01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Činnost komise a rady obce

Rada obce si zřídila komisi jako svůj iniciativní a kontrolní orgán. Jak posoudit případ, kdy komise nepracuje, ale rada se tím nezabývá, resp. na tento stav nereaguje, nebo kdy komise pracuje, ale rada obce se jejími návrhy nezabývá? Může být nečinnost rady kvalifikována jako trestný čin podle §...

Rada obce si zřídila komisi jako svůj iniciativní a kontrolní orgán. Jak posoudit případ, kdy komise nepracuje, ale rada se tím nezabývá, resp. na tento stav nereaguje, nebo kdy komise pracuje, ale rada obce se jejími návrhy nezabývá? Může být nečinnost rady kvalifikována jako trestný čin podle § 330 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů - maření úkolu úřední osoby z nedbalosti?

Problematika komisí rady obce jako iniciativních a poradních orgánů je poměrně stručně upravena v § 122 zákona o obcích. Úspornost zákonného textu je v daném případě záměrná, protože vznik, zánik i činnost těchto komisí je výhradní záležitostí samostatné působnosti obce, do které stát zasahuje jenom minimálně, pouze v případě zákonného zmocnění a vyžaduje-li to současně ochrana zákona (čl. 101 odst. 4 Ústavy České republiky). Rada obce může, ale také nemusí své komise zřizovat a záleží jenom na ní, jakožto na jejich zřizovateli, jaká podrobnější pravidla pro jejich činnost stanoví a jaký význam bude přikládat iniciativám, resp. výsledkům práce těchto komisí. Zřizování komisí rady je proto v autonomní působnosti rady obce, které přísluší zvážit účelovost zřízení komisí v souvislosti s plněním určitých úkolů zastupitelstva či rady. Taktéž je na radě obce rozhodnout, zda a v jaké výši budou členové komise, kteří nejsou členy zastupitelstva, dostávat odměny. Vzhledem k tomu, že pravomoc rozhodnout o těchto odměnách patří do tzv. nevyhrazené pravomoci rady, může si toto rozhodování pro sebe vyhradit i zastupitelstvo obce (srov. § 102 odst. 3 spolu s § 84 odst. 4 zákona o obcích).

K tomuto nutno poznamenat, že stejně jako komise rady (jejich členové) obce odpovídají za svoji činnost radě, tak rada (její členové) odpovídá za svoji činnost zastupitelstvu obce, které členy rady nejen volí, ale může je také odvolat /srov. § 84 odst. 2 písm. m) zákona o obcích/. Podle našeho názoru nelze v žádném případě v jednání rady obce ve vztahu k jejím komisím zřízených podle § 122 odst. 1 zákona o obcích spatřovat znaky jakéhokoliv trestního činu.

Ing. MARIE KOSTRUHOVÁ

odbor dozoru a kontroly veřejné správy Ministerstva vnitra ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down