01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Aby veřejné sportoviště plnilo svou roli, musí se o něm vědět

K výstavbě či rekonstrukci zařízení pro volný čas lze přistupovat jako k jakémukoliv jinému projektu. Vyžaduje důkladnou přípravu a plán, schopný realizační tým, spolupráci s vhodnými partnery a poprojektovou péči, která obnáší kromě údržby především propagaci.

Pod termínem zařízení pro volný čas a sport si nejprve představíme nejspíše fotbalové hřiště, volejbalový kurt, víceúčelovou plochu s umělým povrchem nebo třeba cyklostezku. Méně známá, přitom oblíbená a levná, jsou například hřiště pro pétanque, kroket či frisbee (létající talíř). Pro tyto aktivity stačí kousek udržovaného trávníku. Najdete ve své obci pozemek, na který svítí slunce a kde se lidé cítí příjemně? Pokud ano, máte hřiště pro menšinové společenské aktivity a sporty téměř hotové. Stačí zajistit pravidelnou údržbu, několik laviček a informační ceduli s provozním řádem. Podle dispozice je vhodné hřiště částečně oplotit například nízkým živým plotem.

SPOLUPRACUJTE S DALŠÍMI SUBJEKTY

V každé obci je řada subjektů, které mohou mít zájem podílet se na výstavbě, rozšíření nebo rekonstrukci sportoviště či jiného zařízení pro volný čas. Domluvte se s nimi na spolupráci a získáte cenné názory, podněty a také přenesete část zodpovědnosti a starostí s realizací záměru na další osoby. Vítaným benefitem je možnost získat finanční prostředky.

Tak třeba majitelele (nejen) místního cykloservisu bude zajímat možnost inzerce na nové cyklostezce. Provozovatel restaurace se zahrádkou bude mít určitě zájem, aby cyklostezka vedla v těsné blízkosti jeho pohostinství. Jiný místní podnikatel může finančně podpořit výstavbu sportoviště nebo cyklostezky a následně získat výhodný pronájem pozemku pro kiosek s občerstvením. TJ Sokol nebo třeba základní školy někdy disponují nevyužívanými pozemky či prostorami, které je možné využít. Zjistěte, jaké zájmy mají subjekty zastoupené ve vaší obci. Navrhněte řešení, v němž »každý něco dá a něco získá«. Tímto způsobem můžete uskutečnit i nákladnější projekt s minimem obecních výdajů.

UPLATŇUJTE PROJEKTOVÝ PŘÍSTUP

K výstavbě či rekonstrukci daného zařízení přistupujte jako ke standardnímu projektu.

Začněte důkladnou situační analýzou.

Naplánujte projekt. Přesný rozpočet, návrh technického řešení a harmonogram jsou samozřejmostí.

Ustanovte odbornou skupinu lidí, kteří budou mít realizaci projektu na starosti. V týmu by se měli objevit i zástupci dalších angažovaných subjektů.

Při plánování a realizaci projektu dbejte na maximální transparentnost a srozumitelnost. Každý by měl přesně vědět, jaké má úkoly, zodpovědnosti, kompetence a jaký je jeho osobní zájem na projektu.

Důležitý je také plán údržby. Promyslete tyto otázky: Jaké činnosti bude údržba obnášet? Kolik bude stát? Kdo ji zajistí?

Při realizaci by měl městský či obecní úřad vykonávat kontrolní roli. Sledujte průběžně realizaci a během předem naplánovaných kontrolních dnů vždy sepište zápis.

Průběžně informujte veřejnost.

Po dokončení realizace zkontrolujte splnění dílčich požadavků.

Dohlédněte, aby jednotliví členové odborné skupiny získali slíbené benefity.

VYTVOŘTE VHODNOU MARKETINGOVOU KONCEPCI

Je důležité, aby obecní sportoviště plnilo svůj hlavní účel, kterým je služba veřejnosti. Vaše zařízení by proto mělo být známé, oblíbené a navštěvované. Smutný je pohled na velkolepé projekty a luxusní sportoviště zející prázdnotou.

Zajistit hojnou návštěvnost a využití zařízení je i výhodné. Obce sice většinou nemají přímý zisk z provozu (například prodeje vstupenek), ale tam, kde lidé rádi a pravidelně tráví svůj volný čas, se vždy objeví podnikatelský záměr, z něhož obec profitovat může. Nejčastěji jde o pronájmy pozemků pro občerstvení, půjčovny sportovního vybavení, ale také o reklamu a sponzoring. Proto je třeba podpořit projekt vhodnou marketingovou koncepcí:

Ujasněte si, komu je sportovní zařízení určeno. Charakterizujte ideálního návštěvníka (člena cílové skupiny): Jaký je? Co ho zajímá? Na čem si zakládá? Co je pro něho důležité? Jak a kde vyhledává informace? Co ho přiměje, aby se vracel? Jak zařídit, aby přivedl rodinu či přátele?

Oslovte cílové skupiny decentní propagační kampaní: Technik oslovení je více, důležité je držet se základního pravidla - oslovit toho, kdo má o vaši nabídku zájem v okamžiku, kdy informaci potřebuje. Cyklista, který plánuje výlet, určitě uvítá informaci o nové cyklostezce.

Jako komunikační nástroj dobře poslouží internet. Samozřejmostí je vložení podrobné specifikace cyklostezky na obecní web. Pro oslovení širšího spektra návštěvníků je vhodné například zapojení do projektu Nadace Partnerství »Cyklisté vítáni«. Budete-li propagovat například nové hřiště, máte k dispozici celou řadu levných a účinných nástrojů. Poskytovatelé ubytovacích služeb uvítají další výhody v okolí a rádi informují své zákazníky. Základní škola nebo sportovní oddíl určitě uvítají možnost sportovního vyžití. TJ Sokol může mít zájem uspořádat například nohejbalový turnaj apod.

INFORMUJTE NA OBECNÍM WEBU

Na internetových stránkách obce by se měly objevit veškeré informace o volnočasovém zařízení: pozvánky na sportovní a společenské události, provozní řád, parametry sportoviště, a další zajímavosti. V případě pořádání turnajů také výsledky a fotografická dokumentace.

Nabídněte občanům možnost prezentovat vlastní fotografie na obecním webu.

Umožněte lidem psát příspěvky nebo komunikovat přes diskusní fórum.

Střádejte na webu informace a fotografie z dění v obci. Posílíte tím zájem obyvatel o život v obci, protože lidé si rádi zpětně prohlížejí fotografie z příjemně strávených okamžiků.

Cyklostezky na webu prezentujte prostřednictvím mapy, délky trasy, náročnosti terénu, převýšení a dalších charakteristik. Významná je také možnost napojení na další cyklostezky.

Informujte o kulturních a přírodních pamětihodnostech v okolí. O možnostech občerstvení, ubytování, otvírací době muzeí, hradů, koupališť apod. To všechno potenciální návštěvníky může zajímat.

Výstavba sportovního zařízení je náročná činnost »s pověstí drahé investice a náročné údržby«. Mnohé obce se potýkají s nedostatkem financí, avšak nenechte se touto nepřízní odradit. Pokud se vám podaří navázat spolupráci s dalšími subjekty, můžete svůj zajímavý projekt uskutečnit s minimálními náklady.

MICHAL JUPPE

spolupracovník společnosti Antee

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down