01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nová reorganizace úřadů práce

Poslanecká sněmovna schválila letos 15. března zákon o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, vrácený prezidentem republiky. Poslanci setrvali na svém původním návrhu. Zákon nabyl účinnosti 1. dubna. Hlavní problémy stávající organizační struktury úřadů práce spočívaly...

Poslanecká sněmovna schválila letos 15. března zákon o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, vrácený prezidentem republiky. Poslanci setrvali na svém původním návrhu. Zákon nabyl účinnosti 1. dubna.

Hlavní problémy stávající organizační struktury úřadů práce spočívaly především v nepružném řízení úřadů práce. Ministerstvo práce a sociálních věcí přímo řídilo 77 subjektů. Každý úřad práce byl samostatnou účetní jednotkou, měl samostatné »obslužné« útvary a samostatnou personální politiku, což vedlo k nejednotnosti rozhodování a vnitřního organizačního uspořádání. Takový systém byl finančně náročný. Cílem nového uspořádání služeb zaměstnanosti je eliminovat výše uvedené problémy.

ORGANIZAČNÍ ČLENĚNÍ ÚŘADU PRÁCE

Zákonem o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů byl zřízen Úřad práce České republiky (dále jen Úřad práce). Zároveň byly stanoveny jeho organizační členění a úkoly. Upravuje se jeho postavení jako správního úřadu s celostátní působností, který je podřízen Ministerstvu práce a sociálních věcí. Úřad práce je účetní jednotkou a jeho sídlem je Praha.

Úřad práce nahrazuje dosavadních 77 samostatných úřadů práce. Sloučením dosavadních úřadů práce v jednu organizační složku státu by se mělo zefektivnit zejména řízení výkonu státní správy v oblastech zaměstnanosti a státní sociální podpory a snížit náklady na provoz soustavy pracovišť, které zabezpečují výkon státní správy v těchto oblastech.

V Úřadu práce působí generální ředitelství a krajské pobočky a pobočka pro hlavní město Prahu (dále jen krajské pobočky). Součástí krajských poboček jsou kontaktní pracoviště. Toto organizační uspořádání má zabezpečit jednak úzkou provázanost na krajské územní uspořádání, jednak zachovat občanům prostřednictvím kontaktních pracovišť co nejlepší dostupnost.

Proti předchozí organizační struktuře úřadů práce je základní organizační jednotkou krajská pobočka. Toto členění umožní lepší řízení soustavy (generální ředitel bude řídit 14 ředitelů krajských poboček) a rovněž vhodnou míru centralizace výkonu agend. Pro zachování dostupnosti služeb pro občany je zřízena síť kontaktních pracovišť v pověřených obcích třetího stupně - celkem v 226 místech celé ČR.

Bližší podmínky organizačního uspořádání Úřadu práce stanoví statut a organizační řád, který vydává generální ředitel s předchozím písemným souhlasem ministra práce a sociálních věcí.

ŘÍZENÍ, ÚKOLY, KOMPETENCE

Úřad práce řídí generální ředitel a krajskou pobočku řídí ředitel krajské pobočky. Jmenování a odvolání generálního ředitele a ředitelů krajských poboček náleží do doby nabytí účinnosti služebního zákona do pravomoci ministra práce a sociálních věcí. Dále plní úkoly v oblastech zaměstnanosti, ochrany zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a státní sociální podpory, v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem o zaměstnanosti, zákonem o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů a zákonem o státní sociální podpoře. Plní rovněž další úkoly v rozsahu a za podmínek stanovených jinými právními předpisy. Věcná příslušnost se proti předchozímu stavu nemění.

Kompetence Ministerstva práce a sociálních věcí na úseku zaměstnanosti se stanoví tak, aby byla zajištěna zejména jeho koncepční úloha a zabezpečeny úkoly v oblasti mezinárodní spolupráce.

Pravomoci Úřadu práce v zásadě odpovídají předchozímu stavu. Došlo pouze k formulačním úpravám ve vztahu k dělení kompetencí mezi Úřadem práce České republiky a Ministerstvem práce a sociálních věcí a k zohlednění jednotného výkonu kompetence jedním subjektem proti předchozímu stavu, kdy existovalo 77 samostatných úřadů práce.

Očekávané přínosy nového uspořádání služeb zaměstnanosti

oddělení a posílení tvorby strategie, koncepce a legislativy politiky zaměstnanosti od uskutečňování politiky zaměstnanosti,

přenesení řízení realizace politiky zaměstnanosti na specializovaný úřad veřejné správy - Úřad práce České republiky včetně stávajících příslušných útvarů,

posílení role krajského úřadu práce jako hlavního aktéra uskutečňování politiky zaměstnanosti na území kraje ve vazbě na uskutečněné změny struktury státní správy a samosprávy,

vytvoření podmínek pro zlepšení komunikace a spolupráce krajského úřadu práce s krajským úřadem, krajskou samosprávou a ostatními aktéry na trhu práce na území kraje,

soustředění vybraných činností a úkolů úřadů práce na okresní úrovni na krajský úřad a zefektivnění výkonu politiky zaměstnanosti,

úspora personálních a vedlejších nákladů a využití těchto úspor k posílení výkonu kontrolní činnosti.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down