01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Lépe výtah opravit, či vyměnit?

Většina výtahů určených k přepravě osob byla masově instalována od 60. let minulého století. Vzhledem k tomu, že jde o specifické technické zařízení, které lidé využívají značnou část dne, sedm dní v týdnu, je nutné věnovat jeho bezpečnému provozu náležitou péči.

Provádění prohlídek a zkoušek výtahů v provozu upravují normy ČSN 27 4002 a ČSN 27 4007. Provozovatelé výtahů plní tyto povinnosti prostřednictvím odborných servisních firem.

PROVOZNÍ, ODBORNÉ A INSPEKČNÍ PROHLÍDKY

Nejčastěji (jednou za 14 dní) je třeba provést tzv. provozní prohlídku, při níž dozorce výtahu kontroluje stav viditelných částí výtahu, ověřuje správné fungování, bezpečnost a provozní způsobilost zařízení.


Tzv. odborná prohlídka zahrnuje funkční vyzkoušení bezpečnostních prvků, komponent a ostatních zařízení výtahu za účelem posouzení celkového stavu výtahu, včetně kontroly vedení provozní dokumentace. Četnost odborných prohlídek závisí na stáří, technickém stavu a užívání výtahu. U výtahů uvedených do provozu před rokem 1993, u nichž ještě nebyla odstraněna vysoká provozní rizika a které jsou zároveň provozovány v budovách s převažujícím volným přístupem veřejnosti, se prohlídka provádí jednou za dva měsíce.

U novějších a rekonstruovaných výtahů v budovách s volným přístupem veřejnosti a v budovách s výtahy uvedenými do provozu před rokem 1993, ale s omezeným přístupem veřejnosti (např. bytové domy) se prohlídka provádí jednou za tři měsíce. U výtahů novějších (v provozu po roce 1993) nebo rekonstruovaných v budovách s omezeným přístupem veřejnosti je to jednou za čtyři měsíce.

Každé tři roky provádí zkušební technik servisní společnosti odborné zkoušky, podle nichž stanoví další způsobilost výtahu.

Každých šest let musí výtah projít inspekční prohlídkou, kterou zajišťuje inspekční orgán. U výtahů v provozu před rokem 1993, jichž jezdí na území ČR většina, byl nejzazší termín inspekční prohlídky stanoven na březen roku 2006. Provozní rizika ohodnocená nejvyšším stupněm nebezpečí měla být odstraněna nejpozději do pěti let (tj. letos v březnu). Přesná čísla nejsou k dispozici, ale odhadem až 70 % výtahů s vysokými bezpečnostními riziky zůstalo v původním stavu a bohužel i v provozu. (O provozních rizicích viz článek na str. 25, pozn. redakce.)

REKONSTRUOVAT, NEBO VYMĚNIT?

Postupnou rekonstrukcí provozovatel vyhoví normám a zaplatí jednorázově méně peněz. Ale může se stát, že z prostředků vložených např. do kabinových dveří a nouzové signalizace se stanou s pozdějším pořízením nové kabiny vyhozené peníze.

Komplexní rekonstrukcí lze nejen odstranit všechna bezpečnostní rizika najednou, ale někdy i vyřešit problém s místem a nosností (zvětší se kabina výtahu a zvýší se i nosnost), nebo vytvořit výtah bezbariérový či evakuační. Rozhodně však bezpečnější a vyhovující technickým normám i estetickým požadavkům současnosti.

Některá technická řešení řídicí elektroniky umožňují vzdálenou správu a monitoring výtahu. Na řadu závad lze přijít dříve, než se projeví či napáchají větší škody. S použitím moderních technologií a prostředků pro identifikaci uživatele (např. speciálních elektronických klíčů) lze přiřadit jednotlivé jízdy ke konkrétnímu uživateli. Tuto funkci lze využít v případech vandalství, vlastníci bytových jednotek ji mohou použít jako podklad k rozúčtování nákladů, ve veřejných budovách lze zamezit jízdám do pater, která nejsou určena pro veřejnost.

CO OBNÁŠÍ VÝMĚNA VÝTAHU

Od podpisu smlouvy s dodavatelem trvá většinou 2-3 měsíce, než je celý výtah vyroben a všechny součásti připraveny k montáži. Odstávka výtahu trvá přibližně 4-6 týdnů v závislosti na jeho typu. Pokud výtahová šachta nesplňuje bezpečnostní normy (například nevyhovuje oplocení nebo je použito staré drátosklo), začíná se odstraněním původního opláštění šachty. Následuje rozmontování kabiny starého výtahu. Pokračuje se ve strojovně, kde přijde na řadu demontáž pohonu a rozvaděče. Pokud nejsou vodítka v pořádku, nebo jejich parametry nevyhovují novému výtahu, budou rozebrána a nahrazena novými. Šachetní dveře zůstávají na svém místě co nejdéle z důvodu minimalizace rizika úrazu spojeného s pádem do výtahové šachty.

Montáž nového výtahu začíná obvykle ve strojovně instalací nového pohonu, který bude připojen na nový rozvaděč s řídicí elektronikou a hlavní vypínač. Poté se v případě potřeby založí nová vodítka od nejnižšího podlaží, spustí se lana a smontuje plošina, která bude základem pro novou kabinu.

Když jsou nainstalována nová vodítka a je funkční montážní plošina, přichází na řadu šachetní dveře. Ty se demontují od nejvyššího podlaží a rovnou vyměňují za nové. V tuto chvíli je vhodné instalovat nové opláštění výtahové šachty. Následuje natažení kabeláže a elektroniky po výtahové šachtě, které zde již zůstane nastálo, včetně nového osvětlení tohoto prostoru. Na závěr přijde montáž nové kabiny a propojení s elektronikou výtahu.

Po sestavení výtahu musí revizní technik vždy provést montážní zkoušku. Pokud je vše v pořádku, může dodavatel přejít k druhé prohlídce. Tu provede autorizovaná osoba, která posoudí, zda výtah splňuje všechny požadavky, které na něj technická norma klade. Nejpozději do jednoho měsíce by měl dodavatel výtahu od autorizovaného zkušebního ústavu obdržet »Certifikát o shodě«, podle něhož vystaví »Prohlášení o shodě«, a tyto dokumenty předá společně s kompletní technickou dokumentací k výtahu. Součástí předané dokumentace k výtahu by měl být i návod k užívání.

Nový výtah kombinuje bezpečnost, soulad s technickými normami i estetičnost.

O provozování výtahu rozhoduje majitel (provozovatel) a má právní odpovědnost.

FOTO: BETA CONTROL, S.R.O.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down