Drobné, ale přínosné. Tak lze charakterizovat stavby zapojené do soutěže Cesty městy, kterou pořádá Nadace Partnerství. Představíme si oválnou okružní křižovatku v Písku a lávku pro pěší v Prachaticích. Obě stavby přispívají velkou měrou k řešení plynulosti a bezpečnosti dopravy a jsou inspirativní.
Lávek pro pěší a okružních křižovatek u nás vzniklo a do budoucna ještě vznikne mnoho. Při jejich posuzování je nejdůležitější, zda a jak pomohly vyřešit původní svízelnou dopravní situaci. Pokud se podařilo i to, že stavby zapadly do širší dopravní koncepce, jejich přípravu či realizaci ovlivnila veřejnost, jsou technicky, esteticky a řemeslně zajímavé a originální, je dobré dozvědět se o nich.
OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKA S NÁPADEM
Rozlehlá původně úrovňová křižovatka čtyř komunikačních větví v Nádražní ulici (příjezdová od I/20, přeložka II/40, silnice III/1042 a místní komunikace od centra města) je frekventovaným dopravním uzlem, který propojuje centrum Písku s nadřazeným komunikačním systémem, se sídlištěm Jih, autobusovým nádražím a rozvíjející se obchodní zónou u vlakového nádraží. Uspořádání křižovatky, ať již s hlavní v přímém směru s odsazeným napojením vedlejších větví (2xT) či vedenou později v oblouku, časem přestalo kapacitně vyhovovat a bylo příčinou častých nehod. Občané označovali v anketách řešení uzlu za dopravní prioritu. Město o přípravách řešení a stavbě pravidelně informovalo ve Zpravodaji a na webu.
Jedinečnost výsledného řešení spočívá ve tvaru křižovatky podle daného území. Vzhledem ke stísněným poměrům (limitujícím faktorem byla šířka prostoru mezi hranicí krytu civilní ochrany a nároží s ukončením protihlukové stěny) byl realizován ovál s proměnnými geometrickými prvky pro maximální využití prostoru a s minimálními zásahy do přilehlé zástavby (posun oplocení nádraží ČSAD a vznik přístupové rampy k bytovému domu).
Bezbariérové ostrůvky s naváděcími prvky zvyšují na všech vjezdech bezpečnost chodců při přecházení. »Původně byla křižovatka výrazně nehodová,« komentuje Ing. Michal Kovařík, vedoucí odboru dopravy MěÚ Písek. »Tato nová je až na pár drobných počátečních plechařin, než si řidiči zvykli, naprosto bez problémů,« dodává a opírá se při tom o evidenci Policie ČR. »Osvětlení ostrůvku i přechodů je bílé proti okolnímu žlutému, a křižovatka v noci vystupuje. Prosvětlené jsou i plastové pacholíky na ramenech,« pokračuje Ing. Kovařík.
Stavbu (kolaudace květen 2010) za 21,5 mil. Kč financovaly rovným dílem město (pod něž spadá jedno rameno křižovatky, kterým je místní komunikace, chodníky, osvětlení a středový ostrůvek) a kraj (pod nějž spadají zbylá tři ramena křižovatky).
Z KASÁREN BEZPEČNĚ NA SÍDLIŠTĚ
Když město Prachatice převzalo v roce 1993 areál bývalých kasáren, začalo jej postupně začleňovat (přestavbou na byty a prostory k podnikání) do svého sídelního útvaru. Bylo však nutno řešit jeho spojení se spádovou městskou částí, v níž žije třetina obyvatel a nacházejí se v ní objekty občanské vybavenosti včetně základní školy. Nejprve vznikl úrovňový přechod pro chodce se strmým schodištěm s ocelovou konstrukcí (viz obr. nahoře). Přechod v nepřehledném úseku frekventované silnice s průjezdem asi 188 vozidel/hod. však občané opakovaně označovali za nedostatečný a bariérový.
Po dalších úvahách a jednáních se zastupitelstvo rozhodlo překlenout nebezpečný úsek lávkou, která tak od loňského srpna navazuje na chodníky ulic Pivovarská a Slovenská, je bezbariérová a obohacuje architektonicky veřejný prostor. Návrh lávky (délka 49,4 m, šířka 2,5 m) ze skla a světlého betonu je dílem místního architekta Ing. Nepustila. Vedoucí odboru komunálních služeb a dopravy MěÚ Prachatice Bc. Ivana Jeřábková upozorňuje, že: »Zajímavostí lávky je LED osvětlení umístěné v jejím zábradlí, které mění barvy v hodinových intervalech.«
O celkové náklady související se stavbou včetně přístupových cest, osvětlení a sadovnické úpravy okolí ve výši 12,2 mil. Kč se shodně podělilo město a Státní fond dopravní infrastruktury.
Provedení středového ostrůvku zachovává jednotný styl píseckých okružních křižovatek.
FOTO: AUTORKA
Předchůdcem lávky byly železné schody, nebezpečné zvláště v zimním období.
FOTO: NADACE PARTNERSTVÍ
Ačkoliv by provedení lávky mohlo svádět k projevům vandalismu, neděje se tak.
FOTO: AUTORKA