01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Ze sbírky zákonů

Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 141/2010 do částky 147/2010). Částka 141 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 27. prosince 2010. Nález Ústavního soudu ze dne 8. prosince 2010, sp. zn. Pl. ÚS 39/10, ve věci...

Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 141/2010 do částky 147/2010).

 

Částka 141 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 27. prosince 2010.

Nález Ústavního soudu ze dne 8. prosince 2010, sp. zn. Pl. ÚS 39/10, ve věci návrhu na zrušení ustanovení obecně závazné vyhlášky města Krupka č. 3/2009, hlášení obyvatel starších 15 let, zdržujících se na území města Krupka déle než 30 dnů a mají trvalý pobyt na teritoriích jiných měst (publikovaný pod číslem 395/2010 Sb.)


Ústavní soud obecně závaznou vyhlášku města Krupka zrušil dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů. Právní věty nálezu: Problematika evidence osob postrádá místní charakter, a proto zjevně nespadá do kategorie samostatné působnosti jako takové. Samotný »nepřihlášený pobyt« veřejný pořádek neohrožuje. K tomu by bylo třeba nastoupení některých dalších kvalifikovaných okolností (není možné tvrdit bez dalšího rozpor s veřejným pořádkem už proto, že i když někde určitá osoba pobývá »bez hlášení«, přesto může dodržovat všechny své zákonné povinnosti, popř. si může svědomitě přebírat poštu na jiném místě, např. v místě svého trvalého pobytu). Obec nemůže upravovat otázky, které jsou vyhrazeny pouze zákonné úpravě, a nemůže upravovat záležitosti, které jsou již upraveny předpisy práva veřejného nebo soukromého. Zároveň, v případě, že obec normuje v oblasti vyhrazené zákonné úpravě, nesmí se překrývat cíl a předmět takové regulace. Problematika evidence obyvatel je komplexně upravena zákonem o evidenci obyvatel, a tato materie spadá do oblasti přenesené působnosti, když podle § 2 citovaného zákona se jedná o státní správu.

 

Částka 145 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 29. prosince 2010.

Zákon č. 408/2010 Sb., o finančním zajištění

Tento zákon zapracovává příslušné předpisy EU a upravuje postup při zajišťování pohledávek na základě smlouvy, kterou se sjednává finanční zajištění, osoby oprávněné sjednat finanční zajištění, jejich práva a povinnosti a některé další otázky s finančním zajištěním související.

Účinnost od 1. ledna 2011

 

Částka 146 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 29. prosince 2010.

Nařízení vlády č. 418/2010 Sb., kterým se stanoví limit prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu vícenákladů spojených s podporou elektřiny z obnovitelných zdrojů

Limit prostředků státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu vícenákladů spojených s podporou elektřiny z obnovitelných zdrojů pro rok 2011 činí 11 700 000 000 Kč.

Účinnost od 29. prosince 2010

Vyhláška č. 422/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 194/2009 Sb., o stanovení podrobností užívání a provozování informačního systému datových schránek

Novela vyhlášky č. 194/2009 Sb. doplňuje text v příloze č. 3, která obsahuje pozitivní výčet přípustných formátů datové zprávy dodávané do datové schránky. Příloha č. 3 se rozšiřuje o nové formáty kancelářského balíku programů MS Office, formát určený pro elektronickou výměnu dat (EDI) a formáty pro výměnu dat v oblasti průmyslu a v oblasti geografických dat. Novela dále stanovuje povinnost dodržování přípon přiřazených k daným formátům, a to z důvodu problémů, které v praxi vznikají na straně příjemce zprávy, pokud obdrží soubor bez přípony nebo s neodpovídající příponou.

Účinnost od 1. ledna 2011

 

Částka 147 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 30. prosince 2010.

Zákon č. 424/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění zákona č. 100/2010 Sb., a další související zákony

Novela zákona v návaznosti na přípravu spuštění ostrého provozu základních registrů úpravuje některé technické podrobnosti zápisu údajů a jejich poskytování oprávněným subjektům. Součástí zákona je novela zákona o občanských průkazech. Upravuje nový typ občanského průkazu, který bude elektronicky komunikovat s informačními systémy veřejné správy. Ovšem pokud občan sdělí, že si nepřeje zapsání údaje o adrese místa trvalého pobytu anebo údaje o rodinném stavu nebo partnerství, tento údaj se do občanského průkazu nezapíše. Zápis rodného čísla do občanského průkazu se ukončuje dnem 31. 12. 2019.

Účinnost od 30. prosince 2010 (s výjimkami)

 

Sdělení Ústavního soudu č. 426/2010 Sb., o přijetí stanoviska pléna Ústavního soudu ze dne 14. prosince 2010, sp. zn. Pl. ÚS-st. 31/10 k intertemporálním účinkům nálezu sp. zn. Pl. ÚS 3/09 (219/2010 Sb.) ve vztahu k provedeným prohlídkám jiných prostor a pozemků

Plénum přijalo stanovisko: Je-li ústavní stížností napadeno provedení prohlídky jiných prostor nebo pozemků, je nutné nahlížet na intertemporální účinky nálezu sp. zn. Pl. ÚS 3/09 (219/2010 Sb.) tak, že se odvíjejí ex nunc, tj. teprve ode dne, v němž byl nález vyhlášen ve Sbírce zákonů, neboť tento nález výslovně nestanovil jinak (§ 58 odst. 1 in fine zákona o Ústavním soudu). Nosné důvody tohoto nálezu lze uplatnit pouze pro futuro (do budoucna), nikoli pro situace, kdy provedení prohlídky jiných prostor a pozemků nařídil (před publikací nálezu Pl. ÚS 3/09 ve Sbírce zákonů) v souladu s tehdy platným a účinným zněním § 83a odst. 1 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, státní zástupce nebo se souhlasem státního zástupce policejní orgán. Proto v těchto případech pouhý nedostatek souhlasu soudce s provedením prohlídky jiných prostor a pozemků nezakládá porušení ústavním pořádkem zaručených základních práv a svobod.

 

Mgr. JAN BŘEŇ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down