01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Stanovení obce městem

Nové zastupitelstvo chce požádat o »povýšení« naší obce na město. Co má pro tento záměr učinit? Zákon o obcích v § 1 stanoví, že »obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce«. V § 3 zákona o...

Nové zastupitelstvo chce požádat o »povýšení« naší obce na město. Co má pro tento záměr učinit?

Zákon o obcích v § 1 stanoví, že »obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce«. V § 3 zákona o obcích je pak uvedeno, za jakých podmínek se může obec stát městem nebo městysem; § 4 pak vyjmenovává statutární města, jejichž území se může členit na městské obvody nebo městské části s vlastními orgány samosprávy.


O určení obce městem může zastupitelstvo obce požádat svým usnesením. Podání takové žádosti může být uplatněno také z podnětu občanů obce. Adresátem žádosti je podle § 3 odst. 1 zákona o obcích předseda Poslanecké sněmovny, který je oprávněn po vyjádření vlády stanovit, že obec se stává městem. Aby vláda sjednotila obsah posuzování žádostí obcí v této věci, schválila svým usnesením č. 418 ze dne 2. 5. 2001 »Kritéria pro posuzování žádostí obcí o stanovení městem vládou«. Zde se uvádí, že tato kritéria vycházejí z objektivní sídelní struktury České republiky, funkcí měst, jejich uspořádání a významu v systému osídlení a obsahují základní ukazatele pro posuzování žádostí obcí o stanovení městem podle zákona o obcích. V těchto kritériích se stanoví, že:

1. Celkový počet obyvatel trvale bydlících na zastavěném území obce je alespoň 3000 (§ 3 odst. 1 zákona o obcích);

2. Je zde soustředěná městská zástavba středu obce (náměstí) se zpevněným povrchem a chodníky, převažující vícepodlažní nadzemní zástavba. Všechny ulice a veřejná prostranství v obci jsou pojmenovány;

3. Celková zástavba obce se vyznačuje obytnými domy se dvěma a více byty a budovami sloužícími všeobecně potřebným službám. Větší část obce je vybavena veřejným vodovodem a kanalizací, místními komunikacemi a chodníky s bezprašným povrchem a veřejným osvětlením;

4. Rozvinutá síť veřejných a všeobecně prospěšných služeb, přesahující znatelně potřeby místního obyvatelstva a sloužící i pro spádové území;

5. Udržovaná veřejná zeleň a stavební objekty, včetně kulturních památek, organizovaný svoz tuhých domovních odpadů;

6. Obec je vybavena základní školou, zdravotním zařízením a alespoň třemi stálými lékařskými místy a lékárnou, společenským sálem, poštou a peněžními službami, sportovištěm, tělocvičnou, ubytovacím zařízením s nejméně 20 lůžky a vede obecní kroniku. Do stávající vybavenosti obce lze započíst i zařízení, které je ve výstavbě, případně v rekonstrukci - toto kritérium vymezuje minimální vybavenost, související s funkcemi města pro vlastní obyvatelstvo i pro obyvatele spádového území;

7. Vzdálenost obce, která žádá o stanovení městem, od dalšího města v dané oblasti - tento ukazatel má umožnit posoudit význam obce v příslušném území.

Novelou zákona o obcích, provedenou zákonem č. 234/2006 Sb., došlo k výrazné změně dosud platného způsobu stanovení obce městem.

Od 1. 7. 2006, kdy tento zákon nabyl účinnosti, v § 3 nový odst. 3 uvádí, že »obec, která byla městem přede dnem 17. 5 1954, je městem, pokud o to požádá předsedu Poslanecké sněmovny. Předseda Poslanecké sněmovny tak na žádost obce stanoví a zároveň určí den, kdy se obec stává městem«. Tímto zákonem se upravuje nejen určování obcí městy, ale nově též městysy.

Ve věci žádosti o udělení statutu města nebo městyse je třeba se obracet na Ministerstvo vnitra.

 

JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

    1. Žádat může každá obec - i ta, která podmínky nesplňuje. Ovšem pokud nesplňuje podmínky stanovené vládou, pak je pravděpodobné, že vláda jmenování městem nedoporučí. Předseda Poslanecké sněmovny ovšem stanoviskem vlády není striktně vázán, a i vláda sama se může ve svém konkrétním usnesení odchýlit od svého dřívějšího obecnějšího usnesení.

  1. Dobrý den, chtěla sem se zeptat naše obec Štěpánov se stala městem a zajímalo by mě zda nemusí znovu proběhnout předčasné volby , vzhledem ke změně statusu? A zda tímto statusem vše nepodraží ( např. daň z nemovitostí, popl. za popelnice atd.) A jak popř postupovat, když s tímto statusem větší počet obyvatelstva nesouhlasí?
    Děkuji

    1. Změnou statusu obce nemění z hlediska zákona prakticky vůbec nic, dokonce taková obec povýšená na město ani nepřestává být obcí, a i její městský úřad je nadále obecním úřadem, i když se tak už nebude nazývat. Krom změny jednoho slovíčka se toho moc nemění - ale pokud bychom přece jen nějaký rozdíl měli najít, tak například taková obec už se příště nebude smět účastnit soutěže "Vesnice roku". 🙂

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down