01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Prevenční povinnost u výtahů: Lépe jít nad rámec norem

Podle obecných deklarací převezou výtahy určené pro dopravu osob nebo osob a nákladů denně celou evropskou populaci. Základní konstrukční evropskou normu EN 81-1, 2 využívá 80 % světových států, jde tedy o nejslavnější vydanou evropskou normu.

Dělítko mezi výtahy osobními a výtahy nákladními je dáno skutečností, zda se v kleci výtahu může dopravovat osoba, bez ohledu na to, zda sama, či s nákladem. V tomto případě musí výtah splňovat přísnější konstrukční požadavky uvedené v příloze č. 1 nařízení vlády č. 27/2003 Sb. (zavádí směrnici 95/16/ES), kterým se stanoví technické požadavky na výtahy a jedná se o kategorii výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů.


V případě, že do klece výtahu lze vstoupit, ale nelze odjet, protože v dosahu osoby v kleci není ovladačová kombinace anebo do klece nelze vůbec vstoupit z konstrukčních důvodů, jedná se o kategorii výtahů určených pouze pro dopravu nákladů nebo malých nákladních výtahů, které musí splňovat požadavky uvedené v příloze č. 1 nařízení vlády č. 176/2008 Sb. (zavádí směrnici 2006/42/ES) o technických požadavcích na strojní zařízení.

SPECIFICKÝ DOPRAVNÍ PROSTŘEDEK

Výtahy určené pro dopravu osob nebo osob a nákladů jsou technickým zařízením s vysokým stupněm zbytkového provozního rizika a vykazují jisté zvláštnosti:

doba jejich provozu je delší než u většiny jiných dopravních systémů. Konstrukce výtahu, jeho provedení a bezpečnost zaostává v čase za moderní technikou a také novými pohledy na bezpečnost provozu. dopravovaná osoba nemá po uzavření dveří žádný vliv na řízení tohoto zařízení a u zastaralých výtahů nemá ani žádný kontakt s »vnějším světem«.

Výtah považujeme za bezpečný jen tehdy, pokud jeho konstrukce a použité technologie neobsahují taková provozní rizika, která mohou vyvolat nebezpečné situace, při nichž může dojít k ohrožení zdraví nebo majetku dopravovaných osob, servisních a inspekčních pracovníků nebo životního prostředí. Oblast zajištění bezpečného provozu výtahů a odstraňování provozních rizik je upravena výhradně požadavky českých technických norem (viz box str. 24).

ODSTRAŇOVÁNÍ PROVOZNÍCH RIZIK DŘÍVE INSTALOVANÝCH VÝTAHŮ

V roce 1995 přijala Evropská komise doporučení členským státům č. 95/216/ES, které obsahuje deset provozních rizik výtahů, jež by měly být odstraněny u dříve instalovaných výtahů na území členských států EU. Později byla provedena analýza asi tisíce havárií a nehod výtahů a její výsledky se promítly do tzv. evropské bezpečnostní normy SNEL EN 81-80 v podobě 74 provozních rizik vyvolávajících nebezpečné situace přímo ohrožující dopravované osoby, servisní a inspekční pracovníky.

Provozní rizika se dělí do tří úrovní podle závažnosti a četnosti výskytu spolu s tzv. nápravnými opatřeními, což jsou zásahy do konstrukce výtahu vedoucí k odstranění rizik v souladu se základní konstrukční normou ČSN EN 81-1, 2. Do soustavy českých technických norem byla EN 81-80 zavedena s platností od 1. 7. 2004 s tím, že byla doplněna národní přílohou NA v současné době s 11 národními riziky, která vyplynula z dříve používaných konstrukčních řešení na území ČR. Současně byl do ČSN 27 4007 zaveden institut provádění tzv. inspekčních prohlídek třetí nezávislou stranou.

Inspekční prohlídky provádí inspekční orgán certifikovaný jako typ A podle ČSN EN ISO 17020 s cílem zjistit provozní rizika, která se u výtahu skutečně vyskytují s tím, že úroveň zjištěných rizik uvede ve zprávě i s návrhy opatření. U všech výtahů uvedených do provozu před účinností ČSN EN 81-1, 2:1998 (1. 5. 1999) měly být inspekční prohlídky provedeny již do konce března 2009 v souladu s dříve platnými verzemi ČSN 27 4007. První inspekční prohlídka u výtahů instalovaných po účinnosti ČSN EN 81-1, 2:1998 se provede nejpozději 12 let od data jejich uvedení do provozu.

