ILUSTRAČNÍ FOTO: JANA ŠIMKOVÁ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down