01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Teplotní mapy vylepší web

Pro tvůrce webů je důležité vědět, o jaká místa na stránce mají uživatelé největší zájem a která místa naopak ignorují. Zatímco dříve se zjišťovalo jen to, kam uživatelé klikají, dnešní nástroje umožňují sledovat, kde návštěvníci pohybují s kurzorem myši. Výsledkem je grafické zobrazení jejich...

Pro tvůrce webů je důležité vědět, o jaká místa na stránce mají uživatelé největší zájem a která místa naopak ignorují. Zatímco dříve se zjišťovalo jen to, kam uživatelé klikají, dnešní nástroje umožňují sledovat, kde návštěvníci pohybují s kurzorem myši. Výsledkem je grafické zobrazení jejich interakce v podobě tzv. teplotní mapy.

ODHALENÉ SLABINY

Místa, na nichž uživatelé nejčastěji klikají či pohybují s kurzorem myši, se jeví jako barevně teplejší a zbarvují se například do červena.Naopak místa, kam zamíří méně často či jen ojediněle, se zbarvují zeleně až modře. Barvy lze nastavit i jinak, aby nesplývaly s analyzovanými prvky na stránce. K čemu je taková teplotní mapa dobrá?


Na jejím základě je možné upravovat webové stránky takovým způsobem, aby byly přitažlivější pro návštěvníky. Odhalí se slabiny stránek a na první pohled je zřejmé, na které sekce, nadpisy, obrázky, odkazy nebo reklamy návštěvníci skutečně klikají. Dá se tak zjistit i to, jak často klikají na obrázky, fotografie, nadpisy nebo aplikace, které nejsou odkazy. Teplotní mapy poskytují velmi hodnotné informace, na něž byste pomocí jiného nástroje nepřišli.

STATISTIKA NÁVŠTĚVNOSTI NESTAČÍ

Mnoho tvůrců webových stránek používá analytický nástroj Google Analytics, s jehož pomocí získává statistická data o jednotlivých stránkách webu. Ta se však generují jednou za 24 hodin a nedozvíte se z nich, jaká je efektivita jednotlivých prvků na každé stránce a jejich popularita mezi návštěvníky. K takovému zkoumání je třeba použít jiné nástroje, které dokáží vytvořit teplotní mapu, a to prakticky okamžitě. Vedle několika zahraničních produktů je k dispozici také český program mYx společnosti SiteOne.

ZKUŠENOSTI UŽIVATELŮ

Jedním z jeho uživatelů byl Radek Hulán, který na svém webu MyEgo popsal, jak tento nástroj využil při plánované změně designu svých stránek. Z teplotní mapy hlavní stránky, kterou přidal k článku, bylo zjevné, že horní menu a pravý box plnily výborně svoji funkci, odkazy i texty byly navrženy správně. Naproti tomu odkaz »kontaktujte nás« a »aktivní e-mail« nebyly funkční. Resp. zbytečné byly na úvodní stránce, na dalších stránkách na ně bylo klikáno, takže při redesignu musely být změněny.

Dále se ukázalo, že lidé klikají na hlavní nadpis na úvodní stránce, přestože nešlo o odkaz, a také na následnou krátkou citaci. Zjevně tedy očekávali více informací k tomuto heslu. Pro Radka Hulána to byly další podněty k předělání stránek.

Podobně použil mYx před plánovaným redesignem webu Superhosting.cz Zdeněk Centra: »Díky tomu jsme zjistili, které elementy můžeme na stránkách vypustit, a také nás překvapilo, jak velké procento našich návštěvníků používá aplikaci, kterou jsme na web přidali jenom jako doplňkovou službu.«

Je zřejmé, že teplotní mapy mají smysl zejména tehdy, kdy se chystá změna podoby webu. Stojí ale za to použít příslušný program také poté, aby se ověřilo, jak se která změna osvědčila.

Na stránkách www.myx.cz je možné si objednat bezplatnou zkušební verzi, kterou lze používat po dobu dvou týdnů od vložení kódu na web a návštěvy prvního uživatele, případně do dosažení 30 000 kliků.

Dnes již lze zjistit i to, kde návštěvníci webových stránek pohybují kurzorem myši. Místa (ne)zájmu vyznačí barevné skvrny.

FOTO: AUTOR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down