01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Odměna by měla motivovat

Výzva pro blízkou budoucnost české veřejné správy zní: »Změňme odměňování ve veřejné správě tak, aby se stalo významnějším motivačním faktorem«. A ledy se v tomto směru začínají hýbat. Snad každý by rád pracoval tam, kde ho práce motivuje a dostává za to uspokojivou odměnu. Motivovaný...

Výzva pro blízkou budoucnost české veřejné správy zní: »Změňme odměňování ve veřejné správě tak, aby se stalo významnějším motivačním faktorem«. A ledy se v tomto směru začínají hýbat.

Snad každý by rád pracoval tam, kde ho práce motivuje a dostává za to uspokojivou odměnu. Motivovaný člověk dokáže dlouhodobě podávat výborné pracovní výsledky, dosahovat vysokého výkonu. Za tento výkon si zaslouží odměnu. Zkusme se zamyslet nad otázkami: Funguje to takto u zaměstnavatelů ve veřejné správě? Dokáží organizace veřejné správy ohodnotit vysoký výkon člověka mimořádnou odměnou?


NADĚJÍ JE NOVÝ ZÁKON O ÚŘEDNÍCÍCH VEŘEJNÉ SPRÁVY

Na tyto otázky slýchávám např. od zástupců obcí často záporné odpovědi. Hlavním důvodem je podle nich nedostatečná podpora v zákoně o úřednících. To se snad změní v souvislosti s připravovaným novým zákonem z dílny Ministerstva vnitra o úřednících a zaměstnancích veřejné správy a o vzdělávání ve veřejné správě. Cílem nové normy je mimo jiné dát do příčinné souvislosti podaný pracovní výkon s odměnou za tento výkon, která je motivací k dalšímu výkonu.

Aplikací nového zákona by měl postupně vymizet nešvar veřejné správy, který se jmenuje nivelizace mezd. Tento demotivační faktor, který způsobuje nespravedlnosti ve mzdových srovnáních u různě výkonných pracovníků, bude potlačen.

CHYSTANÉ ÚPRAVY V ODMĚŇOVÁNÍ ÚŘEDNÍKŮ

Jedním z významných systémových úkolů v oblasti veřejné správy má být podle připravovaného zákona stanovení jednotné úpravy práv a povinností zaměstnanců veřejné správy s cílem stabilizovat a zprofesionalizovat veřejnou správu. V oblasti odměňování se chystají tyto nové principy:

stanovení povinnosti pravidelně posuzovat vedoucími zaměstnanci přiznanou výši osobních příplatků na základě pracovního hodnocení, resp. provádět pravidelné pracovní hodnocení úředníků veřejné správy;

zavedení nového nástroje pro motivaci úředníků, tzv. cílové odměny (viz tabulka).

Pokud jde o změny v oblasti hodnocení zaměstnanců, významnou systémovou změnou je zavedení povinného systému hodnocení zaměstnanců a to s využitím softwarového nástroje. Hodnocení bude propojeno se systémem odměňování a mělo by být jedním z významných prvků mající pozitivní vliv na odměňování kompetentních a pracovitých zaměstnanců veřejné správy. Jde tedy o silný motivační prvek podporující kvalitu úředníků.

ZÁVĚREČNÉ SLOVO

Připravovaný zákon o úřednících je dobrým počinem, ale samotné zavádění do praxe jednotlivých organizací bude dlouhodobým procesem.

Domnívám se, že pro úspěšnou aplikaci zákona je důležité v každé organizaci dobře nastavit systém hodnocení zaměstnanců (včetně parametrů hodnocení vedoucích zaměstnanců) s vazbou na odměňování a proškolit vedoucí zaměstnance na realizaci hodnoticích rozhovorů se svými podřízenými.

Toto je pro veřejnou správu (její zaměstnance) velká změna, která si vyžaduje dobrou komunikaci pozměněného přístupu k hodnocení, odměňování a motivaci dovnitř úřadu. Platí zde dvojnásob známé rčení »dvakrát měř a jednou řež«. Pro »druhé měření« doporučuji využít služeb nezávislé poradenské firmy, která vás navede na další důležité souvislosti vedoucí k úspěšnému zavedení principů hodnocení výkonu pro stanovení spravedlivé odměny.

