JIHLAVA Kraj Vysočina chystá výběrové řízení na dodavatele »inteligentních« semaforů. Kraj už oslovil všechna okresní města na svém území, z nichž zájem o instalaci těchto semaforů projevily Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou a Havlíčkův Brod. Města vytipují lokalitu a semafory získané...
JIHLAVA
Kraj Vysočina chystá výběrové řízení na dodavatele »inteligentních« semaforů. Kraj už oslovil všechna okresní města na svém území, z nichž zájem o instalaci těchto semaforů projevily Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou a Havlíčkův Brod. Města vytipují lokalitu a semafory získané od kraje na ní nechají osadit, čímž se stanou jejich majetkem.
Jak vysvětlil Tomáš Goller ze společnosti Gemos CZ, princip »inteligentního« neboli zpomalovacího semaforu spočívá v tom, že na něm (musí jít o samostatně stojící semafor) svítí červený signál, přičemž vozidlo, které se k němu blíží stejnou či nižší rychlostí, než je tam povolená, dostane zelený signál a plynule pokračuje v jízdě. Naopak pro vozidlo s vyšší rychlostí červená zůstává svítit, dokud řidič nezpomalí na rychlost v daném místě povolenou. Překročí-li výrazně rychlost, musí zastavit a teprve potom se semafor přepne na zelený signál.
Podle zkušeností společnosti Gemos CZ, která zpomalovací semafory vyrábí, obce a města projevují o tato zařízení stále větší zájem (v nabídce firmy jsou i zpomalovací semafory u přechodů pro chodce). Většímu rozšíření však prý brání spíše než cena konzervativní přístup dopravní policie, která se rovněž k těmto dopravním opatřením vyjadřuje.
Blíží-li se automobil ke zpomalovacímu semaforu povolenou rychlostí, červený signál se mu změní na zelený.
FOTO: ARCHIV GEMOS CZ