01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zavést mýtné na komunikace nižších tříd? Ano! Určitě ano!

Příšovice mají velmi výhodnou strategickou polohu těsně vedle rychlostní komunikace R10. Obec tak získala optimální dopravní napojení na Prahu jižním směrem a na Liberec směrem severním. Katastrem i přímo obcí vede rovněž krajská silnice II. třídy č. 610, která byla před výstavbou R10 součástí...

Příšovice mají velmi výhodnou strategickou polohu těsně vedle rychlostní komunikace R10. Obec tak získala optimální dopravní napojení na Prahu jižním směrem a na Liberec směrem severním. Katastrem i přímo obcí vede rovněž krajská silnice II. třídy č. 610, která byla před výstavbou R10 součástí systému silnic I. třídy a sloužila jako hlavní trasa Praha-Turnov-Liberec. Nyní se pro změnu používá jako objízdná trasa pro zmíněnou rychlostní komunikaci.


Dlouhá léta jsme se v Příšovicích potýkali se stále rostoucí dopravou, která v posledních 20 letech narostla zvláště v segmentu nákladních vozidel. Po zpoplatnění dálničních a rychlostních komunikací a především po instalaci systému mýtných bran začal na uvedené krajské komunikaci enormně sílit tlak těžké nákladní dopravy směřující do nedaleké Mladé Boleslavi. Dopravci se totiž průjezdem obcí vyhýbají zpoplatněné R10. Jejich snaha minimalizovat přepravní náklady a maximalizovat zisky je logická, na obec a hlavně na její obyvatele však má tvrdé negativní dopady.

Skrz obec jezdilo už i 10 tisíc vozidel denně; po určitém poklesu se v souvislosti se zpoplatněním hmotnostního limitu vozidel nad 3,5 t situace opět zhoršila. Silnice č. 610 je svou konstrukcí i místy šířkou necelých 5,5 metru pro taková množství, především těžkotonážních vozidel, krajně nevhodná. Zejména v zimě těžká vozidla při vyhýbání najíždějí na chodníky a lámou je, přičemž výjimkou nejsou ani případy, kdy obcí projíždí kamion jednou stranou po chodníku přímo proti chodcům. A to vůbec nemluvím o notoricky známém nedostatku respektu řidičů k rychlostním limitům obecně a v obcích obzvlášť.

Nic nebyl platný pokus obce instalovat zpomalovací práh, neboť přes platnou výjimku z Ministerstva dopravy jej následující rok nepovolil odbor dopravy obce s rozšířenou působností. Nepomohla ani naše intenzivní jednání s Policií ČR, aby se zvýšila kontrolní činnost dopravní policie. Dopravní tok se dlouhodobě nedaří snížit a ani výrazněji omezit rychlost vozidel. Krajský úřad tvrdí, že objízdná komunikace k R10 nemůže být osazena dopravním značením, které by omezovalo tonáž vozidel, Policii zase chybějí lidé i peníze. A občanům dál praskají domy, obci se ničí majetek, dochází k dopravním nehodám a dennodennímu ohrožování chodců těžkými vozy řítícími se obcí.

Proto si tolik slibujeme od nového pohledu na tuto situaci ze strany Ministerstva dopravy, a nakonec i Krajského úřadu Libereckého kraje. Věříme, že provoz na této objízdné komunikaci bude zpoplatněn, aby se už konečně nevyplatilo objíždět po místních a krajských silnicích hrazené úseky.

Stanoviskem obce Příšovice ke zvažovanému zpoplatnění některých komunikací nižších tříd je tedy jednoznačné ANO. Jistě je to nejen naše ANO ke snížení hlukové a imisní zátěže. Je to i ANO výraznému snížení poškozování zdraví obyvatel a jejich majetků. Je to ANO k tomu, aby hlavně kamiony v co nejvyšší možné míře jezdily po komunikacích, které jsou k jejich provozu zkonstruovány a kde těžká vozidla budou mít minimální negativní dopad na obyvatelstvo a životní prostředí.

ANTONÍN LÍZNER
starosta obce Příšovice (okres Liberec)

 

Věřím, že jednoznačné ANO Příšovic ke zvažovanému zpoplatnění některých komunikací nižších tříd se shoduje se stanoviskem mnoha dalších obcí. Že je to nejen naše ANO ke snížení hlukové a imisní zátěže a k výraznému snížení poškozování zdraví občanů a jejich majetků.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down