 

MAREK PAVLÍK
manažer pro veřejnou správu M.C.TRITON

 

Principy propojení právní úpravy odměňování s hodnocením pracovních výsledků

Část platu Charakteristiky připravované úpravy Důvody úpravy
Osobní příplatek(nenároková složka platu, která slouží k ocenění dlouhodobě podávaných vyšších a kvalitnějších výkonů zaměstnance a k ocenění vynikajících všeobecně uznávaných odborníků). Zaměstnavatelé budou muset pravidelně (nejméně jedenkrát za rok) hodnotit zaměstnance ve vztahu k výši stanovených osobních příplatků.n Zavedení povinností pravidelně posoudit a přehodnotit výši osobního příplatku znamená, že zaměstnavatel může výši osobního příplatku přehodnotit mimo toto hodnocení. Zajištění pozitivní motivace úředníků veřejné správy k vyšší kvalitě výkonu veřejné správy tím, že zaměstnavatelé budou muset pravidelně (nejméně jedenkrát za rok) hodnotit zaměstnance ve vztahu k výši stanovených osobních příplatků.n Využívání osobního příplatku k účelu, pro který je určen, nikoliv jen k převážně individuálnímu »dorovnávání« úrovně platových tarifů, jak je v praxi dosud běžné.
Cílové odměny Poskytování cílových odměn, které budou vyplaceny na základě stanoveného příslibu pouze v případě úspěšného splnění (dokončení) stanoveného úkolu (projektu) a setrvání v pracovním poměru nejméně do jeho ukončení.n Poskytování cílových odměn bude vázáno na splnění náročných a prioritních úkolů.n Cílové odměny se navrhují jako doplňková forma (složka) platu.n Poskytování cílových odměn by naopak nemělo být vázáno na splnění běžných a průběžných úkolů orgánu veřejné moci (organizačních útvarů) podle jejich pracovní náplně. Poskytovat odměny formou nároku při splnění předem stanovených měřitelných ukazatelů současný systém odměňování neumožňuje.n Zavedení možnosti vyplácet cílové odměny se mimo jiné nabízí jako vhodná forma k využití pro úspěšné vedoucí úředníky veřejné správy (namísto zavádění jiných »zvláštností« pro jejich odměňování).n Cílové odměny by měly plnit významnou motivační úlohu.

 

Příklad z praxe obce

Statutární město nás oslovilo s poptávkou, abychom pro ně nastavili systém hodnocení zaměstnanců magistrátu v odboru EU fondů s vazbou na jejich odměňování.

Požadavky magistrátu na systém hodnocení Hlavní principy systému hodnocení zaměstnanců
Zajistit transparentnost systému hodnocení.n Promítnout v navrhovaném systému prokazatelně odvedený pracovní výkon.n Provázat systém hodnocení na ostatní HR nástroje, jako jsou systém odměňování a rozvoj zaměstnanců.n Administrativní a časová nenáročnost systému.n Zaměstnanci odboru magistrátu se podíleli na stanovení kritérií svého výkonu. Základem systému hodnocení je skutečnost, že každý zaměstnanec přispívá ke správnému chodu odboru následujícími dvěma způsoby:n Dosahuje individuálních cílů a tím i přispívá k plnění skupinových cílů.n Rozvíjí své kompetence (soubor znalostí, dovedností a chování).
Nastavení pravidel systému hodnocení
Měřitelné cíle CO je úkolem Kompetence JAK byl úkol prováděn
Hodnocení cílů Hodnocení kompetencí
Osobní hodnocení
Příprava na hodnoticí rozhovor
Hodnoticí rozhovor se zaměstnancem
Zaznamenání výsledků hodnocení do HR systému s vazbou na odměňování
Vazba systému hodnocení zaměstnanců na odměňování
Hodnocení cílů a hodnocení kompetencí, které popisuje navržený manuál je vázáno na výši prémií. n Pro hodnocení, které je vázáno na výši platové složky »osobní ohodnocení« je stanoveno pět dalších kritérií, která jsou však přímo provázána s kritérii hodnocení cílů a hodnocení kompetencí. Toto provázání usnadňuje práci hodnotiteli a zároveň eliminuje nutnost dvojího hodnocení.
Výstupy systému hodnocení - co magistrát ocenil
Podrobné popsání předmětu hodnocení, které usnadňuje práci hodnotiteli a zprůhlední a objasní kritéria hodnocení pro hodnocené.n Systém hodnocení má dopad nejen na dlouhodobý rozvoj zaměstnanců magistrátu, ale zároveň zvýší výkon jednotlivých oddělení.n Systém zprůhlednil platové ohodnocení zaměstnanců a zvýšil jejich motivaci.

Zdroj: autor

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down