ODPOVĚDNOST PROVOZOVATELE

Jak je uvedeno výše, u výtahů instalovaných před účinností 1. 5. 1999 už měly být provedeny inspekční prohlídky podle části 6 ČSN 27 4007 a na jejich výsledky mělo být reagováno podle čl. 4.3.8 (zohlednění výsledků posouzení zjištěných rizik u výtahů v provozu) ČSN 27 4002.

České technické normy nejsou sice obecně závazné, ale s přihlédnutím k odstavci 3 § 4 zákona č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky a doplnění některých zákonů (»Česká technická norma poskytuje pro obecné a opakované používání pravidla, směrnice nebo charakteristiky činností nebo jejich výsledků zaměřené na dosažení optimálního stupně uspořádání ve vymezených souvislostech.«) a k tzv. prevenční povinnosti uvedené v § 115 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník (»Každý je povinen počínat si tak, aby nedocházelo ke škodám na zdraví, na majetku, na přírodě a životním prostředí.«), lze říci, že úprava uvedená v normě je optimální pro správné splnění povinností, na něž se vztahuje, a při jejím dodržení by nemělo hrozit, že dojde k zanedbání prevenční povinnosti. Pokud provozovatel či vlastník splní víc povinností, než stanoví norma (např. častější servis výtahů), k porušení prevenční povinnosti nedojde. Pokud splní své povinnosti v rozsahu menším, půjde o porušení prevenční povinnosti, která může být v daném případě právní povinností. Při jejím porušení jde o subjektivní odpovědnost za škody.

 

JAN DVOŘÁK
Unie výtahového průmyslu ČR

 

Základní požadavky na zajištění bezpečného provozu výtahů

ČSN 27 4002 Bezpečnostní předpisy pro výtahy - Provoz a servis výtahů

Výtahy se smějí používat jen pro ten účel a prostředí, pro které byly konstruovány a musí být udržovány v dobrém provozním stavu v souladu s návodem k používání vypracovaným podle ČSN EN 13015 nebo s touto normou. K zajištění bezpečného provozu výtahů provádí servisní firma v rámci výkonu servisní činnosti pravidelnou preventivní údržbu výtahu.

K naplnění prevenční povinnosti (§ 415 občanského zákoníku, § 134a zákoníku práce) uzavírá majitel/provozovatel výtahu smlouvu s jednou servisní firmou na provádění servisu výtahu nejméně v rozsahu této normy.

Pro zajištění bezpečného provozu výtahu musí být splněny následující minimální požadavky:

Udržování výtahu v podmínkách bezpečného provozu prostřednictvím servisní firmy vykonávající servis výtahu podle návodu k používání u výtahů uvedených na trh po účinnosti technického předpisu nebo minimálně v souladu s touto normou, v případě vzniku nebezpečné situace vyřazení výtahu z provozu.

Zajištění provádění inspekčních prohlídek ve lhůtách stanovených ČSN 27 4007.

Zohlednění výsledků posouzení zjištěných rizik u výtahu v provozu.

ČSN 27 4007 Bezpečnostní předpisy pro výtahy - Prohlídky a zkoušky výtahů v provozu

Způsobilost výtahu k dalšímu provozu se ověřuje prováděním odborných prohlídek podle ČSN 27 4002 a odborných zkoušek, zkoušek po podstatných změnách nebo opravách a inspekčních prohlídek v rozsahu stanoveném touto normou.

Odborné zkoušky, zkoušky po podstatných změnách nebo opravách a inspekční prohlídky se provádějí po dobu provozu ve stanovených lhůtách.

Posouzení provozních rizik se provádí podle ČSN EN 81-80 a ISO/TS 14798.

ČSN EN 81-80 Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů - Existující výtahy - část 80: Předpisy pro zvyšování bezpečnosti existujících výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů

Tato norma:

roztřiďuje různá nebezpečí a nebezpečné situace, z nichž každá byla analyzována posouzením rizika;

je určena k poskytnutí nápravných opatření pro postupné a výběrové zlepšení tak, aby se bezpečnost všech výtahů určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů dostala na současný stav bezpečnostní techniky;

umožňuje, aby u každého výtahu mohla být provedena inspekce a mohla být stanovena a postupně provedena bezpečnostní opatření a jejich výběr podle výskytu a závažnosti jednotlivých rizik.

uvádí seznam vysokého, středního a nízkého rizika a nápravná opatření, která mohou být postupně provedena k odstranění rizik.

Bytový dům v Brně-Bystrci: šachta výtahu opláštěná bezpečnostním sklem Connex, na střeše kabiny revizní jízda s barevným ovládáním.

ILUSTRAČNÍ FOTO: BETA CONTROL, S. R. O.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down