01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rozpočtový výhled nelze odbýt

Kvalitně připravený rozpočtový výhled umožňuje zastupitelům dobře se orientovat v hospodaření obce, snadněji v něm odhalit případné nedostatky a lépe plánovat budoucnost.

Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů musí každý územní samosprávný celek a svazek obcí sestavovat rozpočtový výhled (RV). Ještě nedávno nebylo žádnou výjimkou, že tuto povinnost řada obcí nesplňovala, a vystavovala se tak finančnímu postihu, neboť nesestavení RV je podle uvedeného zákona správním deliktem.

KDYŽ SE VLK NAŽERE A KOZA ZŮSTANE CELÁ...


Jaká je však situace dnes? Jiná, leč nikoliv dobrá. Mnoho obcí, uvědomujících si možnosti postihu, sice rozpočtový výhled sestavilo (většinou na dva roky), ale vůbec se nezamyslelo nad reálností částek zapracovaných do RV. Některé obce neváhaly »naplánovat« v obou letech stejné příjmy a výdaje. Zcela tak naplnily přísloví o nažraném vlkovi a celé koze. Jenže sledoval zákonodárce opravdu jako hlavní cíl, aby obec měla ryze formálněně sestavený rozpočtový výhled, který jí je naprosto k ničemu?

Mnozí starostové, zejména menších obcí, namítnou, že nemají ekonomické vzdělání, aby mohli sestavovat složitý dlouhodobý RV. Jak však chtějí plánovat větší investiční akce? Vždyť i domácnosti před koupí domu zvažují, zda budou mít na splátky hypotéky i tehdy, přijde-li někdo v rodině o práci nebo odejde-li žena na mateřskou dovolenou. To samé musí dělat i řádný hospodář, tedy starosta a zastupitelé obcí. Navíc každá obec pro zpracování svého účetnictví využívá odborného softwaru, a tak by nemělo být těžké sestavit RV podle rozpočtové skladby, což také mnohé obce, města a kraje dělají.

Abych však jen neustále nezobecňoval, vzal jsem si k ruce rozpočtový výhled města Nymburk. A nestačil jsem se divit. Aktuální RV je sestaven na roky 2010 až 2012. Rok 2010 je minulostí a hospodaření je odsouhlaseno. Rok 2011 je již naplánován. Porovnám-li tedy skutečnost roku 2010 s RV na rok 2010 a plán hospodaření města na rok 2011 s RV na tentýž rok, zjistím, že rozdíly jsou až příliš propastné a pohybují se v řádu desítek milionů korun. Dovolím si tedy tvrdit, že při schvalování rozpočtu na rok 2011 se do RV nikdo ani nepodíval.

Nymburským však budiž snad na omluvu, že v roce 2010 se konaly komunální volby a nové vedení města ještě nemělo čas tento dokument změnit.

Přesto tento případ dokládá, že RV je stále vnímán jako popelka, která si nezasluhuje pozornost. Měl by však být spíše živým organismem, který se neustále mění a vyvíjí.

CO SE VYPLATÍ MÍT NA PAMĚTI

Co tedy tvoří základ dobrého rozpočtového výhledu? Určitě srovnatelnost. RV by měl být sestaven s návazností na tvorbu rozpočtu, aby bylo možné kdykoliv provést kontrolu a porovnání plnění příjmů a výdajů dle rozpočtové skladby. Tabulku, v níž se uvádí pouze příjem 50 mil. Kč a výdaj 43 mil. Kč, nelze považovat - a to ani při zavření obou očí, za odpovědně připravený RV.

Dále je nutné budoucnost plánovat rovněž s ohledem na minulost. Počítat v rozpočtovém výhledu například s kapitálovými příjmy 35 mil. Kč, když za posledních 8 let nebyly vyšší než 5 mil. Kč, je pouhé kouzlení s čísly bez reálného základu (pokud ovšem neočekáváme něco mimořádného).

Stejně tak se vyplatí porozhlédnout se po různých statistikách a predikcích. Např. ČNB zveřejňuje odhad inflace a inflační cíle, Ministerstvo financí zase odhad vývoje hospodářství, resp. fiskální výhled. Protože se připravuje změna rozpočtového určení daní (RUD), mělo by být samozřejmostí, že v okamžiku jeho schválení by všechny obce měly přehodnotit a aktualizovat RV.

Důležitým předpokladem pro správné naplánování výdajů je mít pořádek ve všech závazcích, které obec má, a to nejen v úvěrových smlouvách, nýbrž i ve smlouvách obchodních, z nichž mohou plynout závazky v budoucnu. Zároveň je důležité, aby u sestaveného RV nechyběl popis a zdůvodnění plánovaných příjmů a výdajů.

POMOCNÍK, KTERÝ NEZKLAME

Bude-li mít územní samosprávný celek - a na velikosti skutečně nezáleží, dobře zpracovaný RV, získají zastupitelé k dispozici nenahraditelného pomocníka, díky němuž mohou včas odhalit špatné hospodaření a zamezit větším ztrátám v budoucnosti. Stejně tak se mohou vyhnout megalomanským investicím, které jsou sice politicky líbivé a možná přinesou i nějaké to procento popularity navíc, ale finančně obci uškodí na řadu let dopředu.

 

V okamžiku schválení nového rozpočtového určení daní by všechny obce měly aktualizovat také svůj rozpočtový výhled.